שאלה: מאת אליהו: שלום רב לצדיק הקדוש. אני מלמד ועוסק עם תלמידים מהבוקר וגם בשעות הצהרים והערב. אני בקשר איתם ומבקר אותם ומקרב אותם ליהדות וידועה חשיבות הדבר בדורנו. אני פשוט משוגע על התלמידים שלי ויש לנו קשר חזק שמניב פירות ברוך ה'. בשנים הקודמות מסרתי את נפשי על אמירת תיקון חצות אלא שלאחרונה מחמת עסקי עם התלמידים כשעה לפני חצות אני מותש וקשה לי להמתין ואני הולך לישון בכדי להיות ערני בכיתה. קשה לי להמתין לזמן חצות גם לפי הדעה המקילה ביותר לגבי שעת חצות ואני נאלץ לוותר על אמירת התיקון ולהחיות עצמי בידיעה שר' נתן אמר שחינוך חשוב אצלו כחצות. מה דעתו של הצדיק? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר האזינו ח' תשרי ה'תשע"ג
שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
ולכן תמשיך בעבודה הקדושה הזו, ומלמד תינוקות של בית רבן מאד מאד חשוב בעיניו יתברך, כמאמרם ז"ל (בבא בתרא ח:) על הפסוק (דניאל י"ב) "ומצדיקי הרבים ככוכבים לעולם ועד" אלו מלמדי תינוקות; והפירוש הפשוט הוא, כמו שלא יכולים לספור את הכוכבים, כי הם לאין ספור, כך אי אפשר להסביר את גודל השכר של מלמדי תינוקות שמחדירים בהם אמונה פשוטה בו יתברך, ויראת שמים שלימה, ובפרט עכשיו שהערב רב לקחו את עצמם לעקור את האמונה פשוטה מנערי ומבנות ישראל. ולכן אשרי מי שהוא עכשיו מלמד תינוקות של בית רבן, ומחדיר בהם אמונה פשוטה בו יתברך, וזכותו גדול בשמים, עד שאין יכולין לספור את הזכויות שלו, כמו שאי אפשר לספור את הכוכבים, וכתב הרמב"ם (פרק ב' מהלכות תלמוד תורה הלכה ג') מלמד התינוקות שהוא מניח התינוקות ויוצא או שהוא עושה מלאכה אחרת עמהן או שהוא מתרשל בלימודן הרי זה בכלל ארור עושה מלאכת ה' רמיה לפיכך אין ראוי להושיב מלמד אלא בעל יראה מהיר לקרות ולדקדק. ומובא בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רמ"ה סעיף ט"ז) ואין למלמד לנעור בלילה יותר מדאי שלא יהיה עצל ביום ללמוד וכן לא יתענה או לעצור במאכל ומשתה או לאכול ולשתות יותר מדאי כי כל אלו הדברים גורמים שלא יוכל ללמד היטב וכל המשנה ידו על התחתונה ומסלקין ליה; ולכן אתה לא צריך להקפיד על סדר תיקון חצות, כי יש לך עבודה גדולה מאד בזיכוי הרבים, וזה עולה על הכל. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|