שאלה: מאת חיים מרדכי: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ואתחנן י"ד אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל חיים מרדכי נרו יאיר ויזרח הכלל הראשון והעיקרי אגלה לך בחסידות ברסלב, אנחנו מקורבים רק אל רביז"ל אשר בפירוש גילה דעתו לפני הסתלקותו "אני רוצה להישאר ביניכם" וכן אמר לאנשי שלומינו "מה לכם לדאוג כשאני הולך לפניכם. ומובא בדברי רביז"ל (לקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן ל"ד) שקודם צריכים לקבל את נקודת הצדיק, ואחר כך נקודת החבר, ואחר כך נקודת עצמו. ועל ידי זה מבטלין ממנו את כל החרפות והבזיונות השורים על ליבו וכו'. עיין שם. והסבירו מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות, ברכת המזון, הלכה ג') קודם צריכים לקבל את דברי הצדיק המלמד אותנו איך לצאת מהבוץ והחושך והזוהמא שנפל לשם וכו', ואיך להתעלות ולהתקרב אל הקדוש ברוך הוא, ומחמת שכל אחד יש לו דעת ושכל אחר להבין בדברי הצדיק, והרבה פעמים החבר יותר חזק וכו', ויותר הבין את דעת הצדיק וכו', ולכן צריכים את נקודת החבר, שהחבר יסבירו את דעת הצדיק, וכן יחזק אותו להישאר בדעת הצדיק, כי על כל אחד ואחד עובר מרירות דמרירות וכו', נפילות וחלישות הדעת וכו', ולכן צריכים נקודת החבר כדי שיחזק אותי לילך בדרכי הצדיק. ואחר כך יש נקודת עצמו מאחר שכבר קיבל מהצדיק, ויש לו גם התחזקות מחבירו לילך בדרכי הצדיק, אז הוא כבר יכול להשתמש עם נקודת עצמו לילך לבד בדרכי הצדיק להתבודד עמו יתברך, לדבר אליו יתברך, ויהיה חזק בזה, וכן יתחיל להתמיד בלימוד התורה הקדושה, לזכות לילך ולטייל ולהיות בכל חלקי התורה הקדושה. ולהיות רק בשמחה, ולחזק עצמו ולחזק אחרים אשר זה המצוה הכי גדולה. ולכן כל מקורב חדש צריך קודם להתמיד הרבה בספרי רביז"ל עד שיהיה שגור על פיו ממש ישר והפוך. והפוך וישר. כדי שחבר לא יוכל לבלבל את דעתו, שזה דרך רביז"ל… או זה דרך רביז"ל… מאחר שחזר כל כך הרבה פעמים את ספריו הקדושים "לקוטי מוהר"ן", "ספורי מעשיות", "ספר המידות", ושיחותיו הקדושים שכתבם מוהרנ"ת ז"ל "שיחות הר"ן", "חיי מוהר"ן", וכשהמקורב בקי בהם היטב אזי אף אחד לא יכול לבלבל אותו עם דעות כוזבות וכו', ואף אחד לא יכול להחליש את דעתו וכו', כי תיכף ומיד יכולים לראות ולהבין אם זה המרצה מדבר דברי רביז"ל ומסביר את זה היטב הדק, ומחזק ומאמץ לילך בדרכי רביז"ל, אזי חבר כזה טוב ונעים להחזיק ולהתחבר אליו מאחר שמחזק אותי לקיים את דברי רביז"ל בתמימות ובפשיטות בלי שום חכמות, היינו "התבודדות", "שמחה", והתחזקות בכל מה שעובר עלי. "וסדר דרך הלימוד של רביז"ל", "ולהקפיד להתפלל במנין את השלש תפילות", "ולהיזהר מאד על זמן חצות", שאז הוא עת רצון גדול בשמים וכו' וכו'. ובחבר כזה כדאי להחזיק תמיד ולכבדו ולייקרו מאחר שמגלה לי את דעתו של רביז"ל, ואז יתגלה גם נקודת עצמי, שגם אני יכול להצליח בדרכי רביז"ל. אבל אם הוא סתם מדבר ומרצה הרצאות בלי ההקדמות של רביז"ל, ואפילו לא מצטט את דברי רביז"ל, מאיפה לקח את דיבוריו וכו', מחבר כזה צריכים לברוח כמו שבורחים מאש, כי הוא יוליך אותי שולל לגמרי. הכלל שרביז"ל הוא הרבי שלנו, ואנחנו חסידי ברסלב כולנו, כולנו רק תלמידים וחברים, ואחד מחזק את השני. אך כבר אמרו חכמינו הקדושים (סוטה מז:) משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכם, נתרבה המחלוקת ונעשתה התורה כשתי תורות. ואותו דבר נמצא בחסידות ברסלב, יש מקורבים שתיכף כשזכו להתוודע מרביז"ל התחילו להתמיד בשקידה עצומה בספריו הקדושים בהתמדה כזו שאי אפשר להסבירה לשום בריה שבעולם, כי זכו לסיים כמה מאות פעמים את כל ספרי רביז"ל במשך ימים ושנים, והירבו להתבודד עמו יתברך לילות וימים והתמידו בתורה הקודשה בהתמדה רבה ובתשוקה עצומה וזכו לעבור ולטייל בכל חלקי התורה הקדושה, ואחר כך התיישבו, הרי אם אני יודע מעצות ודרכים כאלו, למה שלא אפרסם את זה לזולת? ולמה לא אקרב רחוקים? והתחילו לבוא אליו בחורים פגומים מאד מאד, וכן אברכים וכו' וכו', ואזי אם הוא מלמד אותם דרך הצדיק אזי הוא הרי מציין להם מאיפה הוא לוקח את הדיבורים. מה שאין כן חדשים מקרוב באו שלא יודעים בין ימינם לשמאלם, ובקושי סיימו פעם אחת את הלקוטי מוהר"ן, ואת שאר הספרים הם בכלל לא מכירים, ומכל שכן עוד לא גמרו ולא סיימו את הלקוטי הלכות אפילו פעם אחת וכו', ואם זה לא מספיק הם עדיין מונחים בשאול תחתית ומתחתיו, פגומים מאד מאד בברית, עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס וכו', והם המעוררים את המחלוקת בין אנשי שלומינו, כי הם חושבים שכבר הם יודעים הכל וכו', ובפרט כשרצו כמה בפעלד [בשדה], אזי הם כבר צדיקים, והם אשר גורמים את הצרות והבלבולים בין אנשי שלומינו וכו'. אבל אלו היראים והשלמים לא מסתכלים על כלום, ועוברים על הכל וכו', יושבים בפינתם עוסקים בעבודת השם יתברך בתמימות ובפשיטות, על פי ההקדמות הנוראות של רביז"ל, מתבודדים בכל יום, ואף אחד לא יודע מזה, מתמידים בתורה כפי סדר הלימוד של רביז"ל. והנה אלו שמדברים עלי וכו', זה סימן טוב מאד מאד, כי אלו מראים את טלפיהם וכו', הם היו בחורים פגומים עד מאד וכו', ועסקתי עמם ימים ושנים עד שהבאתי אותם למדריגה כזו שהם כבר גם כן יכולים להיות מנהיגים… ושוכחים מאיפה לקחו את הכל, עד שהיו יכולים אפילו להתחתן וכו', ועכשיו חושבים שבזה שידברו עלי יוכלו לשבור אותי… והם לא יודעים מה שרביז"ל אמר (ספר המידות, אות דעת, סימן ל"ג) מי שמשלמין לו רעה תחת טובה, הקדוש ברוך הוא מרחם עליו ונותן לו שכל גדול בעבודת הבורא. ולכן בזכות זה זיכני הקדוש ברוך הוא לחבר כל כך הרבה ספרים בכלליות, ובפרטיות שמופצים בכל העולם כולו בצורה בלתי רגילה, ויש ספרים שהדפיסו את זה כבר בעשיריות מהדורות וברבבות עותקים בלי שום גוזמא. ולכן אל תבלבל עצמך משום בריה שבעולם כלל.
|