שאלה: מאת אליהו: לכבוד מורנו ורבנו מוהרא"ש שליט"א. אני בחור ישיבה שלומד בישיבה ליטאית. אין לי מילים לתאר את גודל אהבתי אליכם, כי בזכות העצות שלכם, ובפרט העצות המופיעות בקונטרס 'הצלחה לבחור ישיבה' השתניתי מהקצה אל הקצה, וברוך השם נכנס בי חשק גדול ללימוד התורה, מה שלא היה לפני כן, כי ראיתי שגם אני יכול ללמוד, והחדרתם בי ביטחון עצמי. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ואתחנן י' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. קודם כל, אתה צריך לעמוד בסדרי הישיבה, ולכבד ולייקר מאד מאד את הראש ישיבה ואת המשגיח, וכמובן גם את החברים. את השיעור שאתה לומד בישיבה, אפילו שזה מעט, תחזור על זה כמה וכמה פעמים, כדי שהלימוד יקלט היטב בדעתך. מלבד זאת, תיקח מסכתא אחת, ועדיף שזו תהיה מסכתא קלה כגון מסכת ברכות, ותתחיל לגרוס קודם רק את הגמרא עצמה בלי רש"י ותוספות כעשרה פעמים, ואחר כך תתחיל לחזור ולגרוס את הגמרא עם רש"י כעשרה פעמים, בתמימות ובפשיטות גמורה, ואחר כך תתחיל לגרוס עוד פעם את הגמרא עם רש"י ותוספות כעשרה פעמים, ואז אתה יכול להתחיל ללמוד גם את הרי"ף והרא"ש על מסכתא זו, וכך לאט לאט תוסיף מפרשים וכו', אבל להיות עקשן גדול על זה, ולא להסתכל על אף אחד שימנע אותך מזה, או ידבר נגד זה וכו' וכו', כי אם תיקח מסכתא אחת ותחזור עליה פעמים אין מספר, לבסוף תהיה לך לכל הפחות מסכתא אחת שברורה לך, ובפרט בעניני ברכות שזה מאד מאד חשוב, וכשתזכה לסיים את המסכתא כבר עשרות פעמים, אתה יכול להוסיף אחר כך וללמוד גם את הטור והבית יוסף וכו', והשולחן ערוך והמגינים וכו', השייכים להלכות ברכות, וכך תהיה בקי על כל פנים במסכתא אחת, ואחר כך תוכל לקחת עוד מסכתא וגם כן ללמוד בצורה כזו, ולאט לאט תקנה לעצמך ידיעות בתורה הקדושה, אבל תזכור – כשאתה עוסק במסכתא אחת אל תבלבל את עצמך ממסכתא אחרת. והעיקר תדע לך שהכל צריך להיות עם שכל ולא להכנס בלחץ, ותזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא פנחס י"א) למה נמשלה תורה לתאנה? שרוב האילנות הזית והגפן והתמרה נלקטין באחד, והתאנה נלקטה מעט מעט. וכך התורה – היום לומד מעט ולמחר הרבה, לפי שאינה מתלמדת לא בשנה ולא בשתים; ואמרו (דברים רבה פרשה ח' סימן ד') הטיפש הזה תמה: איך יכולים ללמוד כל כך הרבה? אמר רבי ינאי: למה הדבר דומה? לככר שהיה תלוי באויר, טיפש אומר – מי יוכל להביאו? ופקח אומר – לא אחד תלה אותו? מביא סולם או קנה ומוריד אותו. כך כל מי שהוא טיפש, אומר: אימתי אקרא כל התורה? ומי שהוא פיקח, מהו עושה? שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים כל התורה כולה; וזו שלימות סדר-דרך-הלימוד של רביז"ל שהחדיר בנו, אשרי מי שמציית אותו.
|