שאלה: מאת אבירם מיכאל: שלום לכבוד הרב. אני יודע שאת 'התיקון הכללי' גילה רבנו לכל עם ישראל, והוא תיקון גמור לפגם הברית, אך לא מצאתי את המקור לכך שצריכים להגיד אותו בכל יום. האם כך ציווה רבנו, או שזה מנהג שנוצר בתקופה מאוחרת יותר? תודה רבה לכבוד הרב, בברכת רפואה שלמה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר בהעלותך י' סיון התשע"ג
שלום וברכה אל אבירם מיכאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט) שתיקון הברית שהוא 'תיקון הכללי' מזכה את האדם בפרנסה, וממשיך לו מוחין נקיים וכו', וזה תיקון לכל העוונות, אך כדי לתקן כל העבירות בפרטיות הם רבים מאד וכבד על האדם, ואי אפשר לתקן אותם כי יש דקדוקים ופרטים רבים בכל לאו ולאו וכו', וכן צריך לתקן כלליות הגידים שהוא תיקון הברית, וכשמתקנים את זה, על ידי זה מתקנים את כל העוונות, ויש מקומות צרים ודקים שאי אפשר לבוא לשם שום תיקון, כי אם על ידי 'תיקון הכללי'וכו', עיין שם. ועכשיו אשאל אותך מי יכול להגיד שהוא נקי מחטאים ועוונות ופשעים וכו'? ולכן למה שלא נרגיל את עצמינו לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי'שהוא תיקון לכל העוונות? הן אמת שרביז"ל אמר שזה תיקון בעיקר למקרה לילה וכו', עם כל זאת מאחר שמזכיר בפירוש שתיקון הברית הוא 'תיקון הכללי' ומזכה את האדם בפרנסה, וממשיך לו מוחין נקיים וכו' וכו', וזה תיקון לכל העוונות וכו' וכו', למה שלא נהיה רגילים לומר אותו בכל יום ויום תיכף ומיד אחר תפלת שחרית בעודנו עם התפלין דרבינו תם, וכך נזכה למוחין נקיים וכו', ולפרנסה בנקל וכו', וכבר אמר רביז"ל שהעשרה מזמורי תהלים האלו שהם 'תיקון הכללי' הם תיקון גמור, אבל יהיה כל כך קשה לאדם לאומרם, רק מפני שרביז"ל ציווה לאומרם. ולכן החכם עיניו בראשו לא חוקר וכו', ולא שואל וכו', אלא מרגיל את עצמו לומר את העשרה מזמורי תהלים שהם 'תיקון הכללי' – תיקון גמור להכל, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו ואומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי'. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|