שאלה: מאת מאיר: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויקרא כ"ה אדר ה'תשע"ב
שלום וברכה אל האברך מאיר נרו יאיר
לנכון קבלתי את מכתבך.
הנה בזה שאתה כותב שאתה עצוב וממורמר ונמשך אל דכאונות וכו', דע לך שרביז"ל צעק בקול עמוק (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) גיוואלד זייט אייך נישט מייאש, אין שום יאוש בעולם כלל, אין דבר כזה להתייאש, אפילו שרק רואים חושך, אין להתייאש, כי תמיד יכולים לצאת, ואמר רביז"ל, יש עניין שיתהפך הכל לטובה, וכל הירידות יתהפכו לעליות גדולות, ולכן אין דבר כזה להתייאש, וזה בעצמו הס"מ שרוצה לשבור את האדם לגמרי, שיסתובב שבור ורצוץ ומלא דכאונות ועצבות וכו'. ולכן הדבר הראשון אם יש לך אמונת חכמים ברביז"ל עליך למסור את נפשך להיות בשמחה, ולהתחזק בכל הכוחות, ואף שאני יודע שזה בא לך מאד קשה מרוב מרירות שמסבבים אותך וכו', אבל זה לא יביא אותך אל שום דבר.
ולכן הדבר הראשון שתמסור נפשך להיות רק בשמחה, ולבקש ממנו יתברך רק על שמחה, זה צריך להיות כל התפלות שלך. אנשים מחפשים מדרגות והשגות אבל שוכחים שכל הגדולה והמדריגה הוא להיות בשמחה ולשמוח עמו יתברך כמו שכתוב (תהלים ק"ד) אנכי אשמח בהוי"ה יתמו חטאים מן הארץ, כשאדם שמח כבר אין לו חטאים, וכמו שאמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ט) כשאדם שמח הקדוש ברוך הוא שומר אותו מפגם הברית, ולכן הדבר הראשון תהיה רק בשמחה, ותבקש ממנו יתברך רק על שמחה, וכשיהיה לך שמחה יהיה לך הכל כבר.
עכשיו נדבר מהשלוש תפלות, רביז"ל אמר (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') מחנה ישראל זה שלש תפילות וכו', עיין שם. היינו יהודי יש לו את המגבלות שלו, קם בבוקר צריך לרוץ לבית הכנסת להתפלל שחרית, הוא באמצע עבודה אחר הצהריים הוא צריך להפסיק ולרוץ להתפלל מנחה, בערב צריך לרוץ לפני הכל להתפלל ערבית, ובזה הוא יהודי, יודע שבוקר צהרים וערב אני צריך את הקדוש ברוך הוא, לא יכולים בלעדיו. אומר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ה) כשאדם מתפלל את השלוש תפילות שחרית מנחה ערבית ממשיך על עצמו את הארת האבות הקדושים אברהם יצחק יעקב, שהם תיקנו את השלוש תפלות, ובמקום שיש האבות יש השכינה.
והנה אומר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ') כשאדם פגם בברית, על ידי זה הוא תמיד ממורמר והתפלות שלו מיין מרירין, מר לו החיים, כי על ידי פגם הברית הוצאת זרע לבטלה, הוא נכנס בדיכאון ובעצבות ובמרירות, ולכן קשה לו השלוש תפילות, זה בא לו מאד קשה, עד שרוצה להיפטר מהם וכו', או שמפסיק להתפלל לגמרי, רחמנא ליצלן. אבל מי שזוכה לתיקון הברית שלא פוגם בבריתו אזי זוכה למיין מתיקין, מרגיש נעימות בחייו, וכל כך מתוק לו התפלה, שמרגיש כל מיני עריבות ודביקות בתוך התפלה. אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ה) שאדם צריך לעשות מכל התפלה אחד, היינו להרגיש את אחדותו יתברך בתוך התפלה, כי מרוב דביקות בו יתברך כבר תיבות התפלה לא רוצים לעזוב אותו וכו', עיין שם.
ולכן ראה, הדבר הראשון כדי להיות בשמחה לשמור על בריתך, לא לפגום יותר, ועל ידי זה בעצמו תזכה להיות בשמחה, כי זה תלוי בזה, כפי שאתה בשמחה כך זוכה לשמירת הברית, וכפי שזוכה לשמירת הברית כך זוכה לשמחה, ואז כבר יהיה לך חשק להתפלל, ותרגיש כל הנעימות להתפלל את השלוש תפלות שחרית מנחה ערבית. אני מאד מקווה שתציית אותי ואז תהיה הכי מאושר, כי התפלה היא הדביקות באין סוף ברוך הוא.
|