שאלה: מאת רמי: שלום לכבוד הרב שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר יתרו י"ג שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל רמי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. החכם מכל אדם אמר (משלי י"ג י"א) "הון מהבל ימעט וקומץ על יד ירבה", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (עירובין נ"ד:) אם עושה אדם תורתו חבילות חבילות – מתמעט, ואם לאו – קובץ על יד ירבה; אם אדם חושב שהוא ילמד בפעם אחת הרבה הרבה, ויעשה חבילות חבילות – אזי יהיה בטוח שלא ילמד כלום, ואם יקבל על עצמו ללמוד קצת אפילו פסוק אחד חומש, משנה אחת במשניות, מימרא אחת בגמרא, הלכה אחת בשולחן ערוך וכו' וכו', אזי אחר כך יאמר לעצמו: אולי כדאי ללמוד עוד פסוק, עוד משנה, עוד מימרא, עוד הלכה? וכך לאט לאט הוא ירבה, וזו הדרך הכי טובה להצליח בלימודים ולהיות מתמיד גדול מאד, לא לרצות הרבה, אלא יחייה את עצמו גם עם המעט שלומד, אזי ירצה עוד מעט ועוד מעט וכו' וכו', כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא פנחס) למה נמשלה תורה לתאנה? שרוב האילנות הזית והגפן והתמרה נלקטין באחד, והתאנה נלקטה מעט מעט, וכך התורה – היום לומד מעט, ולמחר הרבה, לפי שאינה מתלמדת לא בשנה ולא בשתים. מוהרנ"ת ז"ל סיפר, כשבא אל רביז"ל והתלונן לפניו אותה תלונה – שהוא רוצה ללמוד הרבה יותר מיכולתו, ובאמת הוא היה מתמיד גדול מאד בצורה כזו שאין לה אח ורע וכו', עם כל זאת רצה ללמוד עוד יותר אבל זה לא הלך לו, כי בכל פעם נתהוו לו מניעות אחרות, עד שהיה לו קשה מאד מאד וכו' וכו', אמר לו רביז"ל: קח את הכלל הזה – "מעט גם כן טוב. וכך, כשבא לבית המדרש אמר לעצמו אלמד רק מעט, ואחר כך אמר לעצמו אלמד עוד מעט, ואחר כך אולי עוד מעט גם כן טוב וכו' וכו', עד שנעשה מתמיד עצום. רואים מזה שאין דרך אחרת רק ללכת בצורה כזו, ולכן אם תשמח עם כל פסוק שאתה לומד, עם כל משנה שאתה לומד, עם כל מימרא שאתה לומד, ועם כל הלכה שאתה לומד, לא יקח הרבה זמן שתהיה מתמיד גדול מאד מאד. הקדוש ברוך הוא יעזור שתבשר לי תמיד בשורות משמחות.
|