שאלה:
מאת צופית: לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א, יהי-רצון שנזכה תמיד ללמוד מספריך ולשמוע את שיעוריך, השם יתמיד את בריאותך וייתן לך אריכות ימים. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר פנחס י"ז בתמוז התשע"ג
שלום רב אל צופית תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. דבר ראשון, אני מוכרח להגיד לך שאם חזרת בתשובה, חזרת רק בשביל הקדוש ברוך הוא, ולא בשביל בני אדם אחרים, ולכן את צריכה להיות חזקה מאד מאד בחזרה בתשובה, ואת צריכה לדעת שאצל הקדוש ברוך הוא מאד מאד חשוב מי שחוזר בתשובה, כמאמרם ז"ל (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד, והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שהוא עשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. ולכן אשריך ואשרי חלקך שחזרת בתשובה, ומי יתן שכל המשפחה גם כן יחזרו אל השורשים, כי כולנו בני אברהם יצחק ויעקב. דבר השני, בזה שאת כותבת שבעלך מחשיב את עצמו כחסיד ברסלב, אני מוכרח להגיד לך שהכל שקר וכזב, כי יסוד היסודות אצל רביז"ל היה שלום בית, ועוד לא היה צדיק שהדגיש כל-כך את הנקודה שיהיה שלום בין איש לאשתו, עד כדי כך שאמר בפירוש (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו, כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד. וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, הדבר הראשון עליו לעזור לאשתו בכל המובנים, ולא כמו אלו החדשים מקרוב באו שמסלפים את דברי רביז"ל, ומהפכים דברי אלקים חיים, ולכן שבעלך לא יספר לך סיפורים שהוא חסיד ברסלב, כי אם הוא היה חסיד ברסלב הוא היה מכבד ומייקר אותך, כי זה היה הרצון של רביז"ל. הדבר השלישי, לדעתי את צריכה לדבר פתוח עם בעלך, כי זה לא יכול להיות ככה שהוא ישאיר אותך בלי אוכל וכו', ואל תתני שהוא יתעלל בך נפשית וכו', את צריכה להיות חזקה ולפתוח את הפה ולהגיד לו מה שיש לך להגיד וכו', ורוב רובן של הנשים המוכות והמושפלות וכו', הן בעצמן חייבות, כי הן היו צריכות לפתוח את הפה ולהזהיר אותו חד משמעית: "חבוב! אם אתה לא משתנה – שלום, אני עוזבת אותך!", וזה בכלל לא שייך לחסידות ברסלב, זה שייך לכל אשה שבעלה מתעלל בה נפשית וכו', באלימות פיזית וכו', ומילולית וכו', האשה צריכה לעמוד על זכויותיה, ולא לתת שבעלה ירמוס אותה וכו', ויעשה ממנה סמרטוט וכו' וכו'. ולכן תהיי חזקה מאד מאד ואל תתפעלי ממה שהמשפחה תגיד, זה בכלל לא שייך לחזרה בתשובה, האדם הזה פשוט צריך רפואה גדולה וכו', כי זה נגד מה שאומרים חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו, (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו); ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה; ואמרו (יבמות סב:) האוהב את אשתו כגופו, והמכבדה יותר מגופו, והמדריך בניו ובנותיו בדרך ישרה, והמשיאן סמוך לפירקן, עליו הכתוב אומר (איוב ה') "וידעת כי שלום אהלך"; וזה מה שהתורה הקדושה מלמדת אותנו, ועל כן תהיי חזקה מאד ולא להשבר משום דבר, ואת צריכה להסביר למשפחה שזו לא דרך התורה, ובפרטי פרטיות שאין להנהגות האלו שום שייכות אל חסידות ברסלב, אדרבה, זה נגד דעת רביז"ל. ועל כן תעשי כל מה שביכולתך להחזיק מעמד בחזרה בתשובה, ומפני שבעלך מציק לך וכו', את לא צריכה לזרוק את השבת וכו', ואת הכשרות וכו', אדרבה, אם חזרת בתשובה זה צריך להיות עם לב אמת לב נקי, והקדוש ברוך הוא בוודאי לא יעזוב אותך, ותבשרי לי בשורות טובות.
|