בעזה"י יום ד' פרשת כי תבוא לאומן ה'תשפ"ג
לכבוד אנ"ש היקרים הנשארו והנשארים נאמנים לאאדמו"ר זי"ע
אנחנו עומדים בחודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, אחינו בני עדות המזרח אומרים סליחות בכל יום, אשרי ואשרי מי שאומר הסליחות בכל יום ויום במניין, אנחנו עומדים בחודש האחרון של השנה, צריכים לעשות חשבון הנפש ולחזור בתשובה על כל מה שחטאנו עווינו פשענו, ועל כל מה שצריכים תיקון, כמו שרבינו אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ב) וְעִקָּר הַתְּשׁוּבָה הוּא בְּחֹדֶשׁ אֱלוּל כִּי הֵם יְמֵי רָצוֹן שֶׁעָלָה משֶׁה לְקַבֵּל לוּחוֹת אַחֲרוֹנוֹת וּפָתַח דֶּרֶך כְּבוּשָׁה לֵילֵך בָּהּ, ורבינו אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ז) דַּע, שֶׁכַּוָּנַת אֱלוּל הֵם תִּקּוּן לִפְגַם הַבְּרִית כִּי סוֹד כַּוָּנוֹת אֱלוּל הוּא "הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶך", ורבינו ממשיך בסוף התורה: עַיֵּן בַּמַּאֲמָר הַמַּתְחִיל: "וַיּאמֶר ה אֶל משֶׁה קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ [בְּלִקּוּטֵי א סִימָן ו] כִּי שָׁם מְדַבֵּר מִכַּוָּנוֹת אֱלוּל, וְהוּא תִּקּוּן לִפְגַם הַבְּרִית כַּנַּ"ל הַיְנוּ לְעַיֵּן בְּאוֹתוֹ הַמַּאֲמָר וְלִזְכּוֹת לְהָבִין בּוֹ וְלַעֲשׂוֹת עִמּוֹ אֵיזֶה עֲבוֹדָה בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם עַל יְדֵי זֶה יְתַקֵּן פְּגַם הַבְּרִית. ומוהרנ"ת ז"ל אמר בא אלול בוערים בוערים ולא עושים כלום, אם לא לומדים ולא מתפללים ולא מקיימים את המצוות לא יוצא מזה כלום, אבל הכל צריך להיות בשמחה, כמו שרבינו אומר (ליקוטי מוהרן חלק א' סימן קס"ט) עוֹד מָצָאתִי, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת: וְשָׁמַר ה' לְךָ אֶת הַבְּרִית. כִּי כְּשֶׁתִּזְכֶּה לְשִׂמְחָה, אֲזַי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ יִשְׁמֹר לְךָ אֶת הַבְּרִית, דְּהַיְנוּ שֶׁיִּהְיֶה בְּעֶזְרְךָ לִשְׁמֹר אֶת הַבְּרִית קֹדֶשׁ, כִּי עִקַּר פְּגַם הַבְּרִית הוּא עַל־יְדֵי עַצְבוּת כַּיָּדוּעַ, כִּי פְּגַם הַבְּרִית בָּא עַל־יְדֵי הַקְּלִפָּה הַיְדוּעָה, שֶׁנִּקְרֵאת לִילִית, עַל שֵׁם שֶׁמְּיַלֶּלֶת תָּמִיד, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת עַצְבוּת, וְעַל־כֵּן עִקַּר שְׁמִירַת הַבְּרִית זוֹכִין עַל־יְדֵי שִׂמְחָה, כִּי עַל־יְדֵי שִׂמְחָה זוֹכִין שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ יַעֲזֹר לוֹ לִשְׁמֹר אֶת הַבְּרִית קֹדֶשׁ כַּנַּ"ל. ובאמת כל אחד שואל עצמו איך אני יכול למצוא את השמחה האמיתית? האם יש לו עוד תקווה שיהיה לי טעם טוב, ואני אראה את האור בקצה המנהרה, כמה זמן ייקח עד שאני יגיע לקצה המנהרה, והאם יש לי תקווה שאני יכול לתקן את מה שפגמתי, צריכים לדעת אם אדם יקבע לעצמו ללמוד תורה בכל יום, זו העצה והדרך היחידה שיכולה לשמח אותו, לתת לו תקווה טובה שיהיה לו טוב, כמו שאומרים חז"ל (ספרי ואתחנן) דברי תורה משמחים את הלב, וכן אומרים חז"ל (מסכת סופרין ט"ז) התורה משמרתו מכל רע בנערותו ונותנת לו אחרית ותקווה בזקנותו, ורבינו אומר (שיחות הר"ן שיחה י"ט) וְאָמַר: נִכְסַפְתִּי מְאֹד לְהַמְשִׁיךְ אֶת הָעוֹלָם אֶל עֲשִׂיָּה, שֶׁיִּהְיֶה חִיּוּב אֵצֶל כָּל אֶחָד וְאֶחָד לִלְמוֹד כָּךְ וְכָךְ, בְּכָל יוֹם וְלֹא יַעֲבֹר, וְכַיּוֹצֵא. וְאָמַר: שֶׁאֲפִלּוּ אוֹתָן הָאֲנָשִׁים הָרְחוֹקִים מִן הַקְּדֻשָּׁה מְאֹד, שֶׁנִּלְכְּדוּ בִּמְצוּדָה רָעָה עַד שֶׁרְגִילִין בַּעֲבֵרוֹת ח"ו, רַחֲמָנָא לִצְלָן רַחֲמָנָא לִשֵׁזְבָן, אַף־עַל־פִּי־כֵן הַכֹּחַ שֶׁל הַתּוֹרָה גָּדוֹל כָּל־כָּךְ עַד שֶׁיְּכוֹלָה לְהוֹצִיא אוֹתָם מִן הָעֲבֵרוֹת שֶׁרְגִילִין בָּהֶם ח"ו. וְאִם יַעֲשׂוּ לָהֶם חֹק קָבוּעַ וְחִיּוּב חָזָק לִלְמֹד בְּכָל יוֹם וָיוֹם כָּךְ וְכָךְ יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה בְּוַדַּאי יִזְכּוּ לָצֵאת מִמְּצוּדָתָם הָרָעָה, עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, כִּי כֹּחַ הַתּוֹרָה גָּדוֹל מְאֹד, זה ייתן לאדם ש'מחה א'מיתית ו'תקווה ט'ובה, אם אדם יכניס בעצמו אמיתת מציאותו יתברך, אלוקות זה הכל והכל זה אלוקות, ויודע שכל מה שקורה איתו יש בזה חשבון צדק עמוק עמוק עד מאד, וזה מדויק על כל פרט ופרט, ויבוא זמן שתבין שהוצרכת לעבור את כל מה שעברת, שהוצרכת לעבור על כל השביל הצר והמר הזה שעברת, ולא היה יכול להיות אחרת, והכל היה לטובתך, על כן מה אתה צריך לחיות עם ייסורי מצפון שזה הדבר הכי גרוע, אם הייתי עושה כך היה כך, ואם הייתי עושה כך היה כך, כמו שהחת"ם סופר מביא על הפסוק "ראית את אחורי ופני לא יראו" – יש לומר על פי רמז הנה אנו רואין כמה דבריה סיבות מסיבות שונות הנעשים בארץ מתחת אשר אנו מתמיהים למה עשה השי"ת ככה, אבל לאחר רבות הזמן אנו רואים ומבינים למפרע הכל כאשר לכל כל הסיבות תכלית כוונתם, כי כולם היה הכנות כדי שתיעשה דבר גדול, וזה יביא לך ש'מחה א'מיתית ו'תקווה ט'ובה, אם תרגיל את עצמך לדבר אליו יתברך, וכל מה שעובר עליך וכואב ומעיק לך תספר ותדבר אל הקדוש ברוך הוא, כי הרי סוף כל סוף רק הקדוש ברוך הוא מבין אותך, ורק הקדוש ברוך הוא כביכול יש לו את כל הסבלנות וכל הזמן שבעולם בשבילך, ויודע כל מה שעובר עליך, בשר ודם מוגבל, ולא בכל פעם יש לו הזמן והסבלנות אליך, ויכול להיות הרבה אכזבות, אם אדם בוטח בשני וחושב ההוא הכי יאמין לי, והוא החבר הכי טוב שלי, אחר כך יתברר לך שזה לא בדיוק כמו שחשבת, וזה שובר אותך מאד לגמרי, ומאכזב אותך לגמרי לגמרי, אבל אצל הקדוש ברוך הוא זה לא כך, הקדוש ברוך הוא תמיד יישאר איתך עמך ואצלך, והקדוש ברוך הוא אוהב אותך וימשיך לאהוב אותך בכל מצב ומצב שרק תהיה, בכל הירידות שרק לא תהיה הקדוש ברוך הוא איתך, ורק מצפה שתחזור אליו יתברך, ותתחיל לדבר אליו, ותתוודה אליו יתברך, כמו שאמרו חז"ל (ברכות י"ב) כל העושה דבר עבירה ומתבייש בו מוחלין לו על כל עונותיו, וזה יביא לך ש'מחה א'מיתית ו'תקווה ט'ובה, אם אדם מקיים את כל המצוות ששייך לעשות בשמחה, ושומר את עצמו מעברות, אשר כל עבירה ועבירה משגע את האדם, מוציא אותו לגמרי מדעתו, עד שאמרו חז"ל (יומא לט) עבירה מטמטמת ליבו של האדם, זה יביא לך ש'מחה א'מיתית ו'תקווה ט'ובה, אבל אם אדם לא ילמד, לא יתפלל ולא יקיים את המצוות, רק יסתובב כל היום בלי מעש, ולא יעשה כלום עם החיים שלו בין ברוחניות ובין בגשמיות, לא ילמד ולא יעבוד, זה רק יבוא לו מ'רירות ו'דכאון פ'נימי, אם אדם מסתכל כל היום על כל הכלים "כלים מכלים שונים", עם כל השמות הנרדפים שיש להם, שכל כולו תועבה, לשון הרע, רכילות וליצנות רחמנא ליצלן, כל מיני ראיות אסורות רחמנא לישזבן, חושב שזה ייתן לו סיפוק, אולי זה רק לפי שעה ולא יותר, זה יביא לו מ'רירות ו'דכאון פ'נימי, אם אדם מתקוטט עם הזולת ויאשים את פלוני ואת אלמוני, הוא חייב בצרות שלי, וההוא חייב במרירות שלי, זה יביא אותך רק למ'רירות ו'דכאון פ'נימי.
אנחנו עומדים סמוך ונראה ליום הדין והנורא ראש השנה הבא עלינו לטובה תשפ"ד, על כן תעשו כל מה שביכולתכם להגיע לרבינו לראש השנה ולא להסתכל על שום מניעות ועיכובים, לא כסף וכו', כי רבינו אמר כבר דאגתי להוצאות של אנ"ש הבאים עלי לראש השנה, וגם על הוצאות הנסיעה חזרה, ולא מניעות ועיכובים מהבית, וכמובן רק בדרכי שלום ובדרכי נועם, ומוהרנ"ת ז"ל אמר שזה חסד שהקדוש ברוך הוא נתן לנו יום הכיפורים תיכף אחר ראש השנה, כי כך מתפייסים, על כן מי שלא קנה כרטיס עדיין יעשה את זה מה שיותר מהר ולא להסס לרגע.
הקדוש ברוך הוא ישלח לנו כתיבה וחתימה טובה, ושתהיה כבר ת'הא ש'נת פ'ד'ות נפשנו, בכלליות ובפרטיות ובפרטי פרטיות.
.
הכותב וחותם
נפלא