שאלה: מאת עוז: לצדיק מיבנאל שלום רב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר צו ט' אדר ב' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל עוז נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שבזה העולם העובר יש לכל אחד ואחד תפקיד מסויים, וכשגומר את התפקיד אזי חוזר חזרה למעלה, היינו הנשמה של בר ישראל היא חלק אלוק ממעל, ויורדת אל זה העולם למשך זמן שקבעו לה למעלה, והוא עובר את זה העולם, ויש לו משימה מיוחדת לעשות בזה העולם, וכשגומר את המשימה שלו, אזי קוראים אותו חזרה ונשמתו עולה למעלה, וזה צריך לתת מצד אחד חיזוק גדול לכל אחד, שידע שנשמתו היא חלק אלוק ממעל ומצפים ממנו שיגלה ויפרסם את אמיתת מציאותו יתברך בזה העולם על ידי קיום מצוות מעשיות דייקא, וכן שיחזק ויעודד וישמח אחרים, ויעזור לנזקקים, שזו התכלית שלשמה נבראנו בזה העולם – לגלות את אורו יתברך לכל באי עולם, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נשא) בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את העולם נתאוה שיהא לו דירה בתחתונים כמו שיש בעליונים, היינו שכל אחד ואחד יגלה את אמיתת מציאותו יתברך בזה העולם, ויאיר את העולם עם אלקותו יתברך, שזו תכלית הבריאה, וכשגומר את עניינו אזי הוא חוזר חזרה למעלה, ומצד שני זה צריך לעורר בני אדם שלא באנו לפה להשתקע, כי יבוא היום שגם אנחנו נחזור חזרה למעלה וכו'. כי באמת אנחנו נמצאים בזה העולם כמו דגים בים, וכמו שאמר החכם מכל אדם (קהלת ט') "כי גם לא ידע האדם את עתו כדגים שנאחזים במצודה רעה וכצפרים האחוזות בפח כהם יוקשים בני האדם לעת רעה כשתפול עליהם פתאום", וחכמינו הקדושים דרשו על זה (סנהדרין פ"א:) מאי דכתיב (קהלת ט') "כי גם לא ידע האדם את עתו כדגים שנאחזים במצודה רעה"? מאי מצודה רעה? אמר ריש לקיש: חכה. ופירש רש"י: שהוא רע וחלש וקטן ואוחז בו דגים גדולים פתאום ואינו רואה, ואינו דומה לנאחז ברשתות על ידי מארב ותחבולות; היינו אדם נמצא בתוך הים הסוער שבעולם הזה וכמו דגים שנמצאים בתוך הים ובכל עת באים דייגים ומורידים רשתות לתוך המים ומוציאים משם דגים, כך הוא בעולם הזה – בכל פעם פתאום מוציאים כמה בני אדם מזה העולם וכו', ואף אחד לא לומד מוסר השכל מזה, שזה יכול לקרות גם לו יום אחד וכו', תמיד נדמה שרק לזולת זה קורה, אבל לי זה אף פעם לא יקרה וכו'. ולכן אתה צריך מאד מאד להתחזק כי חבריך שנהרגו על קידוש השם גמרו את התיקון שלהם וחזרו למעלה, ואתה לא צריך להתבלבל מזה, כי בוודאי זכו למה שזכו, כי כל מי שנהרג על ידי גוי ארור טמא, הוא בכלל מת על קידוש השם שאין אף אחד יכול להיכנס במחיצתו, ויען שאתה נשארת בחיים, סימן שיש לך עוד הרבה מה לתקן בזה העולם, ועיקר התיקון הוא להיות שמח ולשמח את אשתך ולשמח את ילדיך, ולשמח שאר אנשים, ולגלות להם את אמיתת מציאותו יתברך – איך שהוא יתברך נמצא ואין בלעדיו נמצא, ולהכניס בעצמך את האמונה הקדושה בו יתברך, שזו התכלית מכל התכליתים בזה העולם – לגלות ולפרסם לכולם שיש אלוקים חיים ומלך עולם, ועלינו לשבח ולפאר אותו יתברך, ולעסוק בשירות ותשבחות לפניו יתברך, ולהודות ולהלל תמיד על החסדים והרחמים הגמורים שעשה עמך שנשארת בחיים, כי יש לך עדיין הרבה מה לתקן בזה העולם. ולכן קח את עצמך בידיך ותראה להתחזק, והעיקר להיות בשמחה, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלוקיו, כי שמחת המצוה מראה את טוהר הלב של האדם, שכוונתו לעשות רצונו יתברך באמת בלי שום חשבונות פרטיים. נא ונא אל תיכנס בחשבונות פרטיים וכו' וכו', כי אין אנו יודעים את דרכי המקום ברוך הוא וברוך שמו, אבל דבר אחד צריך להיות לנו ברור – שהכל מושגח בהשגחה פרטית, וכל כדור יש לו את הכתובת שלו וכו', וצריכים לחזור הרבה על מה שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה; (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך ישיבוך, אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימא (ברכות נח.); ואפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו לי; [היינו מינוי על הביובים שזו העבודה הכי בזויה, גם זה מן השמים], ולא כמו שהטיפשים חושבים שהעולם הפקר וכו', והכל נעשה לבד וכו', אין דבר כזה וכו', מי עוד יכול לראות את זה כמו אתה שעברת מה שעברת וכו', וראית מה שראית, אלו נהרגו ואלו נשארו בחיים וכו', אשר בוודאי יש בזה כוונה עמוקה שזה למעלה מהשגת שכלנו. ולכן ראה לשמוח מאד מאד ותמסור את נפשך על נקודת השמחה, ותקיים את כל המצוות בשמחה עצומה, אשר אין למעלה מזה, והאריז"ל אמר לתלמידו רבי חיים ויטאל ז"ל שלא הגיע אל מדריגתו הגדולה לצפות בכל העולמות וכו' וכו', כי אם על ידי שמחת המצוות, כי בשעה שקיים מצוה היה כל כך בשמחה שאפילו אם היו נותנים לו כל הון דעלמא לא היה כל כך שמח כמו בעת קיום מצוה אחת, ואת זה אי אפשר להסביר. רואים מכל זה את החשיבות של קיום מצוות מעשיות בשמחה עצומה, והעיקר המצוה לעזור לזולת, ולכן אתה צריך מאד מאד לשמוח שעזרת לזולת, וכן תמשיך לעזור לזולת אשר אין למעלה מזה.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|