חי בשנים: תשי"ז – תשע"ו, נפטר בגיל: 58 • מקום מנוחתו: נתיבות, ישראל
לידתו
נולד במושב ברוש לחנניה ולרינה אברג'ל, עולים ממרוקו שהקימו משפחה ברוכת ילדים. מושב ברוש שוכן בין נתיבות לבין אופקים ומהווה אחד משלושת מושבי 'יחדיו' (ברוש, תאשור ותדהר) שהוקמו בשנת תשי"ג.
הורי הצדיק
הוריו, אנשים ישרים ותמימים שעלו מהעיר 'קלעא' שבמרוקו, התמסרו מאוד לחינוך של בניהם, וטרחו הרבה עד שהוקם במושב תלמוד תורה על טהרת הקודש.
שם למד הרב ולאחר נדודים בכמה מוסדות השתקע בישיבת 'הנגב' של הגאון רבי יששכר מאיר זצ"ל, במשך חמש עשרה שנה.
אלפיים אברכים
את הכולל הראשון הקים בשנת תשמ"ה במקלט ברחוב אבוחצירא בעיר, אשר עם השנים התרחב ונבנו על גביו מבנים והיכל בית המדרש הגדול ובו מרוכזות הפעילויות הרבות של מוסדות 'רב פעלים'.
עם השנים התרחב הכולל לערים נוספות בארץ, עד שמניין האברכים שלמודים יום שלם בכולל עמד על אלפיים תלמידים.
סגנון תורתו וספריו
סגנון תורתו ייחודי, ובנו הרבה על תורת חב"ד וברסלב. משיעוריו שנערכו ויצאו לאור סדרת 'בצור ירום', על ספר התניא, עשרה כרכים. מלבד סדרת 'אמרי נועם' על התורה, חמישה כרכים, וסידור תפילה ומחזורים הנקראים 'קול רינה'.
מוסדות 'רב פעלים – קול רינה'
בדרך זו הצליח לקרב מאות משפחות לקיום המצוות בדקדוק, ומהם נבנו המוסדות המורחבים בנתיבות, כולם מאוגדים תחת השם 'רב פעלים- קול רינה'.
בקשר עם גדולי ישראל
הצדיק הרב יורם אברג'ל עמד בקשר חזק עם עם גדולי ישראל ובפרט עם הצדיק הבבא סאלי, מרן רבי עובדיה יוסף ומוהרא"ש הצדיק מיבנאל, זכר צדיקים קדושים לברכה.
על הקשר של הרב אברג'ל עם הבבא סאלי – מספר בנו הרב יוסף חיים שליט"א:
אבא של סבא רבי חנניה, היה תלמיד חכם מופלג בשם רבי מאיר והוא היה בקשר הדוק עם הבבא סאלי עוד כשהיו גרים במרוקו. במשך תקופה ארוכה למדו השניים יחד בחברותא. בבא סאלי אהב אותו כל כך, ופעם אחז בידיו ואמר לו:
"אני אוהב אותך מאוד. דע לך שאם יוולד לי בן, אני קורא אותו כשמך!!".
לאחר מכן נולד לו בנו הקדוש, קראהו בשם 'מאיר', כשם אבי זקני.
ממילא, כשאבא למד בישיבת הנגב הסמוכה לבית הצדיק, הוא החל לפקוד את מעונו. בבא סאלי שמח מאוד שנכדו של רבי מאיר אהובו הגיע אליו, וקירב אותו.
בסוף ימיו, כאשר בריאותו נתרופפה, ביקש מאבא שיקריא לו את ספר אור החיים הקדוש.
בשנת תשל"ח הוא אמר לאבא שיש לו קבלה ללמוד בכל יום ח"י פרקי משנה, ועתה כשהתגבר קשה עליו לעמוד בקבלה הזו, לכן הוא מבקש ממנו שיילמד במקומו ובתמורה ישלם לו שכר על כך.
אבא הסכים, ובכל זאת לא עשה זאת בזמני הכולל, אלא רק בהפסקה של הצהריים היה יושב וגורס את י"ח פרקי המשנה.
(מוסף 'תור הזהב' בראשית, תשע"ט)
הקשר עם מוהרא"ש הצדיק מיבנאל
הרב אברג'ל זצ"ל ינק רבות מתורת חסידות ברסלב ומחסידות חב"ד, הוא נסע מספר פעמים לציונו הקדוש של רבינו רבי נחמן מברסלב זי"ע באומן והרבה לעסוק בתורתו ולעורר את תלמידיו לכך. בנוסף הייתה לו קביעות ללימוד בספרי מוהרא"ש זי"ע ואף העיד על עצמו שלמד בקונטרסים המפורסמים במשך למעלה משלושים שנה.
בחודש שבט תשס"ז ביקר ביבנאל עיר ברסלב וערך דרשה משותפת יחד עם מנהיג ברסלב מוהרא"ש זי"ע ששמר איתו על קשרי ידידות עזים ואף עורר מספר פעמים את תלמידי הרב שידבקו בו ובדרכיו. על אותה הדרשה אמר מוהרא"ש כי "אלמלא לא זכינו לרדת לזה העולם רק בשביל הלילה הזו – זה כבר היה כדאי". בדרשה אמר הרב אברג'ל על מוהרא"ש: "מורנו ורבנו הוא המשכיות הנהר הגדול שמטהר כל הכתמים, ובוודאי שלא בא כבושם הזה בכל ה-100 שנים האחרונות, עד שריחם ה' על עמו וראה את שארית הפליטה".
עוד אמר הרב אברג'ל ביבנאל: "איך אפשר בלי ללמוד ליקוטי מוהר"ן? זה חמצן! איך אתה חי? זה נקרא חי בנס. היום העולם חי בנס, איך אפשר? אם אדם לא ילמד כל יום איזה עשרה קטעים מליקוטי תפילות, אם לא ילמד לפחות תורה או שניים המפארות את הנפש את הגוף ואת הנשמה מרבנו הקדוש, איך יוכל? ליקוטי הלכות, איזה דברים! העיד אחד מגדולי ישראל על ה"חפץ חיים" שלא ירד מעל שולחנו הספר ליקוטי הלכות. צדיקי האמת לא מתבלבלים! ומי בדור הזה הגיע למצב שכל מילה מרבנו לדעת אותה כמו מורנו ורבנו המוהרא"ש?! לא מצאנו כבושם הזה! הרבה פרשנויות יצאו על תורת רבנו, אבל בדרך שמוהרא"ש הוריד את התורה עד לאיש האחרון שבקצה האחרון שיוכל למצוא איזה פתח מאיפה לצאת מיד… זה רק דרך הספרים. לכן בדרך צחות אמרנו שיבנאל זה בגימטרייה 'מנחה', רבינו הביא לה' מנחה חדשה לה' – זו התורה הנפלאה הזו".
תלמידיו מספרים כי הוא קיבל מרבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל את הספר ליקוטי מוהר"ן של רבינו נחמן מברסלב זי"ע בצירוף הוראה שאת הספר הזה צריכים ללמוד בעמידה דייקא, מפאת קדושתו העצומה. ואכן, הרב היה נוהג למסור מדי שבת לתלמידיו שיעור בספר ליקוטי מוהר"ן והיה עושה זאת בעמידה.
לאחר הסתלקותו של מוהרא"ש זי"ע בחורף תשע"ה ערך הרב זצ"ל עצרת הספד בבית מדרשו ואמר: "מיום שרבי נחמן ורבי נתן נפטרו לא קם כמו מוהרא"ש בברסלב וגם לא יקום כמותו. אני איתו כבר עשרים שנה בספרים ולא ראיתי כאלו דברים, כל ה'עץ חיים', כל ביאור הזוהר, דברים שרק האריז"ל יכל עליהם. והכל בפשטות, ברמה אפס שאפילו ילד מטופל יכול להבין אותם. הוא היה גלגול של מהר"ם שיק וה' שלח אותו להציל את הנשמות של הדור הזה, בעיקר את הבנים והבנות. הייתי בביתו בארה"ב לפני כעשר שנים ומה שראתה עיני שם לא ראיתי באף מקום""
הרב אמר גם כי מוהרא"ש בפטירתו ביטל את כל הגזרה של הצפון: "ה' ראה שהצפון יהיה חם מאוד ויעשו הרבה בעיות, שם אותו בצפון מולם ואין להם מה לעשות. הייתה גזרה גדולה על הצפון והוא לקח אותה עליו צ'יק צ'ק – עשה העברת בעלות"
"אין הפה יכול לספר על גודל המעלה שהייתה לאיש הזה" הוסיף הרב על מוהרא"ש, "שליטה בתורה שלא ראיתי בכל המאתיים שנה האחרונות. הוא הצליח לאסוף ניצוצות קדושה שמימות התנאים והאמוראים לא היה כזה דבר. הוא ירד לתוך הזבל, עבד עם הנשמות התועות".
בשיחה אחרת אמר הרב כי "מוהרא"ש היה מלאך ה' צבאות, אין כאלו אנשים. אדם שידע את כל התורה כולה, כל התורה! אדם שכתב מעל 30,000 מכתבים, אין כאלו דברים, אין! מרן רבינו עובדיה שידע מה זה קדושה, היה מתבטל לפניו, היה מכבד אותו מאוד מאוד. הרב משאש שהיה בגיל 100 ודבריו עמוקים מעומק הרגיל ואין דבריו סתם, פעם אחת הוא שמע את מוהרא"ש ונמס על ידו".
אחרית ימיו
בסוף שנת תשע"ה החל לחוש ברע, ולאחר ימי חגי תשרי תשע"ו, גברה עליו מחלתו והוא השיב את נשמתו לבוראו, ביום כז לחודש תשרי והוא בגיל חמישים ושמונה בלבד. נטמן בעיר נתיבות.
בניו ממשיכי דרכו
כיום בנו בכורו הרה"צ רבי חיים יוסף דוד שליט"א מנהיג את עדתו בדרכו של אביו, כאשר לצדו מרביץ תורה ויראה גם אחיו הרה"צ רבי ישראל שליט"א.
לקריאה נוספת: