תנא – האם יש לקרוא את ההפטרה בשבת "חזון" בניגון "איכה"?
אנחנו לא נוהגים לקרוא את ההפטרה בשבת "חזון" בניגון "איכה", כי שבת אינו זמן לאבלות.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' קכז, מנחם אב שנת תשס"ז)
תנב – האם יש לעשות סיום מסכת בתשעת הימים?
סיום מסכת טוב לעשות בכל יום מימי תשעת הימים, כי בזה מבטלים את הסמ"ך מ"ם. אבל לא בשביל לאכול בשר, כדאי בית אלוקינו למנוע עצמם בתשעת הימים האלו לא לאכול בשר.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' קכז, מנחם אב שנת תשס"ז)
תנב – מדוע הרב לא מבטיח ישועות?
אנחנו לא הורגלנו, לא לבקש שום סכומים משום בריה שבעולם, וגם לא מבטיחים, אלא אני מבטיח שאני אתפלל, והקדוש ברוך הוא ששומע תפילות ישראל, ישמע בתפילתי.
אבל לא יכולים להבטיח לאף אחד, כי אדם לא יודע מה יהיה עם עצמו, ואיך יכול להבטיח לאחר.
אני מאוד מבקש אותך שתראה להתחזק ביתר שאת וביתר עוז באמונה פשוטה בו יתברך, והקדוש ברוך הוא לא יעזוב אותך.
הדבק את עצמך בו יתברך ואז טוב לך כל הימים, ותדבר עם הקדוש ברוך ותספר לו את כל מה שאתה צריך.
(אשר בנחל, כרך קסט, מכתב ו' תרכו- ז, אדר א שנת תשס"ח)
תנג – האם במוצאי תשעה באב יש לחכות עד זמן רבנו תם?
מנהגנו להניח תפילין בתשעה באב רק במנחה והיות שזה תענית דרבנן, לא צריכים לחכות על זמן שיטת רבנו תם אלא תיכף ומיד כשרואים שלושה כוכבים סמוכים, מותר להתפלל כבר ערבית ולאכול.
הקדוש ברוך הוא יהפוך לנו את היום הזה ליום טוב.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' קכט, מנחם אב שנת תשס"ז)
תנד – אני מאוד מפחד מיום המיתה
הם הם הדברים שאני מדבר יום אחר יום שבוע אחר שבוע חודש אחר חודש שנה אחר שנה. זה לי מעל ארבעים שנה שאין יום שאני לא מזכיר את כל אלו שמקורבים אלי את יום המיתה שלא יטעו את עצמם כלל ויידעו שיבוא היום שיצטרכו להיפרד מזה העולם ולא יועיל שום דבר.
מה ילווה את האדם רק מה שזכה ללמוד בכל יום מקרא משנה גמרא מדרש הלכה ואגדה, אשרי השומע לי ואז אין לו מה לפחד מזה כלל.
התנא הקדוש אומר (אבות פרק ו') "אין מלווים לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות אלא תורה מצוות ומעשים טובים בלבד", ומובא (בתנא דבי אליהו רבא פרק טו) "לפי שכל המרבה שיחות ותפילות הם המלווים אותו עד שמגיע לבית עולמו". מה מלווה את האדם רק תורה ותפילה.
לכן מי שחזק בזה יום אחר יום זה מלווה אותו אין לו מה לפחד מיום המיתה.
הדבק עצמך בו יתברך ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' קלה, מנחם אב שנת תשס"ז)
תנה – מה הגדר של בת תלמיד חכם?
הרה"ק מסאטמר זי"ע אמר לאחד ששאלו מה זה בת תלמיד חכם בעיתים הללו. כי מי יכול להגיד שהוא תלמיד חכם. ענה ואמר, אם בת ישראל הולכת בצניעות, ויש לה יראת שמים שלמה, ואומרת תהילים, היא הנקראת בת תלמיד חכם.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' קעג, מנחם אב שנת תשס"ז)
תנו – מתי יש לעשות את הנענועים של הלולב?
בעניין הנענועים נוהגים שקודם התפילה נכנסים לסוכה ואחר שאמרו ברכת התורה מברכים על נטילת לולב, ומנענעים בסוכה ואחר כך בעת ההלל מנענעים בבית הכנסת.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' קעג, מנחם אב שנת תשס"ז)
תנז – על איזה אתרוג ראוי לברך?
לגבי אתרוג לא צריכים להקפיד עם פיטם, בוודאי זה מהודר עם פיטם אבל להקפיד, לא צריכים להקפיד על זה.
בעניין אתרוגים בלתי מורכבים, יש היום פרדסים שיש להם חזקה ודאי בלתי מורכבים, ויש על זה הכשר של הבד"ץ של העדה החרדית, כגון הפרדס של לודמיר וכדומה.
בחוץ לארץ אנחנו משתמשים עם אתרוג מיאנווא והיום יכולים להשיג את זה גם בארץ ישראל, אבל אין על זה קפידה.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' תצו, שנת תשס"ח)
תנח – האם להקפיד על בגד חסידי?
בעניין הלבוש וכו', זה תלוי באדם. כל אחד שילבש כפי שהוא רוצה. וודאי אשרי האדם שיכול ללכת עם בגד חסידי, שזה מרומם את האדם ברוחניות ומבדילו מדרכי הגויים וכו'.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' תקנח, תשרי שנת תשס"ח)
תנט – כיצד להינצל ממחלת הדמיונות?
העיקר לצאת מהדמיונות שהאדם מדמיין כל מיני דמיונות על זה או על זה, שהן הן הקליפות שמסבבות אותו, שזה נקרא אצל חכמי הרופאים פאראנוי, או סקריסופרניה, שאדם חושב תמיד שמדברים ממנו, או מסתכלים עליו או רוצים לנקום בו, ושאר כל מיני מחשבות של הבל וזה בא מהמחלה הזו שנקראת דמיונות.
שהיא מחלה קשה להיפרד מימנה, כי הרעיונות הרעים מסבבים את האדם לגמרי עד שעושה אותו חולה.
זה מה שאמרו חכמנו הקדושים (ירושלמי שבת פרק יד הלכה יג): "והסיר ה' ממך כל חולי" – זה הרעיון". כי אין עוד מחלה כמו מחלת הדמיונות והרעיונות הרעים שמסבבים אותו לגמרי, ואי אפשר להינצל מזה רק על ידי תוקף השמחה להיות בשמחה ולא לחשוב מאף אחד, ולהדביק את עצמו בו יתברך, ולעסוק בקרוב רחוקים, שאז הוא בטוח שהתקבלה תשובתו למעלה, והתרפא מכל המחלות והחולאים הרעים שבאו לו על ידי עוונותיו.
אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל ואז טוב לו כל הימים, ותזכרו תמיד אשר העיקר להיות בשמחה ולעסוק בקרוב רחוקים, וזו עיקר התשובה של האדם, אשרי מי שמקיים כל זה.
(אשר בנחל, כרך קסו, מכתב ה' תתקג, כסלו שנת תשס"ח)
תס – אשתי מרבה לקלל אותי – מה עושים?
אם האישה מקללת את בעלה עיקר העצה לדום ולשתוק כי כך אמר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א' סימן): "שעיקר התשובה ישמע בזיונו ידום וישתוק ולא לעשות מזה שום עסק".
היה בין אנשי שלומנו אדם בשם ר' שבתאי ברסלב והוא היה איש תם וישר מאוד, אשתו הייתה מקללת אותו תמיד.
פעם בא אל רבי נחמן טולטישנער תלמידו של מוהרנ"ת והתלונן לפניו: "אני כבר לא יכול לסבול את כל הקללות שאשתי מקללת אותי"…
אמר לו ר' נחמן טולטישנער: "תצייר לעצמך שהיא מדברת בשפה הטורקית".
הוא ברוב תומו לקח את העצה הזו וכשבא הביתה ואשתו התחילה לקלל אותו דימה לעצמו שהיא מדברת טורקית ולא הגיב כלל.
לכם גם אתה תשמור מאוד לא להיכנס בוויכוחים ותשתוק ושום דבר בעולם לא יקרה לך. כשאדם מחרף ומגדף אותך ומכל שכן אשתך וכו' שתוק שתוק כי זה התיקון שלך והקדוש ברוך הוא יעזור לך שיהיה לך רק טוב בחיים.
(אשר בנחל, כרך קסו, מכתב ה' תתקנ, כסלו שנת תשס"ח)