שאלה: אדם המשתמש בדאודורנט בשבת במה צריך להזהר? |
תשובה: ישנם ג' סוגי דאודורנט: א. מוצק כסבון ב. ג'ל שעשוי למריחה ג. ספריי התזה, או נוזלי (רול) בסוג הראשון ישנו איסור ממרח מדאורייתא. בסוג השני ישנו איסור ממרח מדרבנן כמבואר בשו"ע סימן שי"ד סעיף י"א. בסוג השלישי מותר להשתמש בשבת. אמנם בסוג השלישי כל ההיתר הוא על הגוף ממש ולא על הבגד דיש איסור מוליד ריח בבגד כמו שכתב הרמ"א בסימן תקי"א סעיף ד' ובסימן תרנ"ח סעיף ב'. וא"כ לכאורה בזמן ששם על הגוף ולאחר מכן לובש הבגד נוצרת בעיה של איסור מוליד ריח ואפילו אם יש כבר ריח בבגד, כתב המ"ב בסימן תקי"א ס"ק כ"ו שאסור. וגם אם נאמר שהוא אינו מתכוון לכך, אבל זהו פסיק רישיה דניחא ליה, ולכן יש ליזהר בכך שלא ילבש הבגד מיד, אלא יחכה מעט שיספג הריח בגופו, או שלא ישתמש בזה בשבת. ואמנם במקום צורך גדול שיש לו צער אם לא ישתמש או במקום כבוד הבריות יש להקל להשתמש וטוב להמתין בלבוש הבגד כנ"ל ואם ממהר מאד גם בזה יש להקל כמבואר במ"ב סימן תרנ"ח ס"ק ז'. לסיכום: בסוג א' וב' (שמוצק כסבון או ג'ל שעשוי למריחה) אסור להשתמש, ובסוג השלישי (ספריי התזה) מותר, אך צריך להיזהר שלא יעבור מהגוף על הבגד.
התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' הלל אמדדי , מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
» |
» |
[וישנם דעות המקילים לטבול אפילו במים חמים וכן העלה מהר"י עייש שלא אסרו חכמים כשמתכווין לשם טבילה, וכן דעת
הקרבן נתנאל והנודע ביהודה שכל איסור מים חמים בשבת זה רק ע"י רחיצה אך טבילה
מותרת אפילו במים חמים].
לסיכום: הטוב ביותר שתטבול במקווה קרה ולא חמה,ואם קשה יש להקל במקווה פושרת אך
לא במים חמים,
[אך ישנם פוסקים כנ"ל המקילים לטבול
בשבת במקווה שמימיה חמים)