במלאת מאה ושמונה עשרה שנה להקמתה של המושבה יבנאל – קיימנו שיחה מרתקת עם אחד מוותיקי המושבה ומתלמידי הצדיק מוהרא"ש זי"ע, הרב אבנר סלמה שליט"א:
המספר לנו על סוד ייחודה של יבנאל. על יחסי חילונים וחרדים במושבה הצפונית, ועל המסר החזק שקיבל מהצדיק המלווה אותו כבר רבות בשנים בכל פעילותו הברוכה בקהילה הקדושה.
קצת רקע היסטורי:
לפני מאה ושמונה עשרה שנה, הוקמה המושבה יבנאל, ביום כה בתשרי בשנת תרס"ב. המתיישבים הראשונים היו רחוקים משמירת אורח חיים חרדי. מאז עברו שמונים וחמש שנים, ובשנת תשמ"ו החליט מוהרא"ש זי"ע להתיישב ביבנאל ולהקים בה את עיר ברסלב בגליל.
המשפחות החסידיות שבאו להתגורר במקום נתקלו בעויינות מצד המקומיים שחששו שהתושבים החדשים יכפו עליהם אורח חיים חרדי, התקשורת הכללית לבתה את אש המחלוקת, וחיכוכים רבים נוצרו בין חילונים לתלמידי מוהרא"ש.
הצדיק ברוב חוכמתו הצליח להקים קהילה של תורה וחסד לתפארת והוכיח שאם מעט רצון והתחשבות ניתן לקיים יחסי שכנות נורמטיבים, שלווים ורגועים בין אוכלוסיות שונות, אף שהפער התרבותי ביניהן עצום ביותר.
כיום, בכל מקום ברחבי הארץ מתפרצות להן מדי פעם מחלוקות בנושא דת ומדינה והרוחות בין חילוניים וחרדים מתלהטים בעיקר בתקופת הבחירות. בין המקומות הבודדים בארץ שניתן לראות חרדים וחילונים – ואפשר גם להוסיף ספרדים ואשכנזים – שחיים בהרמוניה ובאפס חיכוכים היא המושבה יבנאל.
מה סוד הצלחתה של יבנאל? האם ניתן להפוך את יבנאל למודל הצלחה לכל הערים בהם מתגוררים יהודים שומרי תורה וכאלו שלא? האם יש מתכון בדוק לדו קיום ושלום באוכלוסייה הישראלית רבת הגוונים?
על כך בשיחה עם הרב אבנר סלמה שליט"א:
השבוע התקשרה אלי אורנה, קומונרית בכירה מתנועת 'הצופים', ורצתה לשוחח איתי.
וכך ספרה אורנה: כל שנה אנו בוחרים רעיון תרבותי ערכי, לומדים אותו, מאמצים אותו ומשתדלים ליישמו ולהנחילו לדור הצעיר. את הנושא השנתי הזה אני אמורה להעביר לכל המדריכים והמדריכות שעובדים במחיצתי בתנועת 'הצופים'.
השנה בחרנו את הערך – דו קיום ושלום עם השונה והאחר. כיצד לחיות בשלום ובהבנה עם האחר ששונה מאיתנו בתרבותו ובאורח חייו.
לשם כך, ביררתי היכן גרים בצוותא ובשלום אוכלוסיות בעלי תרבויות מנוגדות, והגעתי למסקנה שביבנאל יש בסיס חזק ודו קיום אמיתי בין חילוניים וחרדים המקיימים ביניהם יחסי שכנות טובה.
לצורך לימוד הנושא לעומקו, התקשרתי למועצה המקומית, כדי לתהות על סוד הצלחתה של המושבה, בה חיים יהודים מרקע חינוכי ותרבותי שונה. יהודי בשם עמרם ר. הזמין אותי לבקר במקום וגם הפנה אותי אליך, אל הרב סלמה, כתושב ותיק וכחסיד ברסלב המתגורר במקום, ולשמוע ממך על תושבי יבנאל.
הגעתי ליבנאל שוחחתי עם התושבים החילוניים. הם דברו בשבח החסידים, ספרו שהחרדים ידידים טובים האוהבים לעזור לכולם. כך הבנתי שיש דו קיום אמתי ויחסי שלום כנים בין סוגי האוכלוסייה השונים במושבה.
לצערנו, מחוץ ליבנאל יש תהום פעורה בינינו לבין החרדים, ואני שואלת את עצמי מדוע אני שונאת את החרדים? מה הם עשו לי רע? ומה נוכל לעשות כדי לתקן את המצב?
אולי אתה רבי אבנר כתושב המקום תוכל לגלות לנו מה סוד הצלחתכם עם השכנים החילונים ביבנאל? אולי נוכל לבנות מכאן מודל של הצלחה לכל עם ישראל?
הרב אבנר: אנחנו חייבים לחיות ביחד, להבין אחד את השני, אפילו שאנו לפעמים הפוכים זה מזה. אנחנו משפחה אחת, גורל אחד משותף לכולנו, ולכן אנו מוכרחים לחיות יחד בשלום.
בעברי, הייתי קצין בגולני, כשהתחלתי את תהליך התשובה חיפשתי רב צדיק שילמד אותי, ויתן לי שכל ודעת כיצד אוכל לחיות בשלום עם האחים שלי? עם החברים שלי? עם בני המשפחה שלי שעדיין לא חזרו בתשובה.
חיפשתי וחיפשתי עד שהגעתי למוהרא"ש, הצדיק שהקים קהילה לתפארת ביבנאל, וביקשתי ממנו עצה כיצד לחיות בשלום עם כולם, גם עם אלו שעדיין לא חזרו בתשובה.
הצדיק אמר לי: "אבנר, היום בתור בעל תשובה, אתה מבין שמי שקבע מי יהיה האבא שלך ומי תהיה אמא שלך, מי יהיו האחים שלך או החברים שלך – זה בורא עולם. אם בורא עולם קבע ככה, הוא רוצה את החיבור ביניכם. כדאי אם כן, שהחיבור ביניכם יהיה בשמחות ולא ברגזות (בדברים רעים ומרגיזים)…
המסר הזה של הצדיק מלווה אותי עד היום, ואני משתדל ללכת ולהשתתף בשמחות של החברים ובני המשפחה גם אלו ששונים ממני באורח החיים שלהם. כך הקשר בינינו חזק הפלא ופלא.
ברצוני להוסיף עוד עובדה מעניינת. בשבוע החולף התקשר אלי אפי. אפי הוא חברי, שרתנו ביחד בצה"ל כקצינים בחטיבת גולני. אפי מנהל אורח חיים חילוני ובכל זאת נשארנו ידידים. שאלתי את אפי מה דעתו על החרדים, והוא אמר לי במילים אלו:
"דע לך, שאני מסתכל על החיים שלי, יש לי צער מזה שבני כולם רווקים בני שלושים ויותר ועדיין לא התחתנו. ראה, מה יישאר ממני, מה יצא לי מכל העסקים הרבים שאני מנהל, כלום, כלום.
ממי יש לי נחת רק מבת אחת שחזרה בתשובה, התקרבה למוהרא"ש וגרה ביבנאל. הבת הזאת הקימה משפחה לתפארת יש לי ממנה נכדים ונכדות מתוקים וזה הנחת האמיתי שלי.
כשבתי חזרה בתשובה, היא קבלה הדרכה מהצדיק מוהרא"ש. הוא הדריך אותה כפי שהדריך את כל תלמידיו ותלמידותיו. שצריך לכבד את ההורים אף שנשארו חילונים, לא לפגוע בהם ולא להעיר להם הערות. ברוך ה', בזכות זה הקשר שלנו עם הבת הזאת חזק מאוד ויש לנו נחת ממנה.
אנו צריכים לקיים את מה שאמר רבנו. רבנו אמר בתורת פ': מה זה שלום? חיבור בין שני הפכים. לחיות בשלום עם השונה ממך, לכבד ולהעריך את האחר ההפוך ממך. לכבד את כולם גם את זה שהוא שונה ממך. "כי איזהו מכובד המכבד את הבריות".
בחוה"מ סוכות תש"פ בקרה אורנה ביבנאל. התפעלה מאוד מהמרקם העדין והמיוחד בין חילונים וחרדים הגרים במקום. בסופו של יום החליטה, לארגן לכל צוות ההדרכה שבת הכרות ביבנאל.
באחת מהשבתות הקרובות יגיעו כמאה מדריכים ומדריכות מטעם תנועת ה'הצופים' לשבת היכרות ביבנאל. צוות ההדרכה יגיעו ל'עונג שבת" בבית חב"ד ביבנאל, ולמחרת בשבת הם יבואו לשמוע שיחה מאת הרב אבנר סלמה שליט"א שידבר על סוד הצלחתה של יבנאל בכינון יחסים מתוקנים בין התושבים החילונים והחרדים הגרים במקום.
ברוך ה', שה' נתן לנו בדור זה של שסעים חברתיים, צדיק כמו מוהרא"ש, זכותו תגן עלינו, שנתן לנו הדרכה נכונה ועצות מתוקנות כיצד לאהוב את כולם ולהסתדר עם כולם.
אשרינו שזכינו.