תפא. איך אדם יודע שהוא עובד את הקדוש ברוך הוא ולא הצדיק?
התשובה היא פשוטה כפי שהסברתי, הרגע שאדם בא אל הצדיק ומספר לפניו את כל אשר עם לבבו וכו' ואחר כך כשהולך עם ההקלה וכו', כאילו שהוריד אבנים כבדים מלבו, זה סימן שמשהו קרה פה וכו', כי למה עד שלא באתי אל הצדיק לא הרגשתי הקלה כזו.
וכל שכן וכל שכן כשמתחילים לבוא פעם אחר פעם אל הצדיק ותמיד מקשר אותי אליו יתברך עם חכמה עצומה, שמדבר איתי כל מיני דיבורים ומספר כל מיני סיפורים על דא ועל הא, עד שהוא חושב שהוא אדם פשוט וכו', ויש אשר חושבים עוד יותר גרוע וכו'.
עם כל זאת כשאני הולך אני מרגיש אחרת לגמרי, זה סימן שהצדיק מלמד טוב כמובא בדברי רבנו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן צא) שזה מה שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה יט.) "שיחתן של תלמידי חכמים צריכה לימוד, היינו אל הלימוד צריכים שיחת חולין, כי אי אפשר תיכף ומיד לגלות לאדם שהיה כל כך רחוק והיה מלא כפירות ואפיקורסות עד עכשיו וכו', אור אלוקי.
לכן הצדיק מוכרח לדבר כל מיני שיחות ודיבורים ובזה הוא מלביש את אורו יתברך, והוא מרגיש את זה רק כשהולך מהצדיק.
(אשר בנחל כרך קצה, מכתב תתקנח, יד בתמוז תשע)
תפב. איך יכולים לדעת שזה צדיק אמיתי או מתחרה של הצדיק, כמו שרואים בפרשת השבוע שבלעם היה זה לעומת זה למשה רבנו?
התשובה היא פשוטה, כי רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נז) שנגד משה רבנו יש בלעם הרשע, משה רבנו מגלה תורה וגם בלעם מגלה תורה וכו',
ולכן אתה שואל שאלה נכונה איך אנחנו ידעים את האמת?
מי באמת צדיק בחינת משה?
ומי באמת רשע גמור כמו בלעם?
ועל זה אומר רבנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"מ) שמהצדיק בעצמו אי אפשר להכירו בשום פנים ואופן, כי הוא כמו החותמת כשקוראים ממנה רואים הכול הפוך, כי מחותמת לא יכולים לקרוא כי רואים את האותיות הפוכות, וזה בא שיש רק קושיות על הצדיק, כי רואים אצלו הכול הפוך, עד שיש בני אדם שמלאים קושיות וספיקות על הצדיק, כי לפי דעתם המשובשת רואים הכול הפוך כדוגמת החותמת, מתי יכולים לקרוא את החותמת, כשחותמים על איזה דבר אז יכולים לקרוא את האותיות ישר, וזה שאי אפשר להכיר את הצדיק אלא על ידי תלמידיו, רואים איזה תלמידים הוא הקים, אז יודעים מי רבם.
ובזה פרשתי אשר אמר התנא הקדוש (אבות פרק ה') "מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לבין תלמידיו של בלעם הרשע?"
ולכאורה למה אמר התנא מה בין תלמידיו של אברהם ובין תלמידיו של בלעם הרשע, היה צריך לומר מה בין אברהם לבין בלעם? אלא באמת מבחוץ לא היו מכירים בשום אופן, כי גם בלעם הרשע הלך עם אותם בגדים וכו', ועשה אותן תנועות וכו', ואמר אותה תורה וכו' כמו אברהם.
ולכן אי אפשר להכיר ביניהם, אלא על ידי התלמידים. ראו אילו תלמידים יצאו מאברהם ואילו תלמידים יצאו מבלעם הרשע אז ראו את ההפרש.
(אשר בנחל כרך קצה, מכתב תתקנח, יד בתמוז תשע)
תפג. כמה טבילות אישה צריכה לטבול במקווה?
בעניין מספר הטבילות מספיק שלוש טבילות, ומי שרוצה עוד וכו' שתטבול עוד כמה טבילות, כי אז הוא עת רצון גדול בשמיים, אבל מספיק שלוש טבילות.
(אשר בנחל, כרך קצה, מכתב ארנה כה בתמוז תש"ע)
תפד. איך אפשר להשיג את השמחה?
אשרי האישה שזוכה להיות שמחה ועליזה ולשמח את בעלה, שאז השכינה תשרה בתוך הבית הזה, ומחמת ששמחה הוא אור גדול מאוד אי אפשר להשיג את זה רק על ידי ריבוי תפילה שצריכים לבקש ממנו יתברך ריבונו של עולם זכני להיות בשמחה תמיד, ושלא אכנס בעצבים ובכעס ובקפידות במריבות ובמרה שחורה, אלא תמיד אזכה להיות שמחה ועליזה.
(אשר בנחל, כרך קצד, מכתב תתקלב, ח' בסיוון תש"ע)
תפה. מהי הצדקה הכי גדולה שיכולים לתת לבן אדם?
ראה לתת צדקה להרבה אנשים, ואיזו צדקה אני מתכווין? דיבורים טובים, תרגיל את עצמך להגיד לכל אחד מאנשי שלומנו שאתה פוגש איזה דיבור טוב.
תאמין לי שזו הצדקה הכי גדולה שרק יכולים לתת לבן אדם, ולכן תהיה חזק מאוד מאוד, והקדוש ברוך הוא ימתיק ממך כל הדינים על יד פלא עליון ונשמע ונתבשר בשורות משמחות אצלך.
(אשר בנחל, כרך קצד, מכתב תשכט סיוון תש"ע)
תפו. מה נקראת שמחה?
שמחה נקראת שאין לו שום קושיות על הקדוש ברוך הוא, זו שלמות השמחה.
(אשר בנחל, כרך קצג, מכתב ניסן תקסב שנת תש"ע)
תפז. מהי התכלית שהאדם צריך בזה העולם?
וזה תכלית שהאדם צריך להגיע לזה, שתמיד ימצא את הקדוש ברוך הוא במקומו דייקא, שלא יאמר אשר במקומו אי אפשר למצוא את הקדוש ברוך הוא.
(אשר בנחל כרך קצג, מכתב תקפח,, ניסן תש"ע)
תפח. כיצד יזכה אדם שה' יעשה לו ניסים ונפלאות?
תקחי את עצמך בידייך ותתחילי בכל יום להודות ולהלל ולשבח את הבורא יתברך שמו על הניסים והנפלאות שעשה עימך, כי בכל יום ויום הקדוש ברוך הוא עושה ניסים עם האדם והוא אפילו לא יודע מזה.
לכן תרגילי את עצמך תמיד להודות להלל ולשבח את הבורא יתברך שמו, ואז תראי איך שייעשה איתך עוד ניסים ונפלאות הן בפרנסה, והן בשלום בית, וכו', ולא יחסר לך שום דבר.
כל זה אם רק תהיי חזקה בדעתך לא לעזוב את הקדוש ברוך הוא בשום פנים ואופן. אשרי האישה שזוכה לאמונה פשוטה בו יתברך, ומרגילה את עצמה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, אשר אין למעלה מזה.
(אשר בנחל כרך קצג, מכתב תרסא, ניסן תש"ע)
תפט. מה כוונת המאמר: "צרת רבים חצי נחמה"?
בזה העולם עובר על כל אחד משברים וגלים צרות ויסורים ומכאובים וכו', אשרי מי שמחזיק מעמד, אין אחד בזה העולם שלא עובר עליו איזה משברים וכו'.
ואף שזו לא נחמה, עם כל זאת יש מאמר החכם "צרת רבים חצי נחמה". כי כשהאדם חושב שרק עליו עוברות צרות, אז שייך שיישבר, אבל כשהאדם יודע שלכל אחד עובר מה שעובר וכו', כי אדם לעמל יולד וכו'.
לכן הוא יכול לנחם את עצמו בזה, כי כך החיים ואי אפשר לשאול שאלות וכו', כי יש דברים שאין עליהם תשובות.
לכן אני מאוד מאוד מבקש אותך תראי להתחזק ביתר שאת וביתר עוז, ושום דבר לא יוכל לשבור אותך, ותאמיני לי שגם עלי עברו צרות ויסורים כאלו, אשר מאה אנשים ביחד לא היו יכולים לסבול מה שאדם עובר עליו וכו', בלי שום גוזמא.
(אשר בנחל כרך קצג, מכתב תרע, ניסן תש"ע)
תצ. מהי הסגולה לפרנסה בנקל?
סגולה לפרנסה בנקל לברך ברכת המזון מתוך הסידור בשמחה עצומה, וזו סגולה בדוקה. ולכן תתחיל לברך ברכת המזון בשמחה והקדוש ברוך הוא, ישפיע עליך פרנסה בשפע גדול מאוד.
ראה ללמוד בספר המידות אות ממון ותשתדל לקיים כל הנאמר בה, ובפרט אות ל"ד, "כבוד התורה כבוד השבת מסוגל לעשירות, וכן אות מז "השמחה התמידית מסוגלת להצלחה".