שאלה: מאת יוסף: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ראה כ"ז אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל יוסף נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך אין עוד דבר שהורס את האדם כמו שמפקיר את עיניו להסתכל על כל אשה שעוברת על הרחוב, עד כדי כך שזה משגע אותו לגמרי וכו', ונעשה משוגע פשוטו כמשמעו, כמו שכתוב (דברים כ"ח ל"ד) "והיית משוגע ממראה עיניך אשר תראה", כי מי שלא שומר על העינים שלו נעשה משוגע ממש פשוטו כמשמעו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) שרוב המשוגעים משתגעים רק מחמת תאוות ניאוף, ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מה.) אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק א' הלכה ה') ליבא ועינא תרי סרסורי דחטאה, אמר הקדוש ברוך הוא אי יהבית לי ליבא ועינא, אנא ידע דאת לי. כי צריכים מאד מאד לשמור על העינים לא להסתכל בראיות אסורות שזה משגע את האדם לגמרי, ואמר החכם "אין חוצץ בפני התאוה כעצימת העינים" ואמר "אין לך אבר באברי האדם שיגרום לו מכשול כמו העינים". ולכן דע לך שהבחירה בידך, אם אדם מחדיר בעצמו אמתת מציאותו יתברך, ומרגיל את עצמו להסתכל בכל דבר על השכל שיש בכל דבר, שהוא החיות אלקות המחייה ומהווה את הדבר הזה, על ידי זה ינצל מראיות אסורות, וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רמ"ב) שיש אריך אנפין דקליפה שכל מקום שהוא רק מסתכל הוא רק רואה נשים וכו', ומהרהר אחריהן וכו', ויש אריך אנפין דקדושה שבכל מקום שמסתכל הוא רק רואה אלקותו יתברך, ומתדבק את עצמו בו יתברך. ולכן הבחירה בידי אדם, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) שאיש אחד שאל אותו: כיצד הוא הבחירה, השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה. וכתב מוהרנ"ת ז"ל רשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה. והבן הדברים מאד. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|