שאלה: מאת אשר: לכבוד צדיק יסוד עולם מוהרא"ש הקדוש. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר מטות י"ח תמוז ה'תשע"ד שלום וברכה אל אשר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ספר המדות אות ממון סימן ע"ז) מי שעושה מעשיו במהירות בלי ישוב הדעת נעשה בעל חוב; וכן אמר (שם אות תשובה סימן מ"ו) מי שרוצה לשוב יזהר מלהיות בעל חוב; ולכן מהיום והלאה תשמור מאד מאד לא להיכנס בחובות, ולזה תזכה אם תקבע לעצמך קביעות ללמוד בכל יום באיזה לימוד תורה – במקרא, במשנה, בגמרא, כי חו"ב ראשי תיבות ו'תן ח'לקינו ב'תורתך, ואם אדם קובע עיתים לתורה על ידי זה ניצול מלהיות בעל חוב. והנה לכתחילה לא כדאי לנסוע למרחקים ולעזוב את האשה בבית לבד, אבל אם כבר נסעת זכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן פ"ה) כשרואה אדם נסיעה לפניו, אין לו להתעקש למנוע מזה לישב בביתו דווקא, כי בכל מקום שאדם נוסע לשם הוא מתקן שם איזה דבר, רק שיזהר להיות שמור מן העבירה חס ושלום, אבל כשהוא רק שמור מן העבירה חס ושלום, אזי כל אדם מתקן בכל מקום שהוא נוסע לשם, אפילו איש פשוט לגמרי, כי בכל מקום שהאדם בא לשם הוא עושה שם בוודאי איזה דבר שבקדושה על כל פנים, כי מתפלל שם ואוכל שם ומברך על אכילתו לפניו ולאחריו וכיוצא בזה, כי בוודאי איש ישראלי אפילו הפחות שבפחותים על כל פנים הוא עושה כמה דברים שבקדושה בכל מקום אשר הוא שם. ועל כן בוודאי האדם מוכרח מן השמים להיות שם באותו מקום דווקא כדי שיתקן שם מה שהוא דייקא צריך לתקן שם, על כן הוא טובה לפניו מה שנזדמן לו נסיעה לשם, כי אולי יהיה מוכרח לבוא לשם בשלשלאות של ברזל, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (שבת פט:) על יעקב אבינו, ראוי היה יעקב לירד למצרים בשלשלאות של ברזל אלא וכו', כמו כן הוא בכל אדם, שהוא טובה לפניו מה שמזדמן לו נסיעה לשם, כי בלא זה אולי היה מוכרח לירד לשם בשלשלאות וכו' חס ושלום. ולכן אם אתה כבר בחוץ תראה להמשיך וכו' כדי שתוכל לשלם את כל החובות שלך, והקדוש ברוך הוא ימתיק ממך את כל הדינים על ידי פלא עליון.
|