נוסח תפילת הדרך
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יי אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם, וּתְסַמְּכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם, ( עַם חוֹזֵר בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם: וְתַחְזִירֵנוּ לְבֵיתֵנוּ לְשָׁלוֹם), וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב וְלִסְטִים וְחַיּוֹת רָעוֹת בַּדֶּרֶךְ, וּמִכָּל מִינֵי פֻּרְעָנִיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא לָעוֹלָם, וַתִּשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ, וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָּל רֹאֵנוּ, וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ, כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת וְתַחֲנוּנִים אַתָּה, בָּרוּךְ אַתָּה יי שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.
כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ:
יי יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים:
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם:
מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה, וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם.
יְבָרֶכְךָ יי וְיִשְׁמְרֶךָ:
יָאֵר יי פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ:
יִשָּׂא יי פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:
מעלת אמירת תפילת הדרך אפילו כמה פעמים ללא שם ומלכות:
כשאדם יוצא מביתו לנסוע לדרך, צריך שיעמוד עצמו במזוזת ביתו ויבקש אז ממנו יתברך, רבונו של עולם אני נוסע עכשיו לדרכי תשמור אותי על הדרך ותחזירני לשלום, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ברכות דף כט:) וכשאתה יוצא לדרך המלך בקונך וצא מאי המלך בקונך וצא אמר רבי יעקב אמר רב חסדא זו תפילת הדרך ואמר רבי יעקב אמר רב חסדא כל היוצא לדרך צריך להתפלל תפילת הדרך מאי תפילת הדרך "יהי רצון מלפניך ה' אלהי שתוליכני לשלום ותצעידני לשלום ותסמכני לשלום ותצילני מכף כל אויב ואורב בדרך ותשלח ברכה במעשי ידי ותתנני לחן לחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואי ברוך אתה ה' שומע תפילה;" והנה על פי הלכה מספיק לומר פעם אחד ביום, זה כשמסיימים עם ברכה, ומזכירים את השם, אבל לומר את היהי רצון בלי לסיים את השם זה יכולים לבקש כמה וכמה פעמים בכל יום וכן אני נוהג לומר בכל פעם כשאני נוסע, תפילת הדרך, מאחר שאני לא מסיים עם ברכה הוי כמו תפילה, וזה יכולים כמה פעמים ביום,
אשר בנחל חלק קצא עמ' יד
לומר תפילת הדרך גם כיום כשיש רכבים:
אודות תפילת-הדרך, מה אמר לך?! עכשיו שיש סכנת דרכים צריכים להתפלל בכל פעם, כי לא גורע משאר תפילות, כי באמת מובא בספר "בחינת עולם", פרק ח': "העולם ים זועף, והזמן גשר רעוע בנוי עליו". שומעים בכל יום מקרים מזעזעים: תאונות דרכים ושאר מרעין בישין שקורין לאדם בדרך. ולכן תמיד צריכים להתפלל אל הקדוש-ברוך-הוא, כי מה יפסיד עם התפלה?! וחכמינו הקדושים אמרו (ברכות כט): אמר ליה אליהו לרב יודא אחוה דרב סלא חסידא, כשאתה יוצא לדרך המלך בקונך וצא, מאי המלך בקונך וצא? אמר רבי יעקב, אמר רב חסדא – זו תפילת-הדרך.
ואמר רב יעקב, אמר רב חסדא: כל היוצא לדרך צריך להתפלל תפילת-הדרך, עיין שם; למדים מכאן, שתמיד צריכים להתפלל תפילת-הדרך, ואף שבאמת על-פי הלכה מספיק פעם אחת ביום, עם כל זאת מי שנוסע הרבה בדרכים, בכל פעם נוסע נסיעה חדשה, עליו להתפלל תפילת-הדרך, כי זקוקים לרחמים רבים. ואין לומר שפעם היה הענין מסוכן – הולכי מדבריות וכו' כי ראיתי בספר מובא, אשר בעת שנתחדשה הרכבת בפעם הראשונה, כדי שלא יחששו בני-אדם, נתנו רשות לכל הרוצה לנסוע בחינם דרך קצרה, ואז נסעו חכמי בראד, שהיו חכמים ויראי ה', ובדרך נסיעתם פלפלו אם צריכים לברך ולהתפלל תפלת-הדרך בנסיעה כזו או לא, כי זה דבר חדש, ובתוך כך נפצץ הקיטור, שנתבשל שם המים שמוליכים את הרכבת, והיה פחד גדול לכל הנוסעים, והזק ניכר לרכבת, אך לא היה שום אסון בנפשות, אז ראו חכמי בראד בחוש, כי מן השמים הראו להם, כי גם בזה צריכים תפלה, להנצל ממכשולים ופגעים רעים. ולכן כהיום שנתחדשו רכבים ונוסעים במהירות מופרזת, וישנם כל מיני טיפוסי אנשים בחוצות, ומאד מצוי תאונות דרכים רחמנא לישזבן על-כן מה מפסידים בזה שאומרים: "יהי רצון" של תפלת-הדרך. וידוע, שהרבה צדיקים היו רגילים לומר בכל יום תפלות מדעתם המתחילות. "יהי רצון מלפניך הוי"ה אלקינו" וכו'. וכן שמעתי לספר מהרב הקדוש רבי מנדל מרימנוב זי"ע, שאמר, שעד שהוא מתפלל שחרית, הוא כבר אומר עשרים וששה "יהי רצון", שבהם התפלל כל מיני תפילות. ולכן איני רואה שום אסור לומר כמה פעמים "תפילת-הדרך", כשצריך לנסוע כמה נסיעות ביום אחד, כי זה בכלל התבודדות, שאדם צריך להרגיל עצמו להתבודד לפני הקדוש-ברוך-הוא, ולבקש ממנו יתברך כל צרכיו. והעיקר לא לפחד משום דבר, כי גדול אדוננו ורב להושיע.
ורבנו ז"ל גלה לנו את כל העניין של תפילת-הדרך, שאדם ההולך בדרך יחידי, שיתפלל להקדוש-ברוך-הוא. ועל-כן אינני רואה שום הפסד בדבר, העיקר שיהיה בלב אמת ובתמימות, לבקש ממנו יתברך שיצילו על הדרך. ויכול לעשות תפלה בעצמו כדי להנצל מסכנות דרכים. אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, ותמיד מתפלל אל הקדוש-ברוך-הוא.
אשר בנחל חלק כו מכתב ד' קטז
נתינת צדקה ליוצא לדרך:
צריך שתדע, שהכל בהשגחה פרטית, כל דרך, כל הליכה שאדם הולך ונוסע, הכל ממנו יתברך, כמו שכתוב (תהלים לז, כז) : "מהוי"ה מצעדי גבר כוננו, ודרכו יחפץ", הינו כל צעד ושעל שאדם צריך לנסוע או ללכת, זה מהוי"ה ברוך הוא, אבל האדם צריך לחפוץ ללכת בדרך הזה, הינו שיסכים על הנהגותיו יתברך, כי אם יהיו לו טענות עליו יתברך יסתבך יותר ויותר ולכן אמר רבנו ז"ל (לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן לא), אשר מי שפגם בברית, יהיה לו עיכוב בדרך, ולכן קודם שיוצאים לדרך, צריכים לתן צדקה, ואז הכל ילך כשורה. ולכן אשרי מי שזוכה לתת צדקה קודם שיוצא לדרך, ויתנה לעילוי נשמת רבי מאיר בעל הנס, ויאמר שבע פעמים: "אלהא דמאיר ענני" ואז ילך לנכון דרכו.
אשר בנחל חלק עט מכתב י"ז רסט
איך לעבוד את ה' בדרך?
פעם אחת התלונן אחד מאנשי שלומנו בפני רבנו ז"ל, וספר לפניו צערו הקשה, שאין לו מקום מיוחד לעבודת השם יתברך, וזה מונע אותו מאוד מללמד ומלהתפלל, ובפרט שהוא בין עכו"ם והם מבלבלים לו את הדעת. והשיב לו רבנו ז"ל: מסתמא, אם היה השם יתברך יודע, שכל בחירתך ועבודתך תלויה בזה שיהיה לך מקום מיוחד לעבודת השם יתברך, בודאי היה נותן לך מקום מיוחד. עכשיו שאתה נמצא במצב כזה, בודאי גם משם אתה יכול להתקרב להקדוש-ברוך-הוא, ולהיות איש כשר.
כמו-כן עמך, מאחר שסבב השם יתברך, שאתה צריך לנסוע נסיעות ארכות שעות שעות בכל יום בדרכים, עליך לדעת, כי גם משם אתה יכול לדבק את עצמך אליו יתברך וללמד את תורתו הקדושה, כי היום נמצאים למכירה קסטות של מסכתות שלמות, הינו שאחד לומד שם את כל המסכתא, ובאופן הזה אתה יכול להשמיע לעצמך במכוניתך בעת נסיעתך דף אחר דף מהתחלת המסכתא עד סופה, ואתה יכול לבחור לעצמך איזו מסכת, ותחזר ותשמע אותה כמה וכמה פעמים, ובעת הפנאי תסתכל בפנים המסכתא. ובאופן הזה שאתה יושב ונוהג במכונית ושומע מסכתא פעם אחר פעם, אתה יכול להיות בקי בה ממש בעל-פה, מכל שכן כשאתה שומע את המסכתא מאה פעמים ואחת. וכן בין כך אינך מבלה את הזמן כי אתה שומע שיעור בגמרא והוא ענין נפלא מאד מאד.
וכן שמעתי, שיש גם על פרשת השבוע חומש ורש"י בהסבר טוב מאוד, וכן יש את כל ספר התהלים בקסטה, שיכולים לומר אחר זה מילה במילה, והרי הוא כקורא בתהלים, וגומר את היום תהלים בכל יום בעת הנהיגה, אשרי מי שיאחז בזה.
נא ונא לחזק את עצמך לשמוע גם כלי זמר בעת שאתה נוסע במכונית, ולבל תהיה ברוח נמוכה, בעיצבון ובדיכאון, רק תהיה תמיד בשמחה עצומה, אשר זה יכניס בך סבלנות ואריכות אפים.
ראה להזהר לומר בכל יום תפילת-הדרך בשעה שאתה יוצא בבוקר מביתך. ובאמת יש כמה דעות, שיכולים לומר את זה כמה פעמים ביום, ובפרט כהיום, שכל הדרכים בחזקת סכנה.
גם ראה לדבר עמו יתברך בדרך, ובכל מקום שאתה מגיע לשם, תניח כמה דיבורים אליו יתברך, אשר בזה תגביה את המקום אליו יתברך, כאשר גלה לנו רבנו ז"ל, שבכל מקום שאדם נוסע, ומברך שם ברכות ומקיים שם מצוות, הוא מגביה את המקום אליו יתברך.
נא ונא שלבל תחלש דעתך כלל מזה שאתה צריך לנסוע בדרכים, כי הכל ממנו יתברך.
אשר בנחל חלק מג מכתב ז' שצא