שאלה: מאת דוד: לכבוד כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. רבנו אומר בספר המידות "מי שהולך יחף בידוע שהוא חוטא", ורציתי לשאול, האם הכוונה שזה עצמו נחשב לחטא או שזה רק מגלה שהאדם הזה הוא בעל עבירה? והאם האיסור ללכת יחף הוא גם בתוך הבית או רק בחוץ? והאם יש הבדל אם הולך יחף באקראי או באופן קבוע? תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר צו ו' ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ספר המדות אות בגדים סימן ב') מי שהולך יחף בידוע שהוא חוטא; ואמרו חכמינו הקדושים (יומא ע"ז.) על הפסוק (ירמיה ב' כ"ה) "מנעי רגלך מיחף", אמר רב נחמן בר יצחק מנעי עצמך מן החטא, כדי שלא יבוא רגלך לידי יחוף; הרי שלך לפניך מי שהולך יחף בלי נעלים ובלי גרבים, הרי מוכיח שהוא בעל עבירה רחמנא ליצלן. ולכן צריכים מאד מאד להזהר לא להסתובב אפילו בבית יחף, ומלבד זאת שזה מורה על אבילות רחמנא ליצלן, כמאמרם ז"ל (ילקוט בראשית רמז קנ"א) שהלכתי יחף ומתאבל עליו; עיין שם. וצריכים להזהר בדבר זה מאד מאד, כי זה מביא גם לעניות גדולה, וכמובא בספר (שם משמואל – וירא) נעמי ורות שהיו עניות ביציאתן משם הולכות יחף; עיין שם, וכן מובא בדברי מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות ראשית הגז הלכה א' אות ד') תלמיד חכם אסור לו לילך יחף; הרי שלך לפניך את גודל ההפסד שאדם מפסיד בגשמיות וברוחניות על ידי שהולך יחף. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|