שאלה: מאת אברהם: שלום וברכה לצדיק מוהרא"ש שליט"א. רבנו אמר שעבודת השם צריכה להיות בתמימות ופשיטות בלי חכמות כלל. על איזה חכמות מדבר רבנו? תודה מראש. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ד' לסדר פנחס י"ח תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כל אדם שבעוונותינו הרבים חוטא, על ידי זה נדבקת בו חכמה של שטות והבל וכו', כל אחד כפי ירידתו ונפילתו וכו', ומדמיין לעצמו כל מיני דמיונות וכו', וחושב כל מיני מחשבות וכו', והכל כדי להעלים ולהסתיר את אמתת מציאותו יתברך וכו', ועל אלו החכמות רביז"ל מדבר שצריכים להשליך את כל החכמות של הבל, ואין צריך לומר את החקירות והספיקות והדמיונות שנכנסים באדם, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ב) כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יוכל ליפול בטעותים ומכשולות רבים, ולבוא לידי רעות גדולות חס ושלום, ויש שקלקלו הרבה כגון הרשעים הגדולים מאד המפורסמים שהטעו את העולם, והכל היה על ידי חכמתם ושכלם וכו', ועיקר היהדות הוא רק לילך בתמימות ובפשיטות בלי שום חכמות, ולהסתכל על כל דבר שעושה שיהיה שם השם יתברך וכו', ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) שגם בחכמות שיש בעבודת השם יתברך בעצמו, צריך להרחיק מאד, כי כל אלו החכמות של העולם שיש להנכנסין ומתחילין קצת בעבודת השם יתברך, אינם חכמות כלל, והם רק דמיונות ושטותים ובלבולים גדולים, ואלו החכמות מפילים מאד את האדם מעבודת השם, דהיינו מה שהוא חושב וחוקר ומדקדק ביותר אם הוא יוצא כראוי במה שעשה וכו. הכלל – שאדם צריך להתחזק באמונה פשוטה גמורה, לידע להודיע ולהוודע אשר הכל לכל אלקות גמור הוא, ודומם צומח חי מדבר הם לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, וכך יוכל לדבר עמו יתברך, בלי שום חכמות והשכלות כלל, רק כמו אדם פשוט, אשר בפירוש גילה לנו רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות) שהיה מדבר הרבה, ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות. ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע. ואמר: אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד), והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר איי איי פראסטיק. גם אמר שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמורה בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו'. ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. אשרי מי שזוכה להיות יהודי פשוט ומאמין בו יתברך בלי שום חכמות והשכלות כלל, שזה בעצמו יביא אותו לכל המדריגות שבעולם.
|