שאלה: מאת שאלתיאל: שלום לכבוד הצדיק. הבנתי מדבריכם שיש הבדל בין אנשי שלומנו, ויש כאלו שהם יותר גדולים מהאחרים. רציתי לשאול אתכם מהיכן למדתם דבר זה, הרי כולנו שווים וכולנו תלמידי רבינו הקדוש זי"ע שלומדים את תורתו, והוא הרבי של כולנו. אם כן מה שייך להגיד שיש כאלו שיותר גדולים מהאחרים? אשמח שכבודו יבאר את העניין. תזכו למצוות. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תרומה ה' אדר התשע"ג
שלום וברכה אל שאלתיאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) על הפסוק (ישעיה י"א ט') "כי מלאה הארץ דעה את הוי"ה כמים לים מכסים", בהשכל המשותף כולם שווים, שהכל יודעים את השם יתברך, אבל בעמקות החכמה יהיה כל אחד לפי מדרגתו, וכפי יגיעתו וטרחתו בעבודת השם יתברך, בדיוק כמו הים וכו', שלמעלה המים שווים בכל מקום, אך בעמקות הם מובדלים מאד, כי בזה המקום המים נמוכים וסמוכים לארץ, ובמקום אחר עמוקים יותר ויותר, ובמקום אחר הם עמוקים עד התהום, כן הוא בהשגת השם יתברך, ככל שאדם מתיגע וטורח יותר ויותר, אז הוא מבין יותר וכו', עיין שם. וכמו כן אתה צריך להבין שיש הפרש בין ילד שעכשיו מתחיל ללמוד במכינה א' ב', ואחד לומד כבר בכיתה א' קריאה, בכיתה ב' לומד כבר חומש, ובכיתה ג' לומד כבר משניות, ובכיתה ד' לומד כבר גמרא וכו' וכו', בוודאי יש הפרשים בין הגילאים וכו', הן בשכל, הן בידע, הן בלימוד, כמו כן יש בין מבוגרים, אחד שאף פעם לא למד וכו', לא יכול לדמות את עצמו לאחד שזכה לסיים את כל התנ"ך וששה סדרי משנה ואת כל הש"ס וכו', וזה מובן לכל, ולכן אני לא מבין את שאלתך שלדעתי באה מגאות וישות, שעל פי רוב אלו הבורים והעמי הארצות וכו', שלא רוצים להשתמש עם השכל כלל וכו', חורה להם שיש אחד יותר מהם וכו', וזה פשוט למבין האמיתי. כדי להיות מקורב אל רביז"ל, צריכים להשקיע הרבה, ועיקר ההשקעה להתמיד בלימוד ספריו הקדושים, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (חגיגה ט:) אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד; זאת אומרת אם אחד סיים מסכתא מאה פעמים, ובא השני וסיים מאה פעמים ואחד, כבר יש הפרש גדול ביניהם, וכמו כן בדבר רביז"ל, אחד בקושי התחיל עכשיו ללמוד ספרי רביז"ל, סתם בהסתכלות וכו', ואחד מתיגע וטורח וזכה לסיים מאות פעמים את הלקוטי מוהר"ן והסיפורי מעשיות והספר המדות וכו' וכו', איך יכולים להשוות את עצמו אליו? אין זה אלא הישות והגאות שבא בדרך כלל מניאוף, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"א) שגיאות וניאוף תלויים זה בזה. ולכן חזור בך ותתחיל לבקש בכל יום ממנו יתברך שיפתח לך את המח והדעת והשכל, ותזכה ללמוד תורה אשר אין טוב ממנה, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה יט:) אין טוב אלא תורה שנאמר (משלי ד' ב') "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו"; וגם אז צריכים לזכור שאינו דומה מי שזוכה לסיים פעם אחת, לבין זה שסיים עשר פעמים וכו', ולזה שסיים חמישים פעם וכו' וכו'. אקווה שתבין דבר זה, כי הוא פשוט מאד מאד.
|