שאלה: מאת יונתן: לכבוד הצדיק. ממתי ניתן להתחיל לקרוא את ה'שניים מקרא ואחד תרגום', האם אפשר כבר מסעודה שלישית, או אך ורק מיום ראשון בבוקר? תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר פנחס י"ט תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל יונתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. צריכים להתחיל מיום ראשון דייקא ולא לפני זה, כמובא בשולחן ערוך (אורח חיים סימן רפ"ה סעיף ג') מיום ראשון ואילך חשוב עם הצבור; וכתב המשנה ברורה (שם) בספר מעשה רב כתב בהנהגת הגר"א שהיה נוהג תיכף אחר התפלה בכל יום לקרוא מקצת מהסדרה שנים מקרא ואחד תרגום ומסיים בערב שבת; וצריכים להזהר בזה מאד מאד, כי זו סגולה לאריכות ימים ושנים טובות, כמאמרם ז"ל (ברכות ח.) לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום, שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו. ובני אדם מאד מקילים בזה, ורוב העולם לצערינו הרב מזלזלים במצוה היקרה הזו, ושבוע אחר שבוע לא מסיימים את פרשת השבוע, וכל הצרות, היסורים וההפסדים וכו' וכו' שיש לאדם, זה רק מחמת שמתרשל מלעבור את פרשת השבוע שנים מקרא ואחד תרגום. ואמר הצדיק הקדוש רבי ישכר דוב מבעלזא זי"ע, שביום שאדם לומד חומש ורש"י עם התרגום, הוא לא יחטא, ואמר הצדיק הקדוש רבי מרדכי מנאדבורנא זי"ע, הכרתי גדולי תורה וכו', שלא ידעו איפה הקדוש ברוך הוא גר מפני שזלזלו בענין זה – להשלים את הפרשה שנים מקרא ואחד תרגום עם פירוש רש"י, והזהיר מאד ללמוד כל יום חומש ורש"י, ולכן אשרי מי שמוסר את נפשו על זה, ואז אל רב טוב הגנוז והצפון יזכה. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ט) ששנים מקרא ואחד תרגום זה תיקון הברית, ואף שבאמת האריז"ל אמר שעיקר התיקון הוא בערב שבת קודש, עם כל זאת בדבר זה ראוי ללכת ולהתנהג כפי מרן שאמר: מיום ראשון ואילך נקרא עם הציבור, כי המציאות מראה שכשמגיע ערב שבת, האדם טרוד והוא לא גומר את פרשת השבוע, וכל כך חבל, כי אחר כך סובלים סבל גדול מאד בגלל זה.
|