שאלה: מאת אמיר: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ראה כ"ה אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל אמיר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם אסור לו להתבלבל מדברים שהוא לא יודע בזה כלום וכו', וכן דברים שזה למעלה מהשכל של אדם וכו'. בוודאי יש דבר כזה של גלגולים, והמקור לזה הוא בזוהר פרשת משפטים והאריכו בזה בשער הגלגולים וכו', ואי אפשר לתאר ולשער את גודל הצער של נשמה שצריכה לרדת בגלגול וכו', כי יכולים להתגלגל בדומם או בצומח או בחי וכו', והעונש הזה הוא עונש גדול מאד מאד. ומאחר שדברים אלו גנוזים ונסתרים מבני אדם וכו' לכן לא כדאי לדבר מזה, ולא כדאי לחקור בזה, אלא לעשות תשובה בכל יום, ועיקר התשובה הוא וידוי דברים, כמובא ברמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" זה וידוי דברים, וידוי זה מצות עשה, כיצד מתודין אומר אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח. ותיכף ומיד כשאדם מתוודה, הקדוש ברוך הוא מוחל לו על הכל, כמאמרם ז"ל (תורת כהנים בחוקותי) אמר הקדוש ברוך הוא, שמיד שהם מתוודים על עונותיהם מיד אני חוזר ומרחם עליהם שנאמר (ויקרא כ"ו) "והתודו את עונם ואת עון אבותם במעלם אשר מעלו". ולכן אשרי האיש שבכל יום ויום הוא מתוודה להקדוש ברוך הוא, על כל מה שעשה, שאז אינו זז משם עד שמוחלין לו על כל עוונותיו, ויתפטר מעונש הגלגול. אנחנו צריכים לעשות את שלנו, לומר קדיש על נפטר, וללמוד משניות אחריו, שזה טובה גדולה להנשמה, שאין לתאר ואין לשער את הזכות שיש לאדם שאומר קדיש ולומד משניות אחר נשמת אבותיו וכו' וכו', ואנחנו אסור לנו להיכנס בחקירות בדרישות וכו', הרי זה היה רשע וכו', או בכלל היה רחוק מהיהדות וכו', זה לא העסק שלנו, אנחנו צריכים לקיים מה שנצטוינו, לומר קדיש אחר נפטר, וללמוד פרק משניות עבורו, וליתן צדקה לזכותו, ויותר מזה אין לנו מה לחקור, ולכן חבל אפילו לדבר מזה, ומכל שכן לכתוב מזה וכו'. אשרי אדם שזוכה לשוב בתשובה שלימה בכל יום אליו יתברך, ועל ידי זה ינצל מכל מיני עונשים קשים ומרים, ובפרט בכל יום לפני שהולך לישון שאז קורא קריאת שמע שעל המיטה, ומתוודה על חטאיו שעשה ביום זה, הקדוש ברוך הוא מוחל לו על הכל, וזה כל כך קל. עם כל זאת הס"מ מכניס באדם מרירות ועצבות ודכאון פנימי וכו', עד כשבא הרגע שאדם צריך ללכת לישון ולקרוא קריאת שמע שעל המיטה, נופל עליו עצבות וקושי גדול וכו', ומתייאש מהחיים שלו וכו', ואינו קורא קריאת שמע שעל המיטה, ומכל שכן שאינו מתוודה, שבזה גורם לעצמו הפסד גדול מאד, כי אפילו אדם עשה כל היום מה שעשה, אבל כיון שקורא קריאת שמע על מיטתו, אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ה.) כל הקורא קריאת שמע על מטתו כאילו אוחז חרב של שתי פיות בידו שנאמר (תהלים קמ"ח) "רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם", ואמרו (שם) כל הקורא קריאת שמע על מטתו מזיקין בדילין הימנו שנאמר (איוב ה' ז') "ובני רשף יגביהו עוף". הרי שלך לפניך מעלת הקורא קריאת שמע שעל המיטה, ומכל שכן כשמתוודה אז, אינו זז משם עד שמוחלין לו על כל עוונותיו, ולכן אפילו שאדם עשה מה שעשה, מוכרח להתחזק בכל מיני אופנים שבעולם לקרוא קריאת שמע שעל המיטה ולהתוודות כמו שתיקן האריז"ל, ואז לא יהיה לו שום עונש וכו', ושום גיהנום וכו', ושום גלגולים וכו', אשרי מי שאינו מטעה את עצמו, ומקיים את זה בתמימות ובפשיטות גמור, ואז טוב לו כל הימים.
|