ונכנסו בטעות זו, עד שהיו להם הוכחות גדולות על זה לפי טעותם, ונדמה להם, כאילו רבנו ז"ל משולח מאנשים רבים בשביל לחלוק על הקאליסקער. והתחילו לחקור אצל האיש ר' יצחק, שנסע עם רבנו ז"ל, אם יש לו אגרת, והשיב, שאין לו. ושאלו אותו, מה כוונתו בנסיעה זו לארץ ישראל. והשיב, שאינו יודע כוונתו. ולא רצו לסמוך על האיש ר' יצחק. ואמרו, שגם הוא מרמה אותם. ואמרו, אף על פי שמכבר אנחנו מכירים אותך לאיש כשר, אבל עכשיו שוב אין אנו יודעים, עם עודך מחזיק בתומך. ושאלו אותו: "שאלת את רבך ר' נחמן ממעדוועדיווקע, אם לנסוע עם האיש הזה". אמר להם: "הן". אבל הם לא סמכו עוד על דבריו, כי נדמה להם בברור על רבנו ז"ל, כאילו הוא איש מרמה, חס ושלום, ונוסע לחלוק על אנשי ארץ ישראל.
והלכו אצל רבנו ז"ל בעצמו לחקור אותו, מי הוא ומאיזה מקום הוא ומאיזו משפחה. ולא רצה לגלות כלל. ודיברו אתו בחוכמתם ורצו לחקור בכמה אפנים כדי להוציא ממנו איזה דיבור להבין ממנו על ידי זה, מי הוא. והוא השיב להם על כל שאלתם בחוכמתו, ולא יכלו להבין כלל. ובלבל דעתם מאוד מאוד ורימה ועיקם את מוחם, עד שלא יכלו לעמוד עליו כלל להבין ממנו לא דבר ולא חצי דבר.
ובכל פעם נדמה להם לאיש אחר; למשל ששאלו אותו, אם הוא כהן. השיב, הן. אחר כל ביום שאחר זה שאלו אותו פתאום, אם הוא ישראל. השיב, הן. ושאלו אותו: "הלא אתמול אמרת, שאתה כהן – ועכשיו אתה אומר, שאתה ישראל". והשיב: "כהן זה מידת חסד, וישראל מידה אחרת. וברוך השם, שיש בי מידה זאת וגם מידה זאת". ואמרו לו: "ניכר אתה, שאתה מהחולקים בוודאי ואינך רוצה לגלות!" והתחילו לשנוא אותו בתכלית השנאה וביזו אותו בכל מיני ביזיונות וקללו אותו בקללות נמרצות בלי שיעור וערך כמה ימים. ורב הביזיונות היו מאחד משני האנשים הנ"ל.
ורבנו ז"ל התחיל לבקש מהם ואמר להם: "זאת תדעו, שבוודאי לא אגלה לכם עיקר כוונת נסעתי לארץ ישראל, כי מליבי לפומי לא גליתי, ואף על פי כן מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד (תהילים קלג, א), אף על פי שלא ידע אחד עיקר כוונת חברו". והשיבו לו: "אם אתה תגלה לנו כוונתך, בוודאי תגיע לך טובה גדולה עד מאוד". והשיב להם: "אני איני רוצה לקבל טובה מכם ולא אגלה לכם עיקר כוונתי בשום אופן, אדרבה אתם תוכלו לקבל טובה מאיתי, אם תרצו".
השיבו לו: "נראה בלשונך, שאתה מדבר בלשונות המפורסמים הגדולים כמו ר' ברוך (הכוונה לרבי ברוך ממעז'בוז' נכד הבעל שם טוב.) ור' שלום (הכוונה לר' שלום שכנא מפרוהוביטש נכד המגיד ממעזריטש.) ור' נחמן (הכוונה לרבנו ז"ל בעצמו). וכו', שדרכם לדבר גדולות בלשון נסתר. אל בוודאי אין אתה אחד מהם, כי נראה, שאתה בוודאי מהחולקים על הצדיק הנ"ל.