שאלה: מאת מירי: שלום לצדיק היקר. כבר חמש שנים יש לנו בעיה רצינית בבית ואני סובלת ממש ייסורי גיהנום. בעלי נפל לסמים קשים והיה מכור כמה שנים, כמובן שבשנים האלו סבלתי סבל רב שאי אפשר להסביר. לבסוף הוא החליט לקחת את עצמו בידיים, נכנס לתוכנית גמילה, והתנקה מהסמים. הבעיה היא שמאז הוא נופל שוב ושוב ולא מצליח להיפטר מזה.
תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר דברים ד' מנחם אב התשע"ג
שלום רב אל מירי תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, כשאדם לוקח סמים רחמנא לישזבן או שותה לשיכרה, עליו אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) "כי יתן בכוס עינו" בכיס כתיב, השיכור נותן עינו בכוס לשתות, והחנוני נותן עינו בכיס. כי יתן בכוס עינו – רואה את חבירו שותה והוא אומר לו מזוג לי ואני שותה, ומתלכלך ברעי ובמימי רגלים. יתהלך במישרים – סופו למכור כל חפצי ביתו ואת כל כלי תשמישו, ואין לו לא בגד ולא תשמישי הבית ולא כלום והבית ריקה מן הכל, יתהלך במשרים – סוף שהוא מתיר את העבירות ועושה אותם הפקר כמישור, משיח עם אשה בשוק ומנבל את פיו ואומר דברים רעים בשכרות ואינו מתבייש לפי שנתטלטלה דעתו ואינו יודע מהו אומר ומהו עושה. ובין כך מאבד את השכל והדעת ושוכח מכל המצוות רחמנא לישזבן, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ו) צריך להרחיק משיכרות, ולדקדק שלא לשתות יותר מיכולתו, כדי שלא יבוא לידי שיכרות, כי מעט השתיה לפי הצורך הוא טובה להרחיב דעתו וכו', אבל השותה יותר מדאי ומשתכר, אזי אדרבא, מתגברין תוקף הגבורות ונעשה כעס ורוגז, ולפעמים מתגברין גבורות דסיטרא אחרא, ויוכל לבוא לידי רעות וכו' חס ושלום. ודע שעל ידי שיכרות שוכחין כל המצוות והאזהרות שציוה משה רבינו, כי משה הוא מלובש בכל אחד ואחד מישראל בכל איבר ואיבר, ומזכיר כל איבר ואיבר, שיעשה המצוה השייכה לאותו איבר, כי רמ"ח מצוות כנגד רמ"ח איברים וכו', ועל ידי השיכרות שוכח אותם, בבחינת (משלי ל"א) "פן ישתה וישכח מחוקק", שעל ידי השתיה והשיכרות שוכח רמ"ח מצוות של משה וכו', עיין שם. ואת צריכה לדעת כי לשתות אלכוהול וכן לקחת סמים, זה אותה קללה ואותה קליפה וכו' וכו'. ולכן אין מה לעשות, והאדם צריך לבחור בעצמו, וכך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו: כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה – עושה, ואם אינו רוצה – אינו עושה. וכתב מוהרנ"ת ז"ל: רשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם, אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה. אך הבעיה שהאדם שנפל בשגעון של שתיה (אלכוהוליסט) או לקיחת סמים וכו', הוא לא מכיר בחסרונו וכו', ועוד אומר שאתה משוגע שאתה לא שותה ולא לוקח סמים וכו' וכו'… וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ס"ז) מי שאינו שומע ומציית לדברי חכמים אמתיים הוא יכול להשתגע, כי עיקר שגעון של כל המשוגעים הוא רק מחמת שהוא אינו מציית ושומע לדברי הבעלי שכל. כי המשוגע אם היה שומע וציית לדברי אחרים שהם הבעלי שכל בודאי לא היה משוגע כלל, כי אף על פי שלפי רוח שטות ושגעון שלו נדמה לו בבירור גמור שהוא צריך לילך קרוע ולהתגלגל באשפה וכיוצא בזה מדרכי השטות ושגעון, אף על פי כן מאחר שהגדול ממנו אומר לו שאינו צריך לעשות כן, אם היה מבטל דעתו נגד דעת הגדול ממנו בחכמה בודאי היה מתבטל כל השגעון שלו. נמצא שעיקר השגעון הוא רק מחמת שהוא אינו רוצה לשמע ולציית לדברי חכמים. ולכן אין עצה אחרת אלא שיקח את עצמו בידים, ואמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע: אם רוצים -יכולים! , והכל תלוי ברצון החזק של האדם.
|