שמן זית שנותר מהדלקת נרות שבת – מסוגל לרפואה שלמה
שמן הזית שנשאר מהנרות שדלקו בשבת – תכניסי לתוך בקבוק ותמיד כשיכאב לך, תמרחי את מקום הכאב, עם השמן וזו סגולה לרפואה שלמה.
הקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואת הנפש ורפואת הגוף גם יחד, ואל תפחדי עם פחדים של הבל כאלו… הקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואה שלמה רפואת הנפש ורפואת הגוף גם יחד.
אשר בנחל, מכתב בו, סיוון התשס"ט
ברכת "אשר יצר" – מסוגלת לחיזוק הבריאות
שידעו בעל פה, ברכת "אשר יצר" ואיך שברכה זו מסוגלת לבריאות, ובכל פעם שמתפנים ונוטלים את הידיים יגידו את הברכה הזו, ואל יקל בעיניך דבר זה.
אשר בנחל, מכתב ד. קעז, אדר התשס"ז
לספר את שלושת הסיפורים של המהרש"א – סגולה להבריא את החולה
הנה המהרש"א היה עושה אותות ומופתים מי שבא אליו ראה מופתים. הנה בעיר אוסטראה היה פנקס, ספר גדול, וכתבו במשך מאות שנים כל מה שקרה בעיר הזאת מהמהרש"א, וכתבו בכל עמוד סיפור אחר.
בית הכנסת היה צריך גבאי. דהיינו, שמש שיסיק עצים בתוך התנור כדי לחמם את בית הכנסת, וכן נרות להאיר את בית הכנסת, וכן כל מיני הוצאות שיש לבית הכנסת, וכן מקווה, ולא היה מאיפה לקחת כסף, אז עשו ככה, שמי שרוצה לקרוא סיפור אחד צריך לתת זהוב אחד וכן הלאה כל סיפור עולה זהוב אחד.
כשרבנו היה באוסטרא, היה אצל רבנו רק שלושה זהובים אז הוא נתן שם לבית הכנסת שלושה זהובים ונתנו לו לקרוא שלושה סיפורים. הסיפורים מודפסים כבר ב"פעולת הצדיק" (סימן תתנ"ג דף תק"ל).
רבנו אמר שסיפורים אלו הם מסוגלים לחולה שאם מספרים לו את הסיפורים הנ״ל מהמהרש"א תהיה לו רפואה. אז באותו זמן חלתה אדל הבת של רבנו מאד, ורבנו היה לו צער גדול, ובא רבנו לבקר אותה, וסיפר לה את שלושת הסיפורים שראה באוסטרא. אדל הייתה לה מזה רפואה שלמה.
מאז בכל פעם שהיה אחר חולה, אדל הייתה מספרת את שלושת הסיפורים האלו, ומזה נשאר לנו את הסיפורים, וכדאי לכם לקרוא את שלושת סיפורים האלו.
אשר בנחל, מכתב ג. תפב, כסלו התשס"ז
מצוות הכנסת כלה -סגולה להינצל ממחלות קשות וממיתה
גודל מצוות הכנסת כלה ידוע, כי זה מציל מכל מיני מחלות וחולאים רעים, ומציל מן המיתה, כמו שאמר הגאון הסטיפלר, זכותו יגן עלינו, אשר בין "ביקור חולים" לבין "הלווית המת" יש מצות "הכנסת כלה", שהיא מסוגלת לאריכות ימים ושנים טובות.
אשר בנחל, מכתב ג. תתקיח, אלול התשע"ד
לימוד טור בית יוסף ושולחן ערוך – מסוגל לרפואת מחלות
הרב הקדוש השר שלום מבעלזא זי"ע, אמר: "שכל סימן בטור בית יוסף, ושולחן ערוך, מסוגל למחלה אחרת". משם הוא לקח את כל הרפואות, כי ידוע שכל חולה שבא אליו התרפא.
אשר בנחל, מכתב אתשו, אלול התש"ע
אכילת פת שחרית – סגולה למניעת מחלות
חכמינו הקדושים כל כך מקפידים לאכול פת שחרית זה מסוגל ממש להיפטר מרוב המחלות שלך, שמונים ושלש מחלות.
אשר בנחל, מכתב בעה, אייר התשס"ח
אמירת שיר השירים לחולה – סגולה לרפואה שלמה
הנה כל החולאות נמשכות מזוהמת הנחש, כי מאז נמשכות כל הצרות והמרירות בעולם, ובפרטיות המחלות והחולאות.
אמרו (בזוהר חדש רות): "בההוא זמנא, דהמלך שלמה גלי, שיר השירים, זוהמא דהאי נחש קדמאה דאטיל באדם וחוה אתפסיק מעלמא וכו', עיין שם.
תרגום – באותו זמן ששלמה המלך גילה שיר השירים, הזוהמה של הנחש הקדמוני הזה שהטיל באדם וחווה, נפסק מהעולם.
בזה יובן איזה רמז מסוגלת אמירת שיר השירים לחולה, כדברי רבנו, כי תיכף ומייד באמירת שיר השירים, נפסקת זוהמת הנחש, שממנו באים המחלות והחולאים…
על כן מה טוב ומה נעים אמירת שיר השירים לחולה, כי כל החולאת באה מהנחש, ובאמירת שיר השירים מעורר מעמד הר סיני, תתבטל זוהמתו, וייזכה לרפואה שלמה.
אשר בנחל, מכתב א. כב, לסדר וארא, התשל"ו
רבנו ציווה (שיחות הר"ן, סימן רמג) לאחד, שהיה אצלו חולה בתוך ביתו שיקום קודם אור היום, ויאמר שיר השירים כולו.
ולבקש שאמירת שיר השירים הזה תהיה בשביל החולה, ולהזכיר שם החולה, וזה מאוד מאוד מסוגל.
אשר בנחל, מכתב יא. סח, טבת ה'תשמ"ז
סגולות שונות -לכאבי עיניים
בעניין כאב עינייך, הנה רבנו מביא (ספר המידות, אות ראיה, סימן ג): "קידוש החודש מסוגל לרפאות חלושי הראות".
על כן, ראה להיזהר מאוד מאוד לקדש את החודש בכל חדש וחודש. ידועה אצלנו דעת רבנו, שיכולים לקדש את הלבנה תיכף ומייד אחר ראש חודש, כשרק רואים את הלבנה, ולא צריכים לחכות ז ימים שלמים, יש בזה סוד גדול מאד.
וכן מביא (שם סימן ד): "תיקון חצות מסוגל גם כן לחלושי הראות".
על כן ראה להיזהר לומר בכל לילה סדר תיקון חצות בשעה שתים עשרה בדיוק, אשר לפי הרבה פוסקים הוא זמן חצות.
על כן, אהובי, אחי היקר! הרגל את עצמך לומר בכל לילה סדר תיקון חצות, ואם קשה לך את כל הסדר, תאמר על כל פנים, העשרה מזמורים שיש בתיקון חצות, ובעת חצות הוא עת רצון גדול מאד.
גם ראה לקדש על היין בליל שבת, ולהסתכל בתוך היין הרבה, ובזה תמשיך לך רפואה שלמה על העיניים, כמו שאמרו חכמינו הקדושים, שעל ידי הבטה בתוך הכוס של קידוש. חוזר כח הראות…
גם תזהר מאד להבדיל בעצמך במוצאי שבת הבדלה על כוס יין, ואחר ההבדלה תמרח את עיניך עם שירי היין, וזה ימשיך לך רפואה שלמה.
אשר בנחל, מכתב ו. תרפה, אייר ה'תשמ"ה
וכן, אשר בנחל, מכתב ח. רמה, טבת ה'תשמ"ו
נתינת "קמחא דפסחא" – סגולה להינצל ממחלת הנפילה ומנפילה רוחנית
תאמין לי שזכיתי אותך עם מצווה מאוד מאוד גדולה, לעזור לעניים לקמחא דפסחא, וכך הקדוש ברוך הוא ישלים לך כהנה וכהנה, כי בזכות שעוזרים לאחרים, הקדוש ברוך הוא עוזר לו.
לכן אני מאוד מאוד מבקש אותך שתהיה מאד מאוד שמח, שגם לך היה חלק בקמחא דפסחא, בזה שנדבת מאה ושמונים ש"ח.
רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א, סימן רא): "צדקה תציל ממוות ראשי תיבות מצת, שבזכות שנותנים עבור קמחא דפסחא, ניצולים ממוות.
וכן סגולה לחולי נופל רחמנא ליצלן, לפזר צדקה, כי (תהלים קיב) פיזר נתן לאביונים ראשי תיבות נפל, כי זה סובב על חולי הנפילה שנקרא אפילפסיה, רחמנא לישזבן, שהיא מחלה מאד מאוד איומה, לא עלינו.
וכן סובב על נפילה ברוחניות, כי כשבר ישראל נותן ומשתתף על קמחא דפסחא שזו הלכה בשולחן ערוך, על ידי זה ניצול מהמחלה האיומה הזו, וכן ניצול מנפילה ברוחניות, שאף פעם לא יפול בדעתו, אלא יהיה תמיד עליז ושמח.
אשר בנחל, מכתב אתרמ, ניסן התשע"ב
שמחה בחודש אייר – סגולה לרפואות
חסדי השם יתברך, שאנחנו נכנסים עכשיו בחודש אייר שהוא חודש הרפואה, כמו שגילה לנו רבנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א, סימן רעז): "כל הרפואות באין מן הארץ, ועל כן בעת שהארץ נותנת יבולה, שהיא נותנת כח בכל האילנות והצמחים. דהיינו, בזמן החניטה שהוא בחדש אייר, אזי יש כח יותר בכל הרפואה, כי אז נותנת הארץ בהם כח, עיין שם.
דורשי רשומות אמרו איר ראשי תיבות (שמות טו, כו): "כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני י' רופאך".
ידוע אשר רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב, סימן כד) ששמחה זו רפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, כי גם חכמי הרופאים אמרו שכל המחלות והחולאים רעים באים לאדם רק מחמת חסרון השמחה. לכן ביותר צריכים להתחזק בחודש הזה להיות בשמחה עצומה, כי זה חודש של רפואות.
וכן מובא מהרב הקדוש מקאזניץ זי"ע בספרו ("עבודת ישראל" – ליקוטים): "הרופאים הסכימו על חודש אייר לסגולה לרפואה". הגם שהם מונין לחדשים, בוודאי נשתלשל העניין מחוכמת ישראל שרומז כי אייר בגימטריא אר"ך שמשם בא הרפואה על שם ארוכה ומרפא, עיין שם.
וכן מובא בספר (בבני יששכר – מאמרי חודש אייר מאמר א): "חודש אייר הוא נבחן ומנוסה בחוכמת הרפואה שהוא מסוגל לרפואה להריק האצטומכא מן העיפושים וחולשת המרה. הטעם נשאר זה בסגולה בחודש הזה.
דהנה, כל החולשות והחולאים על פי הרוב באים מן המאכלים שאינם לפי מזג האדם, והנה בחודש הזה התחיל המן לירד, לחם אבירים, כמו שכתוב (תהלים עח, כה): "לחם אבירים אכל איש צידה שלח להם לשובע".
דרשו על זה, חכמינו הקדושים (יומא עה:): "לחם הנבלע באיברים, ולא היה בא מזה שום חולי ושום מכאוב, נמצא בחודש הזה נתרפאו כל החולאים, על כן נשאר טבע קיים בחודש הזה סגולה לרפואה", עיין שם.
לכן צריכים בחודש הזה להיות רק בשמחה עצומה, כי השמחה היא הרפואה לכל בין בגשמי בין ברוחני, וצריכים לשמח את עצמו, ואת בני ביתו ואת ילדיו.
אשר בנחל, מכתב ב תרמט, אייר התשע"ד
ברכת "רפאנו" – להמשיך על עצמו רפואה שלמה
בני, באומרך ברכה זו, ברכת "רפאנו", תשפוך נפשך אליו יתברך, לבקש בעבורך רפואת הנפש ורפואת הגוף. כי ברכה זו מאוד מסוגלת להמשיך על עצמו רפואה, וכן להזכיר חולה שצריך רפואה.
ועיקר הרפואה הוא על ידי תוקף האמונה בו יתברך. כי יש בני אדם אשר סובלים חולאים ומכאובים רבים, רק מחמת חיסרון אמונה, כמובא בדברי רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, סימן ה).
על כן עיקר הרפואה היא על ידי תיקון האמונה. כי כשנופלים מהאמונה, חס ושלום, באות מכות מופלאות, חס ושלום, שאין מועיל להן רפואות, אבל כשמעלים ומתקנין האמונה, זוכים לרפואה (ליקוטי הלכות, הפקר ונכסי הגר, הלכה ד, אות ל ).
וכל החולאת באה לאדם רק מחמת מידת הגבורה שנתלבשה בו. ולכן מתחילה הברכה בראשי תיבות רי"ו "רפאנו י-ה ונרפא". כי עיקר הרפואה היא רק על ידי המתקת הגבורה שנתאחזה בו.
כי כשאדם מחדיר בעצמו אמונה פשוטה בו יתברך, ויודע ועד אשר אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, ודבר גדול ודבר קטן אינו נעשה מעצמו, אלא בהשגחת המאציל העליון, אז אף פעם לא יחלה.
סידור "עת רצון", תפילת שחרית, ברכת "רפאנו", עמ' רלח