שאלה: מאת חיים: לכבוד הצדיק. האם המעלה של שעת התבודדות בקברי צדיקים גדולה יותר משעת התבודדות בבית או בשדה? והאם יש עניין לעשות את ההתבודדות בקברי צדיקים? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר מקץ כ"ו כסליו (ב' דחנוכה) התשע"ג
שלום וברכה אל חיים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
כי מי שיש לו אמונה פשוטה בו יתברך שמלא כל הארץ כבודו, ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, לית אתר פנוי מיניה, אזי הוא יכול להתבודד להקדוש ברוך הוא בכל מקום, כי ההתבודדות לא תלויה בשום מקום, איפה שרק עומד יכול לדבר אל הקדוש ברוך הוא, זו עיקר השלימות שרביז"ל רוצה להביא אותנו, אבל עד שמגיעים לזה, צריכים ללכת במקום שאין שמה בני אדם, כגון בשדה או ביער או בחדר שאף אחד לא נמצא שם, שאז יותר קל לו להשיח ולספר את כל אשר עם לבבו אליו יתברך, ובפרט כשהמוחין אצלו בשינה, אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א וסימן ל"ו) שצריכים לצעוק בתפלתו, וזה הכי טוב במקום שאין שמה בני אדם באיזה שדה מבודד, או באיזה יער ששם יכולים לצעוק ע' קלין, ולבקש ולהתחנן על נפשו, עד שיזכה שמוחו יזדכך לגמרי. להתפלל אצל קברי צדיקים זה דבר אחר לגמרי, ועל זה אמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן קע"ג) על ידי השתטחות על קברי הצדיקים הקדוש ברוך הוא עושה לו טובות אף על פי שאינו ראוי לכך. הכלל שלהתבודד יכולים להתבודד בכל מקום, ואין עוד עצה נוראה ונפלאה כמו שיחה בינו לבין קונו, ואת המתנה הזו קיבלנו מרביז"ל, ומשיח צדקינו יכניס את זה בכל העולם כולו, כמו שכתוב (צפניה ג' ט') "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד.
|