בעזה"י יום ו' ערב שבת קודש פרשת טהרה ה'תשפ"ג.
לכבוד אנ"ש היקרים הנשארו והנשארים נאמנים לאאדמו"ר זי"ע.
חסדי השם שעבר עלינו חג הפסח, אבל זה לא עבר לנו, זה נכנס בנו, כמו שהרב מטשערין ז"ל אמר פעם לאחד שאמר לו שעבר עליו הפסח, ואמר שלא נכון להגיד כך, אלא צריך להגיד שנכנס בנו הפסח ולא שעבר לנו, כמו שאומר רבינו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קל"ה) כשמקבלים קדושת יום טוב יש לו ענווה וכו', מה זה פסח, מה זה מצה, זה אמונה, כמו שהזוהר הקדוש אומר שהמצה נקראת מאכלא דמהימנותא, מאכל האמונה, ורבינו ז"ל אחז פעם חתיכת מצה ביד ואמר אני אוחז אלוקות ביד, והעיקר הוא האמונה כמו שרבינו אומר (שיחות הר"ן סימן ל"ג) שׁוּב פַּעַם אַחַת הָיָה מְדַבֵּר מֵאֱמוּנָה, עָנָה וְאָמַר: אֵצֶל הָעוֹלָם אֱמוּנָה הוּא דָּבָר קָטָן וְאֶצְלִי אֱמוּנָה הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד. וְעִקַּר הָאֱמוּנָה הִיא בְּלִי שׁוּם חָכְמוֹת וַחֲקִירוֹת כְּלָל. רַק בִּפְשִׁיטוּת גָּמוּר, כְּמוֹ שֶׁהַנָּשִׁים וְהַהֲמוֹן עַם הַכְּשֵׁרִים מַאֲמִינִים. וכשאדם יודע שכל מה שעובר עליו הכל זה בחשבון צדק, ואף שאנחנו לא מבינים הכל, מי אומר שאתה צריך להבין כל דבר, כמו שרבינו אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) וּבְעִנְיָן הַקֻּשְׁיוֹת שֶׁקָּשֶׁה עַל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך מַרְגְּלָא בְּפֻמֵּהּ לוֹמַר אַדְּרַבָּא, כָּך רָאוּי לִהְיוֹת דַּיְקָא, שֶׁיִּהְיוּ קֻשְׁיוֹת עַל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך וְכָך נָאֶה וְיָפֶה לוֹ יִתְבָּרַך לְפִי גְּדֻלָּתוֹ וְרוֹמְמוּתוֹ כִּי מֵעצֶם גְּדֻלָּתוֹ וְרוֹמְמוּתוֹ, שֶׁהוּא מְרוֹמָם מְאד מִדַּעְתֵּנוּ עַל כֵּן בְּוַדַּאי אִי אֶפְשָׁר שֶׁנָּבִין וְנַשִּׂיג בְּשִׂכְלֵנוּ הַנְהָגָתוֹ יִתְבָּרַך וְעַל כֵּן בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיוּ עָלָיו יִתְבָּרַך קֻשְׁיוֹת כִּי כָּך נָאֶה וְיָפֶה לְהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַך, שֶׁיִּהְיֶה מְרוֹמָם וְנִשָּׂא מִדַּעְתֵּנוּ שֶׁעַל יְדֵי זֶה קָשֶׁה הַקֻּשְׁיוֹת כַּנַּ"ל וְאִם הָיָה הַנְהָגָתוֹ כְּפִי חִיּוּב דַּעְתֵּנוּ אִם כֵּן הָיָה, חַס וְשָׁלוֹם, דַּעְתּוֹ כְּדַעְתֵּנוּ.
ועם כל מה שעובר על האדם כל זמן שהאדם נמצא פה בזה העולם הגשמי צריך לחטוף נקודות טובות, כל יום ללמוד כמה פסוקים מקרא, לחטוף פרק משניות וללמוד דף גמרא, ולקיים את המצוות, להניח תפילין ולהלביש את עצמו עם ציצית, וכן שאר כל המצוות ששייך לקיים עכשיו, וללכת כל יום לבית הכנסת להתפלל שחרית, מנחה, ערבית, רבינו אומר שצריכים לעשות טוב וממילא הרע ייפול, על כן תתחזקו בכל המצבים שרק אתם לא נמצאים, וזה כל העניין של ספירת העומר שאנחנו סופרים עכשיו, חסד, גבורה, תפארת וכו', לפעמים אדם חושב שהולך לו חסד שבחסד, שבזה מתחילים את ספירת העומר, אדם מרגיש החסד שהקדוש ברוך הוא עושה איתו על כל צעד ושעל, כל אחד ואחד שיודע בעצמו, וזה הולך בין ברוחני בין בגשמי, אדם רוצה להיות דבוק בהקדוש ברוך הוא להיות יותר קרוב אל הקדוש ברוך הוא, רוצה ללמוד תורה ולסיים את כל התורה כולה, רוצה לקיים המצוות בהידור ובשמחה, רוצה להתבודד להקדוש ברוך הוא, זה חסד שבחסד, מה יכול להיות יותר טוב? ולפעמים אדם נופל בדעתו חושב שעובר עליו גבורה שבגבורה אין לו חשק לכלום, הוא ממורמר, מושך לו לעשות עברות רחמנא ליצלן רחמנא לישזבן, חושב מחשבות רעות, מחשבות זרות, מסתכל איפה שלא צריך, גם כן אסור להישבר ולייאש עצמו, זה מה שרבינו אמר אדם צריך למשוך את עצמו למדרגות הכי גבוהות ואסור להישבר מהמדרגות הכי נמוכות, אותו דבר בגשמי, אדם נמצא פעם בחסד, בחסד שבחסד, רואה החסדים מכל דבר, ולא נשבר משום דבר, ולוקח את עצמו בידיים ויודע שהוא שווה למשהו ויכול מאד להצליח ויכול לתרום הרבה מעצמו לחברה, ולא מתפעל משום דבר ומשום בריה שבעולם, ולפעמים אדם נמצא בגבורה שבגבורה – הוא ממורמר, ממורמר על עצמו, ממורמר על הזולת ועל כל העולם כולו, על מי לא? חושב ממני כבר לא יהיה שום דבר, אני כשלון, אני דפוק וכו', כל מיני לשונות של גנאי שחושב על עצמו, אבל זה לא התכלית, צריכים להמשיך עם מידת התפארת, מה זה תפארת? שאדם מחליט בעצמו פעם ולתמיד, אני יצליח ברוחניות אני יצליח בגשמיות, שום דבר שבעולם לא ישבור אותי, יעבור עלי מה, אני ידון את עצמי לכף זכות, כמו שרבינו אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) תורה של "אזמרה"- וכן לדון את הזולת לכף זכות, מה אתה יודע מה שעובר עליו, ולמה הגיע לאן שהגיע וכו', וכן עוברים כל הספירות.
והעיקר להגיע למתן תורה אל שער ה"נון" כמו שמוהרנ"ת ז"ל אומר בליקוטי הלכות (הלכות ספירה הלכה ה') וְזֶה בְּחִינַת 'תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם' וְלֹא נֶאֱמַר מ"ט יוֹם, כִּי עִקַּר הַסְּפִירָה בִּשְׁבִיל יוֹם הַחֲמִשִּׁים, שֶׁהוּא בְּחִינַת יוֹבֵל הַגָּדוֹל, בְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא, כַּמּוּבָא, הַיְנוּ לְהַמְשִׁיךְ בְּחִינַת יוֹם הַחֲמִשִּׁים עַל כָּל מ"ט יְמֵי הַסְּפִירָה, דְּהַיְנוּ לְהַרְגִּישׁ הָעוֹלָם הַבָּא שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת יוֹם הַחֲמִשִּׁים, בְּכָל הַשִּׁבְעָה שָׁבוּעוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁבְעַת יְמֵי בְּרֵאשִׁית, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַמִּצְווֹת כַּנַּ"ל. כִּי זֶה עִקַּר הַתַּכְלִית וְהַשְּׁלֵמוּת שֶׁזּוֹכִין עַל-יְדֵי הַסְּפִירָה, בְּיוֹם קַבָּלַת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל. ומה זה שער ה"נון"? שאדם יגיע למדרגה כזו שהוא כבר לא צריך את אף אחד, ולא רוצה אף אחד רק הקדוש ברוך הוא, ואיך שהקדוש ברוך הוא מוליך איתו הוא מקבל באהבה ובשמחה, והוא יודע שכל מה שהקדוש ברוך הוא עושה איתו יש בזה חשבון צדק עמוק עמוק מאד מי ימצאנו.
אנ"ש היקרים הנאמנים והנשארו נאמנים לאאדמו"ר זי"ע, אל תתפעלו משום בריה ומשום דבר שבעולם, ושלא תפלו לחלישות הדעת כרגע, כאילו אנחנו מתי מספר מעט ואין כלום אצלנו, על כל פנים כך חושבים, וצריכים לדעת שכל המקדוש ביותר חביב ביותר, וזה לא חכמה לבוא ולרצות להיות חלק במקום שזורם שם כסף, הכל בא שם בקלות, יש שם הרבה אנשים, יש שם הצגות יפות שטויות ודמיונות, שם כל כך יפה, הטבע של אנשים שרוצים להיות חלק איפה שחושבים שיש שם הצלחה, יש שם הרבה אנשים, ואם תשאל אותו מה אתה הולך שם? כי השני הולך.
לכן תראו להתחזק אנ"ש היקרים נאמני מוהרא"ש, תראו להחזיק מעמד, ואף שלעת עתה לא זוכים לראות ולשמוע עטרת ראשנו אאדמו"ר זי"ע, ולא זוכים לדבר אל הצדיק מוהרא"ש זי"ע בגוף הגשמי, וחושבים שהכל הולך בשפלות, עכשיו זה הקונץ' להישאר ולא לברוח, כמו שאומרים חז"ל (יבמות כ"ד) אין מקבלים גרים לימות המשיח ולא בימי דוד ושלמה, כי אז לא יהיה חוכמה להתקרב כי יראו את התפארת היקרה של עם ישראל, וכל אחד צריך לחשוב אפילו שאני יישאר לבד אני לא ילך ואני לא יזוז מהצדיק שלנו עטרת ראשנו מוהרא"ש זי"ע, מהדרך שלימד אותנו – תמימות ופשיטות, כמו שרבינו ז"ל אומר (שיחות הר"ן סימן ק"א) כְּבָר מְבֹאָר כַּמָּה פְּעָמִים: שֶׁאֵין צְרִיכִין שׁוּם חָכְמוֹת בַּעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, רַק תְּמִימוּת וּפְשִׁיטוּת וֶאֱמוּנָה. וְאָמַר: שֶׁפְּשִׁיטוּת הוּא גָּבוֹהַּ מִן הַכֹּל. כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בָּרוּךְ הוּא הוּא בְּוַדַּאי גָּבוֹהַּ מִן הַכֹּל. וְהוּא יִתְבָּרַךְ הוּא פָּשׁוּט בְּתַכְלִית הַפְּשִׁיטוּת. וכמו שאאדמו"ר ז"יע אמר לכתוב על המצבה שלו "עבד את ה' בתמימות ובפשיטות" ובזה מונח עיקר הגדלות.
ואם חושבים מה קיבלתי מהצדיק מוהרא"ש זי"ע, מה הצדיק עזר לנו וממשיך לעזור לנו, ודאג לנו וממשיך לדאוג לנו בכלל ובפרט ובפרטי פרטיות, אז אין קושיות וחלישות הדעת, ואם יהיה לנאמני מוהרא"ש אחדות, ונהיה ביחד באחדות ובאהבה נגיע רחוק מאד מאד.
המאחל לכם שבת שלום וחודש מבורך