שאלה: מאת אברהם: אני גר בקהילת ברסלב במרכז הארץ, ויש קבוצה מאנשי שלומנו, רובם בעלי תשובה, שנפגשים בכל מוצאי שבת במגרש הכדורגל ומשחקים כמה שעות. מה דעתו של הצדיק בעניין: האם זה בסדר שאברך ישחק כמה שעות בשבוע כדי להשתחרר ולהתרענן מכל השבוע ולחלץ מעט את העצמות? מאוד אשמח לקבל את תשובת הצדיק בעניין. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בלק י"ב תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל מרדכי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קי"ז) הענין שקשה לישון במוצאי שבת, כי במוצאי שבת מתחיל התגלות אליהו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ערובין מ"ג:) שאין אליהו בא בשבת ולא בערב שבת, ובמוצאי שבת יוכל לבוא, ועל כן מאז מתחיל התגלות אליהו. ואמרו חכמינו הקדושים (עדיות פרק ח') אין אליהו בא אלא לרחק המקורבין בזרוע, ולקרב המרוחקין בזרוע, והיינו לרחק השקר ולקרב האמת. וכמו שאמרו חכמינו הקדושים בזוהר (כי תשא קפ"ח) דשאל האי מינא כתיב (משלי י"ב י"ט) "שפת אמת תכון" וכו', והשיב לו רבי אלעזר כוננת לא כתיב אלא תכון, כי האמת עתיד להתקיים, דהיינו כשיבוא אליהו ומשיח, עיין שם. וכאשר יבוא אליהו ובימיו יוושע יהודה וישראל, אזי יקויים "שפת אמת תכון". 'וירחק המקורבין בזרוע' עד עכשיו שהוא בשקר, 'ויקרב המרוחקין בזרוע', שהם בחינת אמת. וזה 'לרחק המקורבין ולקרב המרוחקין', היינו לרחק השקר ולקרב האמת, כי אמרו חכמינו הקדושים (שבת ק"ד) 'שקר מקרבין מילה ואמת מרחקין מילה', והבן. והנה אליהו יבוא לרחק השקר, שהוא מבחינת הנחש, הנקרא ארור (בראשית ג'), והנחש הביא מיתה לעולם, והשינה הוא אחד מששים במיתה (ברכות נ"ז:), וכיון שבמוצאי שבת מתחיל התגלות אליהו, נדחה השקר שהוא הנחש, לכן קשה לישון. כי אמרו חכמינו הקדושים (קדושין מ"ט:) 'עשרה קבין שינה ירדו לעולם, תשעה נטלו עבדים'. ועבד הוא בחינת (בראשית ט') "כנען עבד עבדים", והוא בחינת ארור (שם) בחינת הנחש, וכיון שבמוצאי שבת הוא בחינת התגלות אליהו, ונדחה בחינת הנחש, שהוא בחינת כנען עבד עבדים, נדחה השינה שירדה לעבדים. ועל כן אליהו בגימטריא בן, היפך בחינת עבד, ועוד כי אם אין דעת הבדלה מנין (ירושלמי ברכות פרק ה'), נמצא שבמוצאי שבת שיש הבדלה, הוא בבחינת דעת, כי אם אין דעת וכו'. ועל כן קשה לישון, כי השינה הוא הסתלקות הדעת. רואים מזה שבמוצאי שבת אז מתגלה אליהו הנביא זכור לטוב, שהוא יבשר את הגאולה שנגאל מהגלות המרה והארוכה הזו, וכמו שכתוב (מלאכי ג' כ"ג) "הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום הוי"ה הגדול והנורא", ו לכן סגולה גדולה במוצאי שבת להזכיר מאה ועשרים פעם אליהו הנביא, כי אז הוא זמן של גילוי אליהו הנביא, ויש שלומדים במוצאי שבת פרק בתנא דבי אליהו, שזה הלימודים שלמד אליהו הנביא עם רבי ענן. עכשיו אשאל אותך: אחר שעברנ שבת קודש שאז היה גילוי אלקות בתכלית המדריגה העליונה, וזכו לאכול את השלוש סעודות שהם מרמזים נגד חקל תפוחין קדישין (שזה מלכות), אחר כך עתיקא קדישא (שזה כתר), אחר כך זעיר אנפין (שזה השש ספירות מחסד עד יסוד) היינו על ידי שלושת הסעודות ממשיך על עצמו את שלושת השמות אהי"ה הוי"ה אדנ"י, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ח.) כל המקיים שלוש סעודות בשבת, ניצול משלוש פורעניות – מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנום, וממלחמת גוג ומגוג. איזה זכות זו לאדם לאכול את השלוש סעודות בשבת קודש, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ז) אכילת שבת כולה קודש כולה אלקות, והנה בא מוצאי שבת ואנחנו מכינים את עצמם לגאולה, שקודם יבוא אליהו הנביא ויבשר לנו בשורות טובות, שמשיח צדקינו כבר עומד מוכן לבוא, ובין כך חבורה שלימה יתיישבו שהם הולכים לשחק כדור רגל… ולכן אשאל אותך האם בשביל זה חזרו בתשובה שבמוצאי שבת ילכו לשחק כדור רגל כמה שעות כדי לחלץ את העצמות? הרי עכשיו במוצאי שבת אנחנו מחכים לגילוי אליהו שיבשר לנו את הגאולה, ואיך יש לנו זמן לבלות כמה שעות לרוץ ולהתרוצץ וכו', אחר הכדור וכו', לבעוט את הכדור וכו', ולתפוס את הכדור וכו', ומה יאמר אליהו הנביא על זה? האם בשביל זה חזרנו בתשובה? והנה מובא בדברי מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות ברכת השחר הלכה ג' אות י"ב) כי הגאולה שתבוא במהרה בימינו על ידי משיח צדקינו נקראת אור יום, כמו שכתוב (תהלים צ"ב) "להגיד בבוקר חסדך. דהיינו בעת הגאולה אז לילה כיום יאיר וכו', וכמו שפרש רש"י בכמה מקומות, כי הגלות נמשל ללילה, והגאולה נמשל לאור יום. ואז כשיאיר בוקרן של ישראל ויבוא משיח צדקינו ויגלה האמת בעולם, אז לא תהיה ההבחנה חידוש, כי הכל ידעו האמת אז. ועיקר החידוש הוא מי שזוכה עכשיו בתוקף חשכת הגלות שדומה ללילה, להבחין בין האמת ובין שאינו אמת, שזהו סוד להבחין בין יום ולילה, היינו בין אור וחושך, כי בעבודתנו לא עזבנו אלקינו ויט עלינו חסד בתוקף הגלות הזה, ששולח לנו בכל דור ודור צדיקים אמיתיים להחיותנו כיום הזה, כי אין דור יתום כדורותינו אלו, שאנו רחוקים בתכלית הריחוק ממנו יתברך, והצדיקים אמיתיים הם מחיין אותנו בתוקף חשכת לילה, שהוא סוד חשכת הגלות המר הזה, והם מקיימין בנו (משלי ל"א) "ותקם בעוד לילה ותתן טרף לביתה וחוק לנערותיה", דהיינו שהצדיקים אמיתיים שבכל דור בימי הגלות הם כמו מי שקם קודם אור היום ועוסק בתורה עם תלמידים, שזהו יקר מאד בעיני השם יתברך כידוע, שזהו סוד (שם) "ותקם בעוד לילה". כמו כן בכלליות העולם – הם מתעוררים קודם אור בוקרן של ישראל וקמים בעוד לילה בעוד התגברות חשכת הגלות שדומה ללילה, ונותנים טרף לביתם וחק וכו', דהיינו שלומדין עם תלמידיהם ומגלים להם אלקותו יתברך ומעוררים אותם לתשובה, ומקרבין אותם לאביהם שבשמים. ואז קודם אור היום, דהיינו קודם ביאת משיח, אז עיקר הרבותא מי שזוכה להבחין עתה בין יום ובין לילה, דהיינו בין הצדיקים האמיתיים, שהם בחינת אור יום, כי כל צדיק אמת הוא בחינת משה משיח, שזה אור יום, שהוא אור האמת, ובין השקר שהוא בחינת חשכת לילה, שהוא עבד, היינו שינה, כי עשרה קבין שינה ירדו לעולם, תשעה נטלו עבדים (קדושין מ"ט), שהם סוד ארור כנען, היינו זוהמת הנחש סטרא דמותא, שהוא שקר, וכמבואר בדברי רביז"ל על הענין שקשה לישון במוצאי שבת (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קי"ז) שאז נעשה ההבדלה בין האמת להשקר, בין האור לחושך, ועל כן אז מתחיל התנוצצות משיח צדקינו. ולכן איך יכולים לשחק אז כדור רגל, שדבר זה שייך לחכמת היוונים לבעוט בכדור וכו', ולרוץ לתפוס את הכדור וכו', שעות על גבי שעות וכו', האם בשביל זה חזרנו בתשובה? האם עדיין השכל שלנו נשאר ברגלים כמו אומות העולם שכל שכלם הוא רק ברגלים לבעוט בכדור וכו', ולרוץ אחר הכדור וכו', ועל זה הם מבלים שעות על גבי שעות, זה בועט את הכדור, וזה רץ לתפוס את הכדור וכו', וכן חוזר חלילה שעות על גבי שעות, האם בשביל זה התקרבנו אל רביז"ל? ולכן מה טוב ומה נעים באם תחזרו יותר ויותר בתשובה, ומה טוב ומה נעים לומר את התפלה שתיקן הרב הקדוש מטשערין ז"ל על תורה זו (תפלות ותחנונים תפלה י"ג): דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני, דרך אמונה בחרתי משפטיך שויתי, כל מצוותיך אמונה שקר רדפוני עזרני, מפקודיך אתבונן על כן שנאתי כל אורח שקר, שקר שנאתי ואתעבה תורתך אהבתי, ואל תצל מפי דבר אמת עד מאד, כי למשפטיך יחלתי, עיני בנאמני ארץ לשבת עמדי, הולך בדרך תמים הוא ישרתני, לא ישב בקרב ביתי עושה רמיה דובר שקרים לא יכון לנגד עיני. רבונו של עולם, אתה ידעת גודל התפשטות השקר בעולם, עד שרוב העולם מקרבין רק את השקר ומרחקין האמת, ואתה הודעת לנו כי עיקר התגלות האמת יהיה לעתיד לבוא כשיבוא אליהו ומשיח, כמו שכתוב שפת אמת תכון לעד, כי אין אליהו בא אלא לרחק המקורבין בזרוע, ולקרב המרוחקין בזרוע, היינו לרחק השקר ולקרב האמת, ואתה הודעת לנו שבכל מוצאי שבת מתחיל בחינת התגלות אליהו, על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו לקבל קדושת שבת קודש כראוי, ועל ידי זה נזכה תיכף במוצאי שבת לקבל הארה אמיתיית מבחינת התגלות אליהו הנביא זכור לטוב, וזכינו לקיים מצות הבדלה על היין בכל מוצאי שבת קודש, ועל ידי זה נזכה לקבל הארת הדעת האמיתי דקדושה, עד שנזכה גם בכל ימי החול לעבוד אותך בדעת שלם ואמת, ולרחק השקר הנמשך מבחינת הנחש שהביא מיתה לעולם, ונזכה לדבק עצמינו במדת האמת שהוא בחינת סם חיים, ותצילני מכל מיני עבדות, ונזכה לקבל עלינו עול תורה, ותפרוק מעלינו עול מלכות ועול דרך ארץ, ונזכה לעבוד אותך עבודה שלימה עם דעת שלם ומוחין גדולים, עד שנזכה שתהיה עבודתינו לפניך בבחינת עבודת הבן שעובד את אביו, שזה למעלה ממדרגת העבד שעובד את אדונו, ותזכנו למעט בשינה בכל האפשר, ויקויים מקרא שכתוב אל תתן שינה לעיניך ותנומה לעפעפיך, ונאמר מעט שנות מעט תנומות מעט חיבוק ידים לשכב, ובא כמהלך ראשך ומחסורך כאיש מגן, אמן כן יהי רצון. לדעתי אחר שתלמדו את המאמר הזה מלקוטי מוהר"ן, ותאמרו את התפלה עליו, כבר לא יהיה לכם חשק לצאת למגרש כדור רגל ולשחק כדור רגל, לבעוט בכדור וכו', ולרוץ אחר הכדור וכו', ולתפוס את הכדור וכו', וכן חוזר חלילה. הקדוש ברוך הוא שהוא חונן דעת, יתן לכם דעת אמיתית, ועיקר הדעת הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו", וכתיב (שם ד' ל"ט) "וידעת היום והשבת אל לבבך כי הוי"ה הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד".
|