שאלה:
מאת דן: כבוד הצדיק שלום. אנו מתחזקים ברוך ה' מהספרים של הרב ושומעים שיעור בליקוטי מוהר"ן בבית המדרש "היכל הקודש " בני-ברק, ומתחזקים מאוד מהעצות של הצדיק. רציתי לשאול: כתוב בספרים הקדושים "עיקר התשובה – שישמע בזיונו ישתוק וידום". ונשאלת השאלה, מילא אם אדם ביזה אותי ביני ובינו בלא נוכחות אחרים, בודאי שלשתוק אז זוהי מעלה ובכך הוא עושה תשובה על כל חטאיו. אך אם אדם שומע בזיונו ברבים ומעלילים עליו עלילות שקר, ומספרים עליו סיפורי שקר דברים שלא היו ולא נבראו, האם גם במצב כזה עליו לשתוק? שהרי השומעים יאמינו למבזה שהרי שתיקה כהודאה, ויכול להיגרם מזה גם חילול ה', שאנשים יאמרו אין עשן בלי אש ובוודאי פלוני עשה באמת חלק מהדברים שהמבזה טוען ברבים. ואם כן יורה לנו הצדיק מה עושים במצב כזה? האם לשתוק כמו שכתוב בספרים, ואם ייצא לעז על המבוזה אז הכול מאיתו יתברך, או שמא כדאי לענות, בדרך ארץ כמובן, ואז יש חשש המריבה תימשך ותימשך. מה עושים?
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
|
בעזה"י יום ד' לסדר ראה כ"ז אב ה'תשע"ב
שלום וברכה אל דן נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אתה צריך לדעת שכתוב בשולחן ערוך (אורח חיים סימן תר"ו סעיף א') ואם הוציא עליו שם רע אינו צריך למחול לו, עם כל זאת מפני לזות שפתיים שלא יאמרו שתיקה כהודאה, אתה צריך להודיע את נקודתך וכו', ויותר מזה אתה לא צריך וכו', ואם בכל זאת ממשיכים לבזות אותך, תקיים מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') עיקר התשובה ישמע בזיונו ידום וישתוק.
ולכן אני מאד מבקש אותך שלא תגיב ולא תענה ולא לעשות שום דבר, רק לשתוק, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות תפלה סימן ע"ז) כשתשמע חרפתך ותשתוק תזכה שיענה הקדוש ברוך הוא בקשתך; ואמר (שם אות מריבה סימן פ"ו) מי ששומע חרפתו ושותק, על ידי זה נתבטל ממנו רבות רעות שהיה ראויין לבוא עליו; ואמר (שם סימן כ"ט) מי ששומע חרפתו ושותק נקרא חסיד, והקדוש ברוך הוא שומר את נפשו; ואמר (שם אות המתקת דין סימן פ"ד) על ידי שתיקה נמתק הדין. ואמר (שם אות אמונה סימן ט"ז) כשמחרפין אותך ואתה שותק תזכה להבין תירוץ על קשיותיך, ותזכה לרוח בינה.
אשרי מי שמרגיל את עצמו לשתוק, ובפרט למחרף ומבזה אותו וכו', ואמרתי רמז (תהלים ק"ז) י'שלח ד'ברו ו'ירפאם ו'ימלט מ'שחיתותם, ראשי תיבות י'ד'ו'ם', הרגע שאדם שולח את דיבוריו (היינו שאינו מדבר), וירפאם (כבר יש לו רפואה כי רוב הצרות באים לאדם מחמת ריבוי הדיבור, כמובא בדברי רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט) שעל ידי הדיבור שאינו צריך נלחץ לו המוח, ולכן כשאינו מדבר, יש לו רפואה), ועל ידי זה וימלט משחיתותם (יתבטל כל השחיתות שיש בזה העולם, כי הכל מושחת, ולא כדאי אפילו להתחיל להתערב עם בני אדם, שכולם מושחתים).
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
המאחל לך ברכה והצלחה מן השמים |
 |
|