שאלות ותשובות בענין ימי השובבים
שאלה: מהם ימי השובבים ולמה הם מסוגלים ביותר?
תשובה הימים בהם קוראים בציבור את פרשיות השבוע, שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים, העוסקים בשיעבוד מצרים ומתן תורה, נקראים ימי השובבי"ם (שהם ר"ת של הפרשיות הנ"ל) והם ימים המסוגלים לתיקון עוון פגם הברית ודומיו יותר מכל ימות השנה, ויש אומרים שגם הימים בהם קוראים פרשיות תרומה תצוה מסוגלים לכך ובפרט בשנה מעוברת כמו השנה.
שאלה: מדוע דוקא ימים אלו מסוגלים לעניין זה יותר?
תשובה: מוהרא"ש ע"ה מביא בקונטרס ימי השובבי"ם את דברי האריז"ל הקדוש, שכתב שמכיוון שבפרשיות אלו אנו קוראים על שיעבוד מצרים שזה היה לתקן את חטא אדם הראשון בזמן שפירש מאשתו קל' שנה והיה מוליד וכו' כידוע, וכל אלו ניתקנו בגלות מצרים ההוא, ולכן בזמן פרשיות אלו יש בהם סגולה לקבל תשובת האדם המתענה בהם על עוון הקרי, ולכן הם מתחילים מפרשת שמות מפני שאז בפרשה ההיא היה התחלת השיעבוד, ומסתיימים בפרשת משפטים מכיוון ששם נאמר "כי תקנה עבד עברי" וזה נסמך לפרשת מתן תורה כי אז נגמרו אותם ניצוצות להתקן.
שאלה: האם יש רמז לענין זה מפסוקי התורה?
תשובה: הרב החיד"א זיע"א בסיפרו "חדרי בטן" פרשת ויחי כתב וז"ל: וכל איש יודע נגעי לבבו, ימהר לשוב באלו הימים, כי הם מסוגלים, וגלות מצרים היה לברר נצוצי הקדושה, ועל כן אלו השבועות שאנו קורין גלות מצרים ויציאתנו עד קבלת התורה, הקריאות הללו מעוררים לברר נצוצי הקדושה, ועל כן נתקנו לתיקון עוון הקרי אשר יש בו מינים ממינים שונים, עכ"ל, והוסיף בספרו "פני דוד" (פרשת שמות פסוק יב') כי סופי תיבות "בנ'י ישרא'ל הבאי'ם מצרימ'ה יוצא "מילה", לרמז שזמן קריאת פרשיות אלו תיקון לפגם הברית, כאשר ניצוצי הקדושה נתפזרו הלכו שבי לפני צר הסט"א, וזה רמוז בפסוק "ש'מות ב'ני י'שראל ה'באים" ר"ת "שביה", עכ"ל.
שאלה: באלו דברים טוב להתחזק יותר בימים אלו
תשובה: כתב רביז"ל ליקו"מ ח"ב תורה עג', שמי שרוצה לזכות לתשובה יהיה רגיל באמירת תהילים, כי ע"י אמירת תהילים גם אדם שאין לו שום התעוררות לתשובה, הוא מתעורר לעשות תשובה, וגם ע"י אמירת תהילים זוכה להגיע אל השער השייך לו ולפתוח את שערי התשובה, ולכן מסיים רביז"ל שם ואומר, שזה שאנו רואים שבימי תשובה דהיינו באלול ועשרת ימי תשובה, כל ישראל עוסקים באמירת תהילים,
ואף שהזכיר אלול ועש"ית אבל ודאי שגם באלו הימים מעלתם גדולה כמו שהביא שם את הפסוק "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו" שהם סופי תיבות תהילים ותשובה, וזה רמז לתיקון פגם הברית כמו שהבאנו לעיל, וכך כתב בפירוש החיד"א בסיפרו "יוסף בסדר" סימן ג' שיש ללמוד בימי השובבי"ם לפחות ספר אחד מתהילים בכל יום, ובסיפרו "פני דוד" על פרשת שמות גם כתב כפי שהובא בליקו"מ הנ"ל שזה רמז מהפסוק "ואלה שמות בני ישראל הבאים" ס"ת "תהילים" "בני ישראל הבאים מצרימה" ס"ת "מילה" כי ימים אלו מסוגלים לתיקון פגם הברית וקריאת תהלים היא תיקון לכך, ויש שהוסיפו עוד שהמילה "תהילים" זה אותיות "ת מילה" לומר לך ת': זה תיקון למילה,.ומוהרא"ש ע"ה מביא בקונטרס הנ"ל וכפי שזכינו לשמוע מפיו כמה וכמה פעמים שמוהרנ"ת ז"ל בימים אלו היה קורא פעם נוספת יום תהילים מלבד הרגילות שהיה קורא בכל יום ע"ש עוד משכ"ב באורך.
שאלה: כיצד יש לקרוא את התהלים? האם ריבוי המזמורים הוא העיקר, או שיש לכוון באמירתם?
תשובה: בספר "פלא יועץ" ערך תהילים, העתיק דברי החיד"א במעלת קריאת תהילים ,והוסיף עליו וז"ל" ובלבד שיקרא אותם במיתון בלי חסירות ושגיאות כמנהגי כמה בוערים בעם שקוראים אותה במרוצה בחילוף וחיסור ושגיאות כהנה וכהנה, חוששני להם מחטאת במקום מצוה אם יכולים לקרוא אותם כתיקונם, עכ"ל, לכן טוב לקרוא בנחת אפילו שיקרא פחות וטוב להבין את פירוש המילים עד כמה שיכול ולתועלת רבה תחשב, וכמו שכתב רביז"ל בליקו"מ חלק ב' תורה קכה': מענין אמירת תהלים דיבר עם אחד ואמר לו, שעיקר אמירת תהילים לומר כל מזמורי תהלים על עצמו, למצוא את עצמו בתוך כל מזמור ומזמור. ושאל אותו זכרונו לברכה: איך, ופרש לו רבנו, זכרונו לברכה, קצת, כי כל המלחמות שבקש דוד המלך, עליו השלום, שיצילהו השם יתברך מהם – הכל צריכין לפרש לעצמו על מלחמת היצר הרע וחילותיו, וכיוצא בזה בשאר המזמורים, ושאל אותו: איך יפרש לעצמו מהפסוקים, שדוד המלך, עליו השלום, משבח את עצמו, כגון: "שמרה נפשי כי חסיד אני וכיוצא בזה. השיב לו: גם זה צריכין לפרש על עצמו, כי צריכין לדון את עצמו לכף זכות, ולמצוא בעצמו איזה זכות ונקודה טובה, אשר בבחינת הנקודה טובה הזאת הוא בחינת חסיד, עכ"ל.
שאלה: האם יש ענין לכוון כוונה מיוחדת בק"ש שעל המיטה לתיקון פגם הברית?
תשובה: מוהרא"ש ע"ה בסידור "עת רצון" כתב בארוכה במעלת ק"ש שעל המיטה, כמה כוחה גדול לתקן חטא זה, כפי שגילה לנו האריז"ל הקדוש ע"ש, וכך כתוב בשער הכוונות (דרוש ק"ש שעל המיטה) הו"ד בספר "יסוד ציון" וז"ל: שאף שאחר שאדם עשה תעניות וסיגופים על חטא זה, אבל עדיין צריך תיקון אחר גדול וחזק ממנו כמו שכתבנו בכוונת ק"ש, והוא לתקן אותם הטיפות בעצמם ולהחזירם אל הקדושה, וצריך לכוון למסור עצמו על קידוש השם, ועי"כ מעלה כל הניצוצי הקדושה שהפילם בין הקליפות, ומתקן כל אשר פגם וישוב הכל לאיתנו הראשון, וכמובא הנוסח בסידור "עת רצון" ע"ש. נמצנו לומדים כמה מעלתה גדולה ובפרט שכל פעם שקורא בכוונה הורג אלף ומאה ועשרים וחמישה מזיקים, ונשמתו עולה לגן עדן ועושה שם יחוד נעלם ועליון, כמובא בזוהר הקדוש (פרשת בלק דף רי"א), ע"ש.
וב"ה זכינו שמוהראש זצוק"ל כתב כמה וכמה קונטרסים נפלאים על ימים אלו וכולם נקבצו בספר הנפלא "אוצר השובבי"ם", ולכן כדאי וראוי לכל אחד לקבוע לעצמו סדר לימוד בספר זה, ולהוסיף לעצמו תוספת חיזוק וגדר בימים אלו כמבואר בספרים הקדושים, ונזכה עי"ז לתיקונינו הנצחי, אמן.
נכתב ע"י: ראש הישיבה הרה"ג הרב הלל אמדדי שליט"א