שיחות מוהרא"ש • גט |
||
|
||
פעם דיבר מוהרא"ש נ"י שיחה נפלאה בענין שלום בית ואיך שצריכים להיזהר מאד בכל מחיר לא לגרש את אשתו, בפרט אשתו ראשונה, ובפרט כשיש כבר ילדים, כי כשאדם מתגרש, חס ושלום, הוא הורס את חייו ואת חיי אשתו ואת חיי הילדים שלו, ושוב אין על זה תקנה, הורס חיי עצמו כי עכשיו מסתובב לבד בעולם התוהו, והנסיונות קשים ומרים מאד בחוץ, ואין לו בית מנוחה איפה להניח את ראשו, והחיים מרורים ממות, ומה שנדמה לו שאשתו היתה מר ממוות, נתוודע לו, שעכשיו, שכשהוא לבד, מר לו יותר מזה, הורס חיי אשתו כי גם היא מסתובבת בעולם התוהו ואין לה מנוחה לנפשה, והורס את חיי הילדים רחמנא ליצלן, כי הילדים כיתומים חיים, אינם יודעים איפה יהיו מיום ליום, הם קרועים בין האבא והאימא והם מוכרחים לראות ולשמוע את כל הזבל והלכלוך שהולך ביניהם, וזה עושה רושם וכתם רע על נפשם לכל ימי חייהם, רחמנא ליצלן, ולכן לפני שאדם הולך לעשות פסיעה חמורה כזה להתגרש מאשתו, חס ושלום, עליו להתייעץ עם רב וצדיק אמיתי שבקי מאד בטיב גיטין וקידושין, אם אין באמת ברירה אחרת רק להתגרש, חס ושלום, כי על פי רוב, כל המחלוקת ואי ההבנות שיש בין איש לאשתו הם רק מקטנות המוחין ומשטויות בעלמא שבקל היו יכולים להסתדר אם היה להם רב וצדיק אמיתי שהיו יכולים להתייעץ עמו, כי הצדיק יש לו הכח להראות להם איך שחסר השכינה הקדושה בבית, ולכן אש הכעס אוכלת אותם, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, לא זכו אש אוכלתן, כי מיד שהוציאו את האותיות י"ה שהוא שמו יתברך, מאי"ש ואש"ה, נשארות אש ואש, ואש המחלוקת שורפת את כל הבית, רחמנא ליצלן, אבל לצדיק יש כח להראות לזוג איפה חסרה השכינה בבית, ומאיפה התחילה האש הזו, כי הוא כדוגמת מכבי האש שיודעים איך לכבות אש אפילו אחר שיצאה ללהב גדול, כי בודאי איש פשוט אין לו את המדע ולא את הכלים לכבות אש כשכבר יצאה ללהב גדול, אבל חברי מכבי האש המומחים, יודעים איך לכבות אש אפילו כשהגדילה מאד, ואם מצליחים לקרוא להם בזמן, עוד יכולים להציל את הבית ואת החפצים שבתוכו, וכמו כן הוא בשלום בית, אם באים בזמן אל צדיק אמיתי שבקי ומומחה בהשקטת אש המחלוקת בבית, יכולים לקבל ממנו עצה ותושיה איך לכבות את השריפה, ואם תהיה להם חכמה ושכל ויצייתו לדבריו, בודאי יזכו לכבות את האש לגמרי ולבנות בית של קדושה וטהרה לשם ולתפארת.
ואמר מוהרא"ש נ"י פעם בדרך צחות, שלכן נקרא הכתב שמפריד בין איש לאישה "גט", כי שמו של הקדוש ברוך הוא בשפת אידיש הוא "גאט", ומיד שמוציאין את האות א' המרמז על אלופו של עולם מבין הזוג, נשארו אותיות "גט" ונעשה פירוד ביניהם חס ושלום, ולכן העיקר תמיד לחפש את כבודו יתברך בתוך הבית, ולבדוק היטב מאיזו סיבה גרמו לגרש את השכינה הקדושה מתוך הבית, שזה הצית והדליק את אש המחלוקת בין איש לאשתו, ומיד שימצאו את החיסרון, ובפרט על ידי שיקבלו עצת הצדיק, יזכו לתקן הכל ולהחזיר השלום הנפלא בתוך הבית. והיה מוהרא"ש נ"י רגיל לומר תמיד, שהכלל הראש והראשון בשלום בית הוא "תהיה חכם ולא תהיה צודק", שהכלל הזה לומדים גם עם כל נהג רכב: "היה חכם ואל תהיה צודק", כי אם תרצה להיות תמיד צודק בנהיגת הרכב שלך, שבאמת הזכות שלך לפנות על ימין או על שמאל וכיוצא בו, אבל לא תרצה להיות חכם לראות שהנוסע השני לא איכפת לו מהזכות שלך והוא עומד להתנגש ולהיכנס ברכבך, אזי תגרום תאונה חמורה, רחמנא ליצלן, ולא פעלת שום דבר עם "הצדק שלך", כי נשארת "צודק" אבל בלי רכב… כן הדבר בשלום בית, אם תרצה להיות צודק בבית, ולהראות שהצדק אתך נגד אשתך, ולא תרצה להיות חכם ולהבין שבצדק שלך תהרוס השלום בית שלך, אזי תגרום אש מתלקחת בתוך הבית, רחמנא ליצלן, ונשארת "צודק" אבל בלי בית… ולכן הכלל הראש והראשון "להיות חכם" בבית, ולראות מה יהיה נולד ממה שאתה הולך לעשות או להגיד בבית, וכמו שאומרים חכמינו הקדושים (אבות ב') איזהו חכם הרואה את הנולד, ואז אפילו אם לא "תהיה צודק" כל כך, כי נכנעת לדברי אשתך, אבל חכם תהיה ובית יפה יהיה לך בעזרת השם יתברך. (שיחות מוהרא"ש, חלק ט"ו) |
||
|
||
לתפריט שיחות מוהרא"ש המלא לחץ כאן |