שאלה: מאת רפאל: שלום לכ"ק מוהרא"ש שליט"א. ברצוני לשאול: למה האדם לרוב לא לומד אלא רק אחרי שהוא סובל? האם אין דרך שהוא ילמד בנחת? וכן מה יעשה אדם שבעקבות הדרך הזו מצטייר לו שגם אחרים אינם יכולים ללמוד אלא "בכח" וזה גורם לו לנהוג בקשיחות ופעמים אף באכזריות כלפיהם במקום לרחם עליהם?
תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וישלח ט"ז כסליו התשע"ג
שלום וברכה אל רפאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך להרגיל את עצמו לחפש ולבקש ולמצוא בעצמו את הנקודות טובות שיש בו, כמו שהזהירנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) וצריכים לדון את עצמו לכף זכות, ולהיות שש ושמח עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו, וישמור את עצמו מפן יהרסו, כי כך מובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב) שגם בהתקרבות להקדוש ברוך הוא יש ענין של פן יהרסו לעלות אל הוי"ה, צריכים לצמצם את ההתלהבות שלו שלא יהיה יותר מדי, שאחר כך לא יעשה כלום וכו', ואל זה זוכים על ידי תוקף השמחה, בר ישראל צריך תמיד לשמוח על נועם חלקו שנברא מזרע ישראל, ולא עשני גוי כגויי הארצות, שזו השמחה העולה על כל השמחות, מלבד זאת כל בר ישראל מלא מצוות כרימון, כמאמרם ז"ל (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" מאי רקתך, אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון; ואמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ה') תני בשם רבי מאיר אין לך אחד מישראל שאינו עושה מאה מצות בכל יום. קורא את שמע ומברך לפניה ולאחריה ואוכל את פתו ומברך לפניה ולאחריה ומתפלל שלשה פעמים של שמונה עשרה וחוזר ועושה שאר מצות ומברך עליהן. וכן היה רבי מאיר אומר אין לך אדם בישראל שאין המצות מקיפות אותו. תפילין בראשו ותפילין בזרועו ומזוזה בפתחו מילה בבשרו ארבע ציציות בטליתו מקיפין אותו. הוא שדוד אמר (תהלים קי"ט) "שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך". וכן הוא אומר (תהלים ל"ד) "חונה מלאך הוי"ה סביב ליראיו ויחלצם". ולכן אתה צריך רק לשמוח עם הנקודות טובות שבך, וכל ברכה וברכה וכל מצוה ומצוה תהיה מאד מאד חשובה בעיניך, ואז אף פעם לא תיפול בכעס וברציחה וכו', ותהיה תמיד סבלן, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קנ"ה) שלהגיע לאריכות אפים שהוא מדת הסבלנות, זה זוכים על ידי תוקף האמונה, שצריכים להחדיר בעצמו שאין בלעדו יתברך כלל והכל לכל אלקות גמור הוא, ודבר גדול דבר קטן לא נעשה בעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ולכן למה צריך להיות עצבני, אפילו שלא הולך לו כלום, למה להתעצבן וכו', הרי הכל מלמעלה, וכפי שאדם מחדיר בעצמו אמונה, כך יזכה לשמחה, וכפי שמכניס בעצמו שמחה, על ידי זה זוכה להגדיל את דעתו, ואז כבר אף פעם אינו מתעצבן ולא נמצא במצבים שמדכאים אותו וכו', אלא הוא שש ושמח עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו. ראה ללמוד בכל יום אפילו קצת דקצת, כי תפסת מרובה לא תפסת, ולכן תקבע לעצמך שיעורים כסדרן ללמוד בכל יום בסדר נכון, מקרא: חומש ורש"י ותרגום מפרשת השבוע, משנה: שתתחיל לגרוס פרקים משניות מהתחלת ברכות, עד שתזכה לסיים ששה סדרי משנה, ותתחיל עוד פעם ועוד פעם וכו' וכו' כל ימי חייך, כי לימוד משנה מטהר את הנשמה מכל מיני חלודה, גמרא: תלמד בכל יום דף גמרא, אם אפשר בסדרת הדף היומי מה טוב ומה נעים, ואם אי אפשר לך, אזי תתחיל ללמוד ממסכת ברכות דף אחר דף מסכת אחר מסכת, עד שתזכה לסיים את הש"ס, כמו כן תעשה בד' חלקי שולחן ערוך, ללמוד כסדרן מהתחלת אורח חיים, וכשתסיים תתחיל ללמוד יורה דעה, וכשתסיים תתחיל ללמוד אבן העזר, וכשתסיים תתחיל ללמוד חושן משפט, בפעם הראשונה והשניה והשלישית תלמד רק מחבר רמ"א, כדי שתדע כל סימן בשולחן ערוך על מה זה מדבר, מלבד זאת כדי שתהיה בקי בהלכה, תלמד בקיצור שולחן ערוך "ילקוט יוסף", כדי שתדע איך יהודי צריך להתנהג, ואם תתנהג ככה, אזי תהיה לך הצלחה גדולה מאד, כי בקלות תוכל ללמוד תורה, כי אם לומדים בסדר מסודר, אז נכנס חשק חדש ללמוד בכל יום בהתמדה גדולה, וזכור גם זכור מה שאמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל "מעט גם כן טוב", כי אם אדם רוצה ללמוד בפעם אחת הרבה, אזי הוא לא ילמד כלום, ולכן תהיה רק בשמחה עצומה, ותבקש כל יום ממנו יתברך על נקודת השמחה, ותהיה רגיל בתפלה זו: רבונו של עולם זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה ברמ"ח איברי ושס"ה גידי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכול לקיים את מצוותיך, אנא רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמתת מציאותו יתברך, איך שאתה מחיה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ואזכה להכלל בך מעתה ועד עולם אמן סלה. ולמען טובתך הנצחיית תתאזר במדת הסבלנות, ואל תהיה בכעס שזה עוקר את האדם משורשו, רק תהיה תמיד בשמחה, ואז עולמך תראה בחייך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|