שאלה: מאת אלישע: תשובה: |
||
בעזה"י מוצש"ק לסדר כי תצא י"ד אלול ה'תשע"ב
שלום וברכה אל אלישע נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אין עוד דבר שנותן סיפוק לאדם כמו לימוד תורה הקדושה, ואי אפשר ללמוד תורה הקדושה אלא כשאדם מסודר בסדר נכון, היינו שאדם צריך לעשות לעצמו סדר על כל לימוד ולימוד, והסדר הזה צריך להיות קבוע אצלו מדי יום ביומו אפילו קצת, אבל שיהיה חזק בזה, כי התורה הקדושה היא מזון רוחני, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') כמו שיש מזונא דגופא, היינו שהגוף צריך לאכול, ואם הוא לא אוכל הוא מרגיש רעב מאד, כמו כן יש מזונא דנשמתא, מזון של התורה שהיא הנשמה, וכשאדם לא לומד תורה על ידי זה הנשמה מרגישה רעבה. ולכן אשרי מי שזוכה לחטוף בכל יום שיעורים כסדרן כפי סדר דרך הלימוד של רביז"ל, אשר מי שרק ילמד בסדר הזה, יזכה לסיים במשך השנה מקרא, משנה, גמרא, הלכה וכו' וכו', וכך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ע"ו) בענין הלימוד תורה שצריכים ללמוד הרבה מאד בכל יום, טוב ללמוד במהירות ולבלי לדקדק הרבה בלימודו. רק ללמוד בפשיטות בזריזות. ולבלי לבלבל דעתו הרבה בשעת לימודו מענין לענין, רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו. ואם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמוד הרבה שם ויניח אותו הענין וילמוד יותר להלן. ועל פי הרוב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחילה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר.
ודיבר רביז"ל הרבה מאד בענין זה. ואי אפשר לבאר דברים אלו בכתב היטב. אבל באמת הוא דרך עצה טובה מאד בענין הלימוד. כי על ידי זה יכולים לזכות ללמוד הרבה מאד לגמור כמה וכמה ספרים, וגם יזכה להבין הדברים יותר, מאשר היה לומד בדקדוק גדול כי זה מבלבל מאד מן הלימוד. וכמה בני אדם פסקו מלימודם לגמרי על ידי ריבוי הדקדוקים שלהם. ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה, התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ"ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) שטוב לאדם שיעבור בחייו בכל הספרים של התורה הקדושה. ולכן תעשה לעצמך שיעור קבוע בכל יום ללמוד חומש ורש"י עם התרגום מפרשת השבוע, וכך עד שבת תזכה לעבור את פרשת השבוע שנים מקרא ואחד תרגום עם פירש רש"י, ואל תחכה עד יום שישי, אלא תתחיל כבר ביום ראשון שכך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ח.) לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום, שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו, ומובא בשולחן ערוך (אורח חיים סימן רפ"ה סעיף ג') מיום ראשון ואילך חשוב עם הצבור; וכתב המשנה ברורה (שם) בספר מעשה רב כתב בהנהגת הגר"א שהיה נוהג תיכף אחר התפלה בכל יום לקרוא מקצת מהסדרה שנים מקרא ואחד תרגום ומסיים בערב שבת; והרב הקדוש רבי יששכר דוב מבעלזא זי"ע אמר שביום שאדם לומד חומש ורש"י הוא לא יחטא. וכן תעשה לעצמך שיעור כסדרן במשניות, לומר הרבה פרקים כסדרן דייקא, ומעלת זה הענין אי אפשר להסביר כלל, כי משנ"ה אותיות נשמ"ה שמטהרת את הנפש מכל מיני חלודה, ומי שיודע בנפשו שחטא וכו', שיהיה רגיל לגרוס הרבה משניות, ועל ידי ריבוי גירסא במשניות, זה יתן לך סיפוק וחשק ללמוד אחר כך עוד לימודים, וכך אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מב.) במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה. ומובא (מדרש תלפיות) שאשר בן יעקב יושב על פתחו של גיהנום, ומי שהירבה ללמוד משניות אינו מניחו להכנס שם, ולכן אשרי מי שיגרוס בכל יום כמה וכמה פרקים משניות, שהוא הצלחה נצחיית, כי משנ"ה אותיות נשמ"ה, ואמרו (ויקרא רבה פרשה ז' סימן ג') אין כל הגליות הללו מתכנסות אלא בזכות משניות; ולכן כל מי שגורס משניות, יש לו חלק בהתקרבות הגאולה. וכן תעשה לעצמך שיעור בגירסא לגמרא, שבהתחלה תלמד ותגרוס דפים גמרא בלי רש"י ובלי תוספות, רק לומר כסדרן דפים אחר דפים מהתחלת מסכת ברכות עד שתסיים, תתחיל מהתחלת מסכת שבת עד שתסיים, ואחר כך תתחיל מסכת עירובין וכו' וכו', עד שתגרוס את כל הש"ס, וזה יתן לך סיפוק שאי אפשר לתאר ולשער כלל, כי מעלת לימוד התורה אי אפשר לתאר ולשער כלל, שזה נותן לאדם סיפוק נפשי מאד, ואף שבהתחלה לא מבינים את הכל, מה בכך וכו', קודם שירגיל את עצמו להיות בתוך התורה הקדושה, וכך לא יסתובב משועמם, כי כבר אמרו חכמינו הקדושים (כתובות נ"ט.) הבטילה מביאה לידי שעמום (שגעון) ולידי זימה.
מה אומר לך אין לתאר ואין לשער כלל מעלת האדם שזוכה להרגיל את עצמו ללמוד תורה הקדושה, עד כדי כך שאמרו (זוהר ויחי רמ"ב) כמה חביבין אינון מלין דאורייתא. כמה חביבין אינון דמשתדלי באורייתא קמי קודשא בריך הוא, דכל מאן דאשתדל באורייתא לא דחיל מפגעי עלמא, נטיר הוא לעילא, נטיר הוא לתתא, ולא עוד אלא דכפית לכל פגעי דעלמא, ואחית לון לעומקי דתהומא רבא; [כמה חביב דברי תורה, כמה חביב אלו שלומדים תורה, לפני הקדוש ברוך הוא, כי כל מי שמשתדל ללמוד תורה, לא מפחד מפגעי העולם, והקדוש ברוך הוא שומר אותו מלמעלה ומלמטה, ולא עוד אלא הוא קושר את כל הפגעים של העולם ומשליך אותם לנוקבא דתהומא רבה], ראה מה לפניך. ולכן אל תהיה בטלן, במקום להסתובב בלי מעש וכו', ולהרגיש את עצמו ריקני וכו', שזה מביא את האדם פשוט לשעמום ושגעון וכו', תציית את רביז"ל, ותראה איך שבזמן קצר כבר לא יהיה לך זמן לשום דבר, כי יכנס בך כל כך חשק ללמוד תורה הקדושה, שלא תרצה כבר שום דבר, רק כל היום לרבות הלילה תרצה לסיים ששה סדרי משנה, בבלי ירושלמי תוספתא, רמב"ם טור ושולחן ערוך וכו' וכו', אשרי מי שמציית את רביז"ל.
|