לכבוד הצדיק מוהרא"ש שליט"א. שמי אלישע והתקרבתי לחסידות ברסלב לפני כמעט שנה. יש לי הרבה בלבולים, כי אני רואה שיש בברסלב הרבה רבנים, והרבה דעות ושיטות, ואני לא יודע למי להתקרב, וממי לקבל דרך בעבודת השם יתברך. ואם יורשה לי לשאול עוד שאלה: שמעתי שיש כאלו שאומרים שבכל מזמור שאומרים בתיקון הכללי, צריכים לכוון שם אחר. האם זה נכון? אשמח מאוד שהצדיק ינחה אותי בדרך האמת. תודה רבה!
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
בעזה"י
יום א' לסדר ויקהל פקודי כ"א אדר ה'תשע"ג
שלום וברכה אל אלישע נרו יאיר
לנכון
קבלתי את מכתבך.
הדבר הראשון
והעיקרי שעליך לדעת וזה יסוד מוסד בחסידות ברסלב, שאצלנו יש רק רבי אחד והוא
רביז"ל בעצמו, אשר בפירוש גילה לנו (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצב) אשר
פניו שכלו ונשמתו מונחים בתוך ספריו הקדושים, כי הדיבור שהוציא מפיו זה שכלו
ונשמתו וחכמתו והכניסו בתוך הכתב, ולכן רביז"ל נמצא בספריו הקדושים, ולכן כדי
להיות מקורב אל רביז"ל, צריכים קודם להתמיד הרבה בספריו הקדושים עד שיהיה
שגור על פיו ממש, ואלו הם ספריו הקדושים "לקוטי מוהר"ן",
"ספורי מעשיות", "ספר המדות" והשיחות הקדושות שלו שרשמם מוהרנ"ת ז"ל "שיחות הר"ן" ו"חיי מוהר"ן.
ואלו הם דברי רביז"ל ממש ואת זה צריכים לחזור פעמים אין מספר עד שיהיה שגור
על פיו וישתדל לקיים את כל דבריו בתמימות ובפשיטות גמורה כפי שכלו הקט ודעתו
המצומצמת וכו' וכו'.
כל חסידי ברסלב,
מהגדולים עד הקטנים הם רק חברים, כי כולם תלמידים אצל רביז"ל, שאמר (לקוטי
מוהר"ן חלק א' סימן לד) קודם צריכים לקבל את נקודת הרב שזה רק רביז"ל,
ואחר כך צריכים נקודת החבר שזה כלל אנשי שלומנו היקרים, שאחד יחזק את השני לקבל את
נקודת הרב. כי כל אחד מקבל את נקודתו באופן אחר מהזולת, וכדאי וראוי לחזק אחד את
השני כדי שיבין את דברי הרב שהוא רביז"ל בעצמו, לא שישתלט עליו וכו', אלא
יחזק אותו לקיים את עצות ודרכי והנהגות הצדיק והרב האמת שהוא רביז"ל בעצמו.
ואז כשמקבל כבר את נקודת הרב דרך נקודת החבר, אז הוא יוכל להשתמש עם נקודת עצמו,
כן ביאר מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות ברכת המזון הלכה ג').
והענין שצריכים
נקודת החבר וזה מאד נחוץ וכו' כי עובר על כל אחד ואחד בזה העולם משברים וגלים
עליות וירידות וכו', נסיונות קשים ומרים כל אחד כפי בחינתו ומהותו כפי פגעי ומקרי
הזמן וכו', כי בזה העולם עובר על כל אחד ואחד נסיונות קשים ומרים אחרים וכו' ולכן
מוכרחים את נקודת החבר להתחבר עם כלל אנשי שלומנו ואיש את רעהו יאמר חזק, אך
חכמינו הקדושים אמרו (סוטה מז:) משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכן רבו
מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות, כל אחד משך לדרך אחרת וכו', כמו כן הוא
בחסידות ברסלב יש כל כך הרבה מקורבים חדשים תהלה לאל, אבל יש כמה ביניהם שהם מאד
פגומים וכו' עברו על כל התורה כולה רחמנא לצלן, ועכשיו חזרו בתשובה, ובמקום לשבת
בפינה ולקיים (שמות טז כח) שבו איש תחתיו אל יצא איש ממקומו, כמו שפירש
רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן עט) שב תחת מקומך, כי יש עושה מעשה זמרי
(נואף גדול) ומבקש שכר כפנחס (להיות מנהיג).
ופה מתחילה
הבעיה של אלו הקטנים והזנבות וכו' שמנסים להשתלט ולומר דעות בדבר רביז"ל והם
עדיין פגומים מאד מאד והם מלאים דמיונות וכו', וכבר רוצים ללמד את אחרים ומדברים
גדולות וכו' אפילו בלשונות של קבלה וכו' ואומרים כוונות בתקון הכללי וכו' בשעה
שרביז"ל התפאר שהרבה צדיקים קדושים רמי מעלה רצו להשיגו, ולו נתן הקדוש ברוך
הוא את התקון הזה במתנה, ופתאום באים קטני שכל בעלי דמיונות וכו' וכבר אומרים
כוונות בהעשרה מזמורים, והיום יש כבר טיפשים שעשו קיצור תיקון הכללי… היש בדיחה
יותר גדולה מזה? וכך מוליכים שולל את המקורבים החדשים עד שיש שאומרים שאף אחד לא
מבין את דברי רביז"ל רק הם בעצמם בלבד. האם יש שטות יותר גדולה מזה? ומכל זה
נגרמים בלבולים למקורבים החדשים כמו שקורה לך.
ולכן העיקר
לזכור את דברי רביז"ל שאמר (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכג) העיקר והיסוד
שהכל תלוי בו הוא לקשר עצמו אל הצדיק ולקבל את כל דבריו כאשר יאמר כי הוא זה,
ולבלי לנטות מדבריו ימין ושמאל, ורק זה נקרא שלמות ההתקרבות.
רביז"ל
גילה את מעלת השמחה ואמר (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כד) מצוה גדולה להיות
בשמחה תמיד, ולכן הדבר הראשון צריכים להכריח עצמו להיות תמיד בשמחה עצומה, ולעשות
כל מיני פעולות שבעולם להיות רק בשמחה ותמיד לילך עם אנפין נהורין פנים שוחקות
ושמחות שעל ידי זה יאיר בו פני הצדיק, כמו שאמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק
א' סימן קנג) על ידי פנים שמחות אנפין נהורין נתראין בו פני הצדיק האמת.
והנה בתוך תיבת שמח"ה
יש הארבע עיקרים בדעת רביז"ל שהזהירנו על זה יותר מהכל:
שולחן ערוך –
רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן כט) שכל בר ישראל מוכרח ללמוד בכל יום
שולחן ערוך, ואמר (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן סב) שעל ידי לימוד פוסקים זוכים
לישרות הלב, שלא יהיו לו קושיות וספקות עליו יתברך, ויוכל לדבר עמו יתברך. ואמר
(לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפו) שעל ידי לימוד פוסקים נעשה בעל הבית על
העולם, ואמר (לקוטי מוהר"ן חלק ב סימן מא) שעל ידי לימוד פוסקים יכולים
להראות מופתים, כי מי שפוסק הלכות, כמו שפוסק כאן כך פוסקים למעלה.
מקוה – אמר
רביז"ל שטבילת מקוה אינה מזקת כלל, אדרבה, טבילת מקוה היא רפואה לאדם,
ורביז"ל הזהירנו על טבילת מקוה, ואמר לגבי תיקון הכללי, הדבר הראשון זה טבילת
מקוה, ואמר (ספר המדות אות המתקת דין סימן כב) על ידי טבילת מקוה נתבטל הצרות
וישועה באה, וכן אמר (שם אות יראה סימן לא) ליראה תלך למקוה, ואמר (שם אות זכות
אבות סימן א') על ידי טבילת מקוה מזכירין זכות אבות, ולכן זה דבר גדול מאד מאד
להיות רגיל בטבילת מקוה בכל יום.
חצות –
רביז"ל הזהירנו מאוד על ענין תיקון חצות, ואמר (לקוטי מוהר"ן חלק א'
סימן קמט) שאמירת סדר תיקון חצות זה מועיל כמו פדיון, וזמן חצות הוא שתי שעות,
ובאלו השתי שעות בעת חצות זה עת רצון גדול מאד, ואמר (לקוטי מוהר"ן חלק א'
סימן נד) שאז הוא הזמן השלימה להתבודד עמו יתברך בסוד (תהלים עז) אזכרה נגינתי
בלילה עם לבבי אשיחה ויחפש רוחי, דייקא בעת לילה אז הוא הזמן לשיח ולספר עמו יתברך
ולחפש רוחו להתיישב איפה הוא בעולם.
התבודדות – על
זה אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כה) ההתבודדות היא מעלה עליונה
מהכל, שאדם ירגיל עצמו לדבר עמו יתברך ויספר לפניו את כל אשר עם לבבו בתמימות
ובפשיטות גמורה, כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, וזה היה העיקר שבכל העיקרים
אצל רביז"ל להרבות בשיחה בינו לבין קונו בתמימות ובפשיטות גמורה. ואמר
רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק') שכל הצדיקים הגדולים במעלה נוראה
ונפלאה מאד אמרו שלא הגיעו אל מדרגתם אלא על ידי שהרבו לדבר עמו יתברך.
הרי שלך לפניך
היסודות בחסידות ברסלב, להיות רק בשמחה ולעשות כל מיני פעולות שבעולם להיות אך ורק
בשמחה, ללמוד בכל יום שולחן ערוך ולא לנטות מהשולחן ערוך כי הוא זה, וכן להזהר
ללכת בכל יום למקוה ולהיות ער בשעת חצות, והעולה על הכל להתבודד הרבה עמו יתברך
שזה מזכך את המח והדעת והשכל של האדם, ובלי התבודדות הוא מבוהל ומבולבל מאד מאד.
על כל פנים, איך
שהוא אסור לך להתבלבל משום בריה שבעולם, יהיה מי שיהיה, ואף אחד שלא יאמר לך דעות
בחסידות ברסלב, ומכל שכן אלו החדשים אשר מקרוב באו, איך זה שעכשיו חזר בתשובה כבר
אומר דעות? יש לו זקן ארוך עד הטבור וכו' וחושבים שהוא כבר מר בר רב אשי וכו'.
תהלה לאל עד
עכשיו נדפסו כבר מאה ועשר חלקי שו"ת "אשר בנחל" ובו יש קרוב לעשרים
וששה אלף מכתבים שמדברים מכל הנושאים שרק יש בעולם והכל בנוי על פי דברי
רביז"ל, ומשם תקבל חיות והתחזקות ועזות דקדושה לא להתפעל משום בריה שבעולם.