בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר נִצָּבִים וַיֵּלֶךְ כ"ג אֱלוּל ה'תש"ע
שָׁלוֹם וּבְרָכָה אֶל הַיָּקָר לִי מְאֹד … נֵרוֹ יָאִיר
כְּכָל שֶׁמִּתְקָרֵב יוֹם הַדִּין הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא, רָאוּי לִפֹּל עָלֵינוּ יִרְאָה
וּפַחַד גְּדוֹלָה מְאֹד, אֵיךְ יָקוּם דָּבָר, וְכוּ', אֵיךְ יָדוּנוּ אוֹתָנוּ, וְכוּ', אֱמֶת
אָנוּ בְּטוּחִים עַל כֹּחוֹ שֶׁל הַנַּחַל נוֹבֵעַ מְקוֹר חָכְמָה, זי"ע שֶׁהִזְהִירָנוּ
לָבֹא אֵלָיו עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, עִם כָּל זֹאת צְרִיכִים לָבֹא בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה
בִּרְתֵת וּבְזִיעַ וְכוּ', כִּי מִי יוֹדֵעַ מָה יִהְיֶה אִתָּנוּ? הַשָּׁנָה רָאִינוּ דְּבָרִים
מְזַעְזְעִים מִשְׁפָּחוֹת שְׁלֵמוֹת נֶעֶקְרוּ ל"ע גְּבָרִים וְנָשִׁים צְעִירִים נֶחְטְפוּ
וְנִפְטְרוּ בַּחֲטָף וְכוּ', יְלָדִים קְטַנִּים קִבְּלוּ אֶת הַמַּחֲלָה רַחֲמָנָא לִיצְּלָן,
וְלָכֵן אֵימַת הַדִּין צָרִיךְ לִפֹּל עָלֵינוּ, וְלֹא לָקַחַת אֶת הַדְּבָרִים בְּקַלּוּת,
רוֹאִים גְּבָרִים מְזַלְזְלִים בִּתְפִלָּה בְּמִנְיָן, וְכוּ', בִּכְלָל לאֹ בָּאִים לְהִתְפַּלֵּל
בְּמִנְיָן, וְכוּ', אוֹ מְדַבְּרִים בְּאֶמְצַע הַתְּפִלָּה, אֲשֶׁר הוּא עֹנֶשׁ קָשֶׁה מְאֹד,
כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר )תְּרומָּה קל"א:( וּמַאן דְּאִשְׁתָּעִי בְּבֵי כְּנִישְׁתָּא וַוי לֵיהּ דְּאָחְזֵי
פֵּרוּדָא וַוי לֵיהּ דְּגָרַע מְהֵימָנוּתָא וַוי לֵיהּ דְּלֵית לֵיהּ חוּלְקָא בֶּאֱלָהָא
דְּיִשְׂרָאֵל דְּאָחְזֵי דְּלֵית לֵיהּ אֱלָהָא. וְלָא אִשְׁתַּכַּח תַּמָּן וְאַנְהִיג קְלָנָא
בְּתַקִּיפָא עִלָּאָה; ]וּמִי שֶׁמְּדַבֵּר בְּבֵית הַכְּנֶסֶת אוֹי לוֹ שֶׁמַּרְאֶה פֵּרוּד,
אוֹי לוֹ שֶׁגּוֹרֵעַ מֵהָאֱמוּנָה, אוֹי לוֹ שֶׁאֵין לוֹ חֵלֶק בֵּאלֹקֵי יִשְׂרָאֵל, כִּי
מַרְאֶה שֶׁאֵין אֱלוֹקַ וְהוּא אֵינוֹ נִמְצָא שָׁם, וְלָכֵן הוּא לֹא מְפַחֵד מִמֶּנּוּ
וְנוֹהֵג בְּבִזָּיוֹן בַּתִּקּוּן הָעֶלְיוֹן שֶׁלְּמַעְלָה[ וַאֲנָשִׁים לוֹקְחִים אֶת זֶה בְּקַלּוּת
מְאֹד, וְלָכֵן עַכְשָׁו לִפְנֵי ראֹשׁ הַשָּׁנָה עָלֵינוּ לַחְזרֹ בִּתְשׁוּבָה עַל שֶׁזִּלְזַלְנוּ
בִּתְפִלָּה בְּצִבּוּר, וְכֵן כְּשֶׁבָּאנוּ כְּבָר לְבֵית הַכְּנֶסֶת, דִּבַּרְנוּ שָׁם בַּפֶּלֶפוֹן
וְכוּ', אוֹ עִם חֲבֵרֵינוּ בְּאֶמְצַע קְדֻשָּׁה וְקַדִּישׁ, וְכוּ', וּצְרִיכִים לְקַבֵּל
נב אשֲֶׁר תש"ע – ז' בנַּחַַּל
עַל עַצְמוֹ דַּיְקָא עַכְשָׁו קַבָּלוֹת טוֹבוֹת, לְהַקְפִּיד לְהִתְפַּלֵּל אֶת הַשָּׁלֹשׁ
תְּפִלּוֹת שַׁחֲרִית מִנְחָה עַרְבִית בְּמִנְיָן דַּיְקָא, וַאֲפִלּוּ שֶׁזֶּה בָּא בִּמְסִירוּת
נֶפֶשׁ כִּי כָּךְ אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים )ב רְָּכותֹ ח.( מַאי דִּכְתִיב )תְּהִלִּים ס"ט(
"וַאֲנִי תְפִלָּתִי לְךָ הֲוָיָ"ה עֵת רָצוֹן" אֵימָתַי עֵת רָצוֹן בְּשָׁעָה שֶׁהַצִּבּוּר
מִתְפַּלְּלִין; כִּי אֵין עוֹד דָּבָר כָּל כָּךְ חָשׁוּב אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ כְּמוֹ שֶׁבַּר
יִשְׂרָאֵל בָּא לְהִתְפַּלֵּל בְּמִנְיָן, וּתְהִלָּה לָאֵל הַקִּבּוּץ הַקָּדוֹשׁ שֶׁלָּנוּ כָּל כָּךְ
הִתְרַבָּה וְנִתְרַחֵב קְהִלָּתֵנוּ אֲשֶׁר בְּכָל פַּעַם אֲשֶׁר אָדָם בָּא לְבֵית הַכְּנֶסֶת
הֵן שַׁחֲרִית הֵן מִנְחָה הֵן עַרְבִית, כְּבָר יָכוֹל לְהַכְרִיז מַעֲרִיב מַעֲרִיב וְכוּ'
וְכוּ' מִנְחָה מִנְחָה וְכוּ' וְכוּ', וּכְבָר יֶאֱסֹף עֶשֶׂר אֲנָשִׁים וְיַעֲמֹד לְהִתְפַּלֵּל,
זֶה אִי אֶפְשָׁר לְהַסְבִּיר אֶת גֹּדֶל הַתִּקּוּן שֶׁעוֹשָׂה לְמַעְלָה תְּפִלָּה בְּצִבּוּר,
וְכֵן עֲנִיַּת אָמֵן זֶה מֵהַדְּבָרִים הֲכִי עֶלְיוֹנִים, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל )שׁבַתָּ קיט:( כָּל
הָעוֹנֶה אָמֵן בְּכָל כּחֹוֹ פּוֹתְחִין לוֹ שַׁעֲרֵי גַּן עֵדֶן; וְאָמְרוּ )דבְּ רִָים רַבהָּ פ רָָּשׁהָ
ז' סִימָן א'( כָּל מִי שֶׁעוֹנֶה אָמֵן בָּעוֹלָם הַזֶּה זוֹכֶה לַעֲנוֹת אָמֵן לֶעָתִיד לָבאֹ
וְכוּ' כָּל מִי שֶׁנִּכְנָס לְבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּלְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת בָּעוֹלָם הַזֶּה זוֹכֶה
לִכָּנֵס לְבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּלְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת לֶעָתִיד לָבֹא; אַשְׁרֵי מִי שֶׁמַּכְנִיס
דְּבָרִים אֵלּוּ לְתוֹךְ לִבּוֹ, וּמְקַבֵּל עַל עַצְמוֹ קַבָּלָה חֲזָקָה שֶׁמֵּהַיּוֹם יִהְיֶה
נִזְהָר בִּדְבָרִים אֵלּוּ מְאֹד מְאֹד.
וְהִנֵּה חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אָמְרוּ )הו רָֹיותֹ י.( כִּמְדוּמִין אַתֶּם שֶׁשְּׂרָרָה
אֲנִי נוֹתֵן לָכֶם עַבְדוּת אֲנִי נוֹתֵן לָכֶם שֶׁנֶּאֱמַר )מְלָכִים א' י"ב ז'( "ויַ דְַברְּוּ
אֵלָיו לֵאמֹר אִם הַיּוֹם תִּהְיֶה עֶבֶד לָעָם הַזֶּה", כָּל כָּךְ כּוֹאֵב לִי שֶׁסַּךְ
הַכֹּל אֲנִי רוֹצֶה לְאַרְגֵּן שְׁמִירָה וְלִשְׂכֹּר חֶבְרַת אַבְטָחָה שֶׁיִּשְׁמְרוּ שָׁלֹשׁ
ליֵלותֹ שׁלֶ ראשׁ השַּנָׁהָ ושְׁלֶ שׁבַתָּ בשִּׁבְיִל אנַשְׁיֵ שׁלְומֹנֵו שׁמֶשַּׁאְיִריִם
לְבַד אֶת נְשׁוֹתֵיהֶם, וּמָה אֲנִי מְבַקֵּשׁ שֶׁכָּל אֶחָד יִצְטָרֵף בְּחַ"י שְׁקָלִים,
וְקוֹלִי הוּא כְּקוֹל קוֹרֵא בְּמִדְבַּר וְכוּ', זֶה בּוּשָׁה וְחֶרְפָּה שֶׁאֲנִי צָרִיךְ
לִהְיוֹת עֶבֶד וְכוּ', בִּקַּשְׁתִּי כְּבָר פַּעֲמַיִם שָׁלשֹׁ וְכוּ', וְאֵין קוֹל וְאֵין עוֹנֶה,
מַמָּשׁ גֹּעַל נֶפֶשׁ וְכוּ' וְכוּ'.
דָּבָר אֶחָד אַתָּה צָרִיךְ לָדַעַת, אֵין דָּבָר כָּזֶה שֶׁאֵין כֶּסֶף, אֵין דָּבָר
כָּזֶה שֶׁאֵין פַּרְנָסָה, רַבֵּנוּ זַ"ל נָתַן לָנוּ מַתָּנָה הֲפָצָה, וּמִי שֶׁיּוֹצֵא לַהֲפָצָה
חוֹזֵר עִם שֶׁפַע שֶׁל כֶּסֶף, וְזֶה יְכוֹלִים לְהָעִיד אֵלּוּ שֶׁמְּפִיצִים לְשֵׁם
שָׁמַיִם, בָּאִים חֲזָרָה עִם שֶׁפַע, וְלָכֵן שֶׁלּאֹ יֹאמַר אֶחָד שֶׁאֵין לוֹ, הַבַּעַל
שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע אָמַר אַל תַּגִּיד אֲנִי לאֹ יָכוֹל, תַּגִּיד אֲנִי לאֹ רוֹצֶה.
נָא וְנָא רְאֵה לָקַחַת אֶת עַצְמְךָ בְּיָדֶיךָ כִּי יָמֵינוּ כְּצֵל עוֹבֵר, הִנֵּה
עַכְשָׁו הָיָה ראֹשׁ הַשָּׁנָה תש"ע וּכְבָר אֲנַחְנוּ עוֹמְדִים לִפְנֵי ראֹשׁ הַשָּׁנָה
תשע"א, כִּי הַזְּמַן פּוֹרֵחַ, וּכְמַאֲמָרָם זַ"ל )בְּרֵאשִׁית רַבָּה פָּרָשָׁה צ"ו סִימָן ב'(
כַּצֵּל יָמֵינוּ עַל הָאָרֶץ וְאֵין מִקְוֶה, וְהַלְוַאי כְּצִלּוֹ שֶׁל כֹּתֶל אוֹ כְּצִלּוֹ
שֶׁל אִילָן אֶלָּא כְּצִלּוֹ שֶׁל עוֹף בְּשָׁעָה שֶׁהוּא עָף דִּכְתִיב )תְּהִלִּים ק"ד(
כְּצֵל עוֹבֵר, וְאֵין מִקְוֶה, וְאֵין מִי שֶׁיְּקַוֶּה שֶׁלֹּא יָמוּת הַכֹּל יוֹדְעִים
וְאוֹמְרִין בְּפִיהֶם שֶׁהֵן מֵתִים; וְלָכֵן עַל אַף שֶׁעוֹבֵר עָלֶיךָ כָּל מִינֵי צָרוֹת
וְיִסּוּרִים וּמַכְאוֹבִים, רְאֵה לִבְרחַֹ אֶל חַדְרֵי תּוֹרָה, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל )תָּנָא
דְּבֵי אֵלִיָּהוּ רַבָּה פֶּרֶק ו'( אִם רָאִיתָ שֶׁיִּסּוּרִין מְמַשְׁמְשִׁין וּבָאִין עָלֶיךָ רוּץ
לְחַדְרֵי תּוֹרָה וּמִיָּד הַיִּסּוּרִין בּוֹרְחִין מִמְּךָ; וְלָכֵן תִּקְבַּע לְעַצְמְךָ שִׁעוּרִים
בְּכָל יוֹם בְּמִקְרָא בְּמִשְׁנָה בִּגְמָרָא בַּהֲלָכָה, וְכוּ', וְכוּ', עַל פִּי סֵדֶר דֶּרֶךְ
הַלִּמּוּד שֶׁל רַבֵּנוּ זַ"ל )שִׂיחוֹת הֲרַ"ן סִימָן ע"ו( וְאָז תִּרְאֶה שֶׁהַכֹּל יֻמְתַּק
מִמּךְ.ָ ואְמְָרו חֲכמֵָינו הקַדְּושִֹׁים )מִדְרַשׁ תְּהִלִּים פָּרָשָׁה קיט סִימָן נח פָּסוּק מ"ט(
"סְעָדֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה וְאֶשְׁעָה בְחֻקֶּיךָ תָמִיד" כָּךְ אָמַר דָּוִד סְעָדֵנִי שֶׁיְּהֵא
בִּי כֹּחַ לַעֲמֹד בַּיִּסּוּרִין שֶׁאַתָּה מֵבִיא עָלַי בִּשְׁבִיל שֶׁתּוֹשִׁיעֵנִי הָלַכְתִּי
לִשְׁנוֹת פֶּרֶק א' וְלאֹ הָיָה בִּי כּחַֹ סְעָדֵנִי, אִם תָּ ֹ בא לְיָדִי מִצְוָה לאֹ הָיִיתִי
יָכוֹל לַעֲשׂוֹתָהּ סְעָדֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה, וְכֵן הוּא אוֹמֵר )תְּהִלִּים יח לו( "ויִמִינךְָ
תִסְעָדֵנִי", מִכָּאן אַתָּה לָמֵד שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מוֹשִׁיעַ לְיִשְׂרָאֵל
אֶלָּא עַל שֶׁעוֹסְקִים בַּתּוֹרָה, לְכָךְ נֶאֱמַר "סְעָדֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה"; אֲנִי מְאֹד
מְקַוֶּה לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁתַּכְנִיס אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ לְתוֹךְ לִבְּךָ, וְאָז
טוֹב לְךָ כָּל הַיָּמִים.
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַשּׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת יִשְׂרָאֵל יִשְׁמַע בִּתְפִלָּתִי שֶׁאֲנִי
מְבַקֵּשׁ וּמִתְפַּלֵּל בַּעַדְךָ תָּמִיד שֶׁיִּהְיֶה לְךָ הַצְלָחָה מְרֻבָּה וּבְכָל אֲשֶׁר
תִּפְנֶה תַּשְׂכִּיל וְתַצְלִיחַ.
אשר ב' שנז בנחל
ב' שנז.
בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר נצבים-וילך ה'תשל"ו.
שלום וברכה וכל טוב סלה יגיעו וירדפו אל אהובי, אחי ורעי,
האברך היקר לי מאד, נר להצדיק נחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן
עלינו … נרו יאיר ויזרח לנצח נצחים.
מכתבך הארך לנכון קבלתי, והנה להשיבך יקצרו המון יריעות.
כלל גדול עליך לדעת, תכף-ומיד כשאחד מדבר על חברו, צריך
שתדע שיש בו איזה פגם, כי לא ידבר אחד על חברו אלא אם נפל
מהאמונה, כי המאמין בו יתברך, שהוא מלא כל הארץ כבודו,
ועומד על ידו ושומע קולו, לא ידבר על שום בריה שבעולם. וכן
צריך שתדע שעקר הכשלון הוא כשאחד מדבר על חברו, ותדע
שזה האיש לא יצליח דרכו כי יכשל מה שאין כן אם תראה אדם
שנזהר מלדבר על אחרים יהיה איך שיהיה, לו תהיה הצלחה רבה,
ושום בריה לא תוכל לו, וזה ברור כשמש בצהרים. והוא מבאר
בלקוטי-מוהר"ן, חלק ב', סימן א', שעל-ידי שאוחזים את עצמם
בשרשי נשמות ישראל, על-ידי-זה אין בו אחיזה מקנאת המלאכים,
ואי אפשר לו לפל, עין שם.
אשרינו ואשרי חלקנו, שזכינו להתודע מרבנו ז"ל, טוב
להודות להשם יתברך על כל החסד חנם שעשה עמנו, חבלים נפלו
לנו בנעימים.
וראוי לנו לשמש את רבנו ז"ל בהפצת דעתו הקדושה בעולם,
ולמסר נפשנו בעבור זה. נא ונא אל תאבה ואל תשמע לאלו
המתקראים מאנשי שלומנו שאומרים אחרת, כי דעת רבנו ז"ל
ההכרח למען גאלתנו שתתפשט בעולם, וכל מה שתתפשט יותר,
כמו-כן תתקרב גאלתנו יותר, והשם יתברך יאיר עינינו במאור
תורתו.
הדורש שלומך…