שאלה: מאת רנאל: לכבוד הצדיק שלום. בתקופה האחרונה אני מרגיש שהמצוות הם כמו עול בשבילי. פעם הייתי מקפיד להתפלל שחרית במניין והיום אני מתפלל ביחידות, פעם הייתי מרבה בהתבודדות והייתה לי יותר שמחה ואמונה שהכל מאת השם ושהוא מכוון את הכל. ברוך השם אני מחזיק בספרי רבנו, ומקפיד ללמוד כל יום כמה מכתבים מהספר "אשר בנחל", אבל אני מרגיש סיפוק וחיות רק לזמן קצר של יום או יומיים, ושוב נעלם לי החשק לעשות מצוות. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר צו י' ניסן התשע"ג
שלום רב אל רנאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כל הבעיות שיש לך זה רק מחמת חסרון השמחה, ולכן רק תהיה בשמחה כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שגם חכמי הרופאים אמרו שכל המחלות והחלאים רעים באים לאדם רק מחמת חסרון השמחה. ולכן צריכים להתאמץ ביתר שאת וביתר עוז להיות בשמחה, כי השמחה היא רפואה לכל, ולהיפך העצבות והמרה שחורה זה מביא לאדם את כל המחלות, ולכן תכריח את עצמך להיות בשמחה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנחומא שמיני) אין השמחה ממתנת לאדם, לא כל מי ששמח היום שמח למחר, ולכן ראה לחטוף שמחה ולהיות תמיד בשמחה, ועל ידי זה יומשכו עליך ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך. הנה חכמינו הקדושים אמרו (קידושין ל:) יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהלים ל"ז) "צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו" ואלמלא הקדוש ברוך הוא עוזרו אין יכול לו, ואמר על זה מוהרנ"ת ז"ל איך הקדוש ברוך הוא, עוזרו? על ידי ששולח בכל דור ודור צדיקים שהם מחזקים ומעודדים ומשמחים את נשמות ישראל. ולכן עלינו להתחזק באמונת חכמים שזה היסוד ביהדות, כי בלי אמונת חכמים אין אמונה בהקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב (שמות ט"ז) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו", ואמרו חכמינו הקדושים (מכילתא בשלח) אם במשה האמינו בהוי"ה לא כל שכן? אלא אי אפשר לבוא לאמונה בהקדוש ברוך הוא אלא על ידי "משה עבדו", אתה צריך להיות מאד מאד שמח שאתה מקורב אל רביז"ל, ותשמח עם כל נקודה ונקודה שאתה עושה. הבעיה שלך הוא שמחמת ריבוי אור, בא עליך ריבוי חושך, אדם צריך לשמוח מאד מאד עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו, ולדעת שבכל יום ויום הס"מ מכניס באדם כבדות עצומה וכו' וכו', וצריכים להפוך את הכל ורק להיות בשמחה, ואל זה זוכים על ידי התקרבות אל הצדיק, שאז חשובה אצלו כל נקודה ונקודה טובה שעושה בשביל הקדוש ברוך הוא. ובאמת עם ישראל מלאים מצוות כרימון, ולמה הם לא מרגישים את זה? זה בא מהכבדות שבאה עליהם וכו' וכו'. אתה צריך לזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ה') תני בשם רבי מאיר אין לך אחד מישראל שאינו עושה מאה מצות בכל יום, קורא את שמע ומברך לפניה ולאחריה, ואוכל את פתו ומברך לפניה ולאחריה, ומתפלל שלשה פעמים של שמונה עשרה וחוזר ועושה שאר מצות ומברך עליהן. וכן היה רבי מאיר אומר אין לך אדם בישראל שאין המצות מקיפות אותו, תפילין בראשו ותפילין בזרועו ומזוזה בפתחו, מילה בבשרו, ארבע ציציות בטליתו מקיפין אותו. הוא שדוד אמר (תהלים קי"ט) "שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך", וכן הוא אומר (תהלים ל"ד) "חונה מלאך הוי"ה סביב ליראיו ויחלצם". ולכן תהיה רק שמח עם כל נקודה ונקודה שיש בך, ועל ידי זה תנצל מכל רע, ותעשה בכל פעם התחלה חדשה, כי בכל יום ויום נופלת על האדם כבדות גדולה מאד, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') שכל יום מתחיל עם צמצום וקטנות וכו', וצריכים רק להרחיב את היום, עיין שם, ואל זה זוכים רק על ידי תוקף השמחה, לשמוח עם הנקודות טובות שיש בו, ולא לחפש אחר גדולות, העיקר להיות יהודי פשוט ולקיים את מצוותיו יתברך בשמחה עצומה, וכבר אמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלוקיו, כי שמחת המצוה מראה את טוהר הלב של האדם, שכוונתו לעשות רצונו יתברך באמת בלי שום חשבונות פרטיים. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|