שאלה: האם צריך לברך שהחיינו על אפר-שזיף? (פירות שהורכבו).
|
תשובה:
שאלה מצוינת שאלת! ראשית, עליך לדעת, כי פרי אפר שזיף (נקטרינה) הוא מין אפרסק, ולא כפי שמקובל לחשוב שהוא הרכבה של אפרסק ושזיף, ופרי זה הוא מוטציה טבעית של האפרסק, שבהיעדר הגני של שערות האפרסק נוצרת הנקטרינה.
אולם זה ידוע, שהפירות נקטרינה, שזיף, אפרסק, שקד, משמש, דובדבן, גודגדן, הם פירות ממשפחת הנשירים, ורובם ככולם מורכבים בזמננו זה בזה בהרכבה אסורה של מין בשאינו מינו לצורך חיזוקם.
ולהלכה, נחלקו הפוסקים האם לברך על פירות מורכבים ברכת שהחיינו שיש אומרים שאין לברך על מה שנעשה שלא כרצון הבורא, ויש שכתבו לברך שהרי מכל מקום זה פרי מתחדש מבריאתו של הקב"ה.
ולמעשה:, בני ספרד סומכים על הפוסקים לברך ברכת שהחיינו על פירות מורכבים, וכ"פ הגרע"י יוסף זצוק"ל בספרו חזון עובדיה ברכות (עמ' תמ"ב), ועוד.
ולגבי מנהג בני אשכנז, בספר פסקי תשובות (ח"ב עמ' תתקי"ד), העלה, שיקח פרי חדש אחר אשר אינו מורכב ויברך עליו שהחיינו ויכוין לפטור המורכב, ואין אין לו פרי אחר לא יברך על הפרי המורכב דספק ברכות להקל (ועיין בספר שערי הברכה מהדורת תשע"ד, בפרק כ"ג).
והוסיף שם, שיש לדעת שכל המדובר בפירות הבאים מהעצים שהורכבו זה בזה, אבל כשלקחו אל גרעיני הפירות המורכבים ושתלו מהם עצים, אין בהם איסור כלל ולכן לדברי הכל יש לברך שהחיינו.
ומסיים שם, שבזמננו בדרך כלל רוב הפירות המורכבים, המגיעים לשוק הרי הם מעצי פרי אשר נשתלו מגרעיני הפירות המורכב, או שהם מורכבים במינם, ולכן יש להם לברך שהחיינו, ובכלל זה פירות כמנדרינה ופומלה ואפר שזיף. התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומון, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
» |
» |
[וישנם דעות המקילים לטבול אפילו במים חמים וכן העלה מהר"י עייש שלא אסרו חכמים כשמתכווין לשם טבילה, וכן דעת
הקרבן נתנאל והנודע ביהודה שכל איסור מים חמים בשבת זה רק ע"י רחיצה אך טבילה
מותרת אפילו במים חמים].
לסיכום: הטוב ביותר שתטבול במקווה קרה ולא חמה,ואם קשה יש להקל במקווה פושרת אך
לא במים חמים,
[אך ישנם פוסקים כנ"ל המקילים לטבול
בשבת במקווה שמימיה חמים)