שאלה:
מאת שלמה: תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר חיי שרה י"ט חשוון ה'תשע"ה שלום וברכה אל שלמה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה טוב ומה נעים באם היית לומד את המאמר העמוק עמוק 'בא אל פרעה' (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ד) ועליו תלמד את ההלכות ב"לקוטי הלכות", שמוהרנ"ת ז"ל מבאר היטב הדק, הדק היטב את המאמר הזה. והיוצא מדבריהם שלפי דעת רביז"ל 'הצמצום הוא במוח של האדם', כי באמת אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ודומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, ומה שאדם לא משיג את זה וכו', זה מפני צמצום וקטנות המוח שלו שהוא לא יכול להבין את זה. ואפילו משכיל שנכנס במושכלות, גם כן אם לא יזרוק את השכל שלו גם כן לא יבין את זה, אלא להתחזק באמונה פשוטה שגם בתוך החלל הפנוי שם נמצאת אלקותו יתברך, ואף שיש קושיות על זה וכו', הקושיות האלו הן בעצמן החלל הפנוי שנמצא במוח האדם שהוא לא יכול להבין במושכלות. ולכן העיקר הוא אמונה פשוטה בו יתברך, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ד) בשביל זה עם ישראל נקראים עברים, שעל ידי אמונה הם עוברים מעבר אל עבר, ואשרי מי שזוכה להחביא את עצמו בתוך האמונה הקדושה שזו המתנה הכי יפה, כי אמונה אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ה) זה כמו שינה, היינו כשאדם מבוהל ומבולבל הוא צריך ללכת לישון, וכשישן אזי הוא זוכה לישוב הדעת, וכשקם הוא אדם אחר לגמרי, כמו כן ויותר מכן כשבר ישראל מתחזק באמונה פשוטה אשר מלא כל הארץ כבודו, ואינו 'חוקר ומקובל' אלא מעמיד את הכל על אמונה, על ידי זה הוא עובר על הכל, ואין לו שום קושיות וספיקות, ועל ידי זה בעצמו הוא זוכה לדברים עליונים עד מאוד, וכמו שגילה לנו מוהרנ"ת ז"ל על הפסוק (יחזקאל א' א') נ'פתחו ה'שמים ו'אראה מ'ראות א'לקים, ראשי תיבות אמונ"ה, כי על ידי אמונה נפתחים לו השמים ושמי השמים, וזוכה להשיג סתרי נסתרות וגנזי נעלמים. אשרי עין ראתה זאת אל מה יכולים לזכות על ידי אמונה פשוטה שזה יסוד כל היהדות, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ב) שעיקר היהדות הוא תמימות ופשיטות, ואמר (שיחות הר"ן סימן ט"ו) שהוא חכמה ומלאכה גדולה להיות כמו בהמה. וזה בחינת (שמות ל"ו א') "כל אשר נתן הוי"ה חכמה בהמה", היינו שהוא חכמה לעשות עצמו כבהמה, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ה:) על הפסוק (תהלים ל"ו ז') "אדם ובהמה תושיע הוי"ה" – אלו בני אדם שערומים בדעת ומשימין עצמן כבהמה, וכמו שאמר אסף (תהלים ע"ג כ"ב) "ואני בער ולא אדע בהמות הייתי עמך"; אשרי מי שזוכה להגיע אל מידת התמימות. וכבר סיפר לנו רביז"ל (סיפורי מעשיות מעשה ט' מהחכם ותם) אל מה זכה התם וכו' שנעשה מיניסטר על כל המיניסטארין, צדיק על כל הצדיקים, עיין שם. וזה רק על ידי תוקף האמונה שעל ידי זה עוברים את כל החלל הפנוי שמשם באים כל הספיקות והקושיות והעקמומיות שיש בלב כל אדם וכו', ולכן הוא לא יכול להבין איך י"ש וכן אי"ן שנראים כשני הפכים, אף על פי כן הם עניין אחד, זאת אומרת שגם בחלל הפנוי נמצאת אלקותו יתברך, והצמצום זה רק במוח האדם שהוא לא יכול להבין איך י"ש ואי"ן שני הפכים, הם אח"ד. מובא מהרב הקדוש רבי לוי יצחק מבארדיטשוב זי"ע (קדושת לוי – בראשית) האי"ן הוא מתנהג הכל למעלה מהטבע, והי"ש מתנהג בטבע, אמנם ההתחברות שאנו מחברים הי"ש באי"ן, הוא על ידי המצווה והתורה, שנקראת (יחזקאל א' י"ד) "והחיות רצוא ושוב", וזה שכתב הזוהר (אחרי ע"א:) כי המצוות והתורה הוא סתום ואתגליא, כי סתום הוא מרומז לאי"ן, ואתגליא מרומז לי"ש, שהוא התחברות י"ש באי"ן, ואי"ן בי"ש, ולכן נקראת מצווה, כי מ"צ הוא בא"ת ב"ש י"ה, דהיא בחינת האי"ן, ואותיות ו"ה של מצוה הוא בחינת י"ש, ולכן אותיות י"ה הוא סתום, כי אי"ן הוא סתום וכו', עיין שם. הרי שלך לפניך, שעל ידי לימוד התורה הקדושה שהיא המשכת חכמתו יתברך למטה, ועל ידי קיום המצוות המעשיות שהם המשכת האור אין סוף ברוך הוא ממטה למעלה, כי הרי הוא מקיים מצוות מעשיות שהם רצונו יתברך, ובזה הוא מעלה את האור ממטה למעלה, וביחד מאיר אורו יתברך בגילוי רב ונפלא מאוד. מי שמתבונן בכל זה רואה שאין פה שום אי הבנות וכו', ואין פה שום חילוקי דיעות, אלא כל צדיק הולך לפי דרכו, ורביז"ל מיישר את כל הדרכים, כי על ידי תמימות ופשיטות יכולים להגיע לכל טוב אמיתי ונצחי, ולהיות נכלל באין סוף ברוך הוא, היינו יכולים להסתובב בזה העולם עם גופו הגשמי, ואף על פי כן מוח מחשבתו יהיה דבוק באין סוף ברוך הוא.
|