מאת נתן: אני וארוסתי נכשלנו בעברנו עוד לפני שהכרנו באיסור כרת, ואנו רוצים לעשות תיקון. שמענו שיש מושג כזה תיקון כרת. מה זה אומר? ואיך עושים זאת?
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר ויגש כ"ח כסליו ד' דחנוכה ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נתן נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל – תאמין שיכולים לתקן, ועל הכל מועילה תשובה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) ודע, שעיקר התשובה השלימה היא, כשאדם עובר באלו המקומות ממש שהיה מקודם התשובה, כל אחד לפי מה שעבר עליו בימים הקודמים, וכשעובר באלו המקומות והענינים שהיה מתחילה ממש, ועכשיו פונה עורף מהם, וכופה יצרו לבלי לעשות עוד מה שעשה – זהו עיקר התשובה השלימה, ורק זה נקרא תשובה; ולכן אתם צריכים מאד מאד לשמור מהיום והלאה אפילו מנגיעות שזה חמור מאד מאד, כי (מסכת כלה פרק א') כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה, מה נדה שלא טבלה אסורה לבעלה כנדה, אף כלה בלא ברכה אסורה לבעלה. ומניין לברכת חתנים מן התורה? שנאמר (בראשית כ"ד) "ויברכו את רבקה"; ולכן צריכים מאד מאד לשמור מאיסור נדה, כי רחמנא ליצלן אם אדם לא שומר על זה, יכולים להיוולד לו ילדים בעלי מומין, וזה לא משחק, כי יש על זה עונש מאד מאד חמור וכו', ולכן צריכים לחזור בתשובה שלימה, ועיקר התשובה לקבל על עצמו קבלה חזקה מהיום והלאה לשמור מאד מאד על איסור נדה החמור מאד.
רביז"ל הקפיד מאד מאד מהרגע שעושים אירוסין, שכבר יתכננו על חתונה, והוא לא רצה שיעשו הפסק גדול בין האירוסין לחתונה, ומכל שכן וכל שכן שבחור ובחורה שלא יסתובבו כל כך הרבה זמן בלי אירוסין ובלי נישואין, כי הס"מ יעשה כל מיני פעולות שבעולם להפריד בין הזוג, ובפרט כשיש משיכה אחד לשני – צריכים לדעת שזה בן זוגי, או זאת בת זוגי, ותיכף ומיד לקבוע זמן על חתונה, ויתחתנו ויחיו חיים באושר, וזו הדרך האמיתית של יהודי שמאמין בהקדוש ברוך הוא וכו' ומתנהג על פי התורה וכו', אבל מה עשו אלו שהלכו ועזבו את הקדוש ברוך הוא ואת התורה וכו' – הם מסתובבים ככה כמה שנים וכו', וחיים ביחד באיסור וכו', ולבסוף נכנסת עין רעה ביניהם וכו', ונפרדים וכו', ולכן אשרי מי שהולך בדרך התורה, שתיכף ומיד כשיש משיכה בין הבחור והבחורה ומכירים אחד את השני וכו', שכבר יעשו אירוסין וידברו על נישואין, ויקבעו זמן הכי קצר לנישואין, ולא יחכו עד שיהיה כסף וכו', עד שתהיה חכמה וכו', כי כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת א' י"ח) "כי ברוב חכמה רוב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ז) "ברב חכמה רוב כעס" – כל זמן שאדם מרבה בחכמה – מרבה בכעס, וכל זמן שהוא מרבה בדעת – מרבה ביסורין. אמר שלמה על ידי שהרביתי בחכמה הרביתי בכעס, ועל ידי שהרביתי בדעת הרביתי ביסורין; הרי שלך לפניך, אם אדם חושב הוא חכם ובר דעת, ומושך את הזמן וכו', על ידי זה לבסוף מתפוצץ הכל וכו', ונעשה ביניהם ריב וכעס ונפרדים, ולכן אשרי הבחור או הבחורה שמוצאים אחד את השני, ויש ביניהם משיכה והבנה הדדית, וכבר משתדלים לסגור את הכל, והכלל הזה טוב לכל אחד ואחת, אשרי מי שיציית ויקיים את כל זה, ואז יהיו לו חיים מאושרים מאוד.
הקדוש ברוך הוא יעזור שתתחתנו מה שיותר מהר, ושניכם תסעו אל ציון רביז"ל באומן, ושם תקבלו את התיקון כרת מרביז"ל, כי רביז"ל יכול לתקן את הכל כמו שבפירוש אמר, שמי שיבוא אל ציונו הקדוש אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו, אזי הוא יעמוד עצמו להוציאו מהשאול תחתית ומתחתיו.