שאלה: מאת אהרן אביחי: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר כי תצא ח' אלול ה'תשע"ב שלום וברכה אל אהרן אביחי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') אף על פי שתוכחה היא מצוה גדולה מאד, עם כל זאת לא כל אחד ראוי להוכיח, ומי שלא יודע להוכיח הרי במקום לעזור לו וכו' הוא עוד מפילו יותר ויותר, כי הוא מבאיש ריחו וכו', ועיקר התוכחה צריך להיות כמו תוכחה של משה רבינו שהיתה תוכחה של אהבה וכו' עיין שם. והענין הוא שאף פעם אסור להוכיח למה עשית דבר זה וכו' ולצעוק עליו ולהשפילו וכו', להתנפל עליו, ולקרא אותו בשמות של גנאי וכו', ומכל שכן לא לתת מכות, אף שההוא עשה עוול גדול מאד, אלא תמיד מסבירים בהסברה נכונה איך צריכים להתנהג וכו', ואם היית עושה ככה וכו' לא היית בא להטעות או להנזק הזה וכו', אני בטוח שלא ידעת וכו', ולא הבנת וכו', וכך צריכים לדבר ולהוכיח וכו', ולא להתנפל על הזולת למה עשית? ואיפה השכל שלך? ולקרוא אותו בכל מיני שמות של גנאי ולהשפיל אותו ולצעוק ולצרוח עליו וכו' וכו'. וזה סובב לגבי תוכחה על כל אחד ואחד, מכל שכן שאסור להתנפל על אשתו ועל ילדיו, ואמרו חכמינו הקדושים (גיטין ו:) אמר רב חסדא לעולם אל יטיל אדם אימה יתירה בתוך ביתו שהרי פילגש בגבעה הטיל עליה בעלה אימה יתירה והפילה כמה רבבות מישראל אמר רב יהודה אמר רב כל המטיל אימה יתירה בתוך ביתו סוף הוא בא לידי שלש עבירות גילוי עריות ושפיכות דמים וחילול שבת, עיין שם. והחכם מכל אדם אומר (משלי ט') "אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך" ופירשו חכמי המוסר אל תוכח לאדם בצורה כזו אתה לץ וכו' ואיך עשית דבר כזה וכו'? כי על ידי זה הוא ישנא אותך, אלא תוכיח אותו אתה חכם כזה בוודאי היה טעות מה שעשית וכו' או בוודאי שכחת, ועל ידי זה יאהבך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|