שאלה: מאת משה: זה זמן רב שאני קורא הרבה מאמרים ממשפיעים בברסלב, ואני רואה שיש כל כך הרבה חילוקי דעות ביניהם, ואני נבוך מאוד שאין אפילו אחד שדעתו בשלום עם השני. איך יתכן שיהיו כל כך הרבה חילוקי דעות? נא להרגיע ליבי. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר שמות כ' טבת התשע"ג
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת ולהבין טוב טוב שלהיות מקורב אל רביז"ל, אי אפשר בשום פנים ואופן, אלא מי שזוכה ללמוד את ספריו הקדושים, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) אשר פניו שכלו ונשמתו הם בתוך הספר, ולכן ככל שאדם לומד יותר את ספריו הקדושים, כן הוא מקורב יותר ויותר. ולכן כל משפיע יכול להגיד את דעתו וכו', אבל אם הוא רוצה לדבר בשם רביז"ל, הוא מוכרח לציין את המראי מקומות מאיפה הוא לקח את זה מדברי רביז"ל, אחרת זה הבל הבלים שאין להם שחר וכו', דברי רביז"ל הם אחד, ולא שייך להתווכח על זה, או לחלוק על זה, מה שרביז"ל רוצה מאתנו, זה כבר מובא בספריו הקדושים, "לקוטי מוהר"ן" "סיפורי מעשיות" "ספר המדות" "שיחות הר"ן" "חיי מוהר"ן", ואין לזוז מדבריו כלל, וכבר האריך מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות שלוחין הלכה ה') איך שצריכים לחפש ולבקש אחר רוח הקודש של הצדיק הגנוז בספריו הקדושים, וראוי לכל חסיד ברסלב או מי שרוצה להיות חסיד ברסלב, שיעיין בהלכה הארוכה הזאת, כי שם הוא מפתח איך לחפש את הצדיק האמת, כי רביז"ל אמר בראש השנה האחרון בעלמא הדין שנת תקע"א, את המאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') שצריכים לחפש ולבקש מאד אחר מנהיג אמיתי, ולהתקרב אליו וכו', עיין שם, ומסביר מוהרנ"ת ז"ל באריכות איך מחפשים את המנהיג האמיתי הזה שהוא רביז"ל. ולכן לא שייך להגיד שיש חילוקי דעות בין המשפיעים וכו', הכל הבל ורעות רוח, מי שרוצה את האמת ימצא את האמת, וכמו שאמר מוהרנ"ת ז"ל, מי שרוצה את האמת יתנו לו מלאך של אמת, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"א) שאמת הוא אחד, שהוא הקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב (ירמיה י' י') "והוי"ה אלקים אמת הוא אלקים חיים ומלך עולם" וגו', כל מה שרביז"ל רוצה מאתנו, הוא רק לחזק ולעודד ולשמח את נפשינו השבורה לרסיסים וכו', ולקרבנו אליו יתברך על ידי שפותח את פינו לדבר עמו יתברך בתמימות ובפשיטות גמור, ומשמח את נפשינו בשמחה אמיתית, שנזכה להיות תמיד שמחים ועליזים עם כל מצוה ומצוה שאנחנו זוכים לקיים, ומה שייך שיהיה חילוקי דעות בין המשפיעים? אין זה אלא מה שאמרו חכמינו הקדושים (סוטה מ"ז:) משרבו תלמידי שמאי והילל שלא שימשו כל צורכן רבו מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות; כל אלו האי הבנות שיש בין המשפיעים, זה רק מחמת שלא למדו מספיק ספרי רביז"ל, כי כל אחד שנקרא משפיע ואומר משהו בשם רביז"ל, ראוי לעצור אותו ברבים ולשאול אותו בלי בושה תגיד לי איפה אומר את זה רביז"ל מה שאתה אומר בשמו? ולא להתבייש כלל, ואם יכול לענות על המקום תיכף ומיד איפה רביז"ל אומר את זה, הוא משפיע בחסד עליון, ואומר נכונה את דברי רביז"ל, אבל הרגע שמתחיל לגמגם וכו', או מתחיל להתחמק וכו', צריכים לדעת שהדיבורים זה מכריסו וכו', ומסכן הוא לא יודע בין ימינו לבין שמאלו כלל וכו', וצריכים לשמור מאד מאד מאנשים כאלו שיכולים להוליך את אחרים שולל לגמרי, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) שיש מפורסמים ומנהיגים שאינם יכולים להנהיג את עצמם, ואיך ינהיגו את אחרים? ולכן צריכים מאד מאד לשמור מאנשים כאלו וכו', כי בקלות יכולים להוליך שולל את האדם וכו'. א. יסוד היסודות אצל רביז"ל זה רק שמחה, לשמח את עצמו עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו, ולהחזיק מעמד לא להשבר משום דבר בעולם, ולדעת אשר אין שום יאוש בעולם כלל. ב. להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו, ולהרבות בשיחה בינו לבין קונו, ולבקש ממנו יתברך כל מה שצריכים, ורק אליו עלינו לפנות בעת צרה וכו'. ג. להתמיד בלימוד שולחן ערוך, כי בלי לימוד שולחן ערוך, אדם לא יודע איך להיות יהודי וכו', ומכל שכן איך להיות חסיד וכו', כי (אבות פרק ב') ולא עם הארץ חסיד. ד. להרבות בספרי רביז"ל, אשר פניו שכלו וחכמתו שם נמצאים, ובלי לימוד ספרי רביז"ל, בכלל לא יודעים מה רביז"ל רוצה מאתנו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|