איך הצדיק משפיע לתלמידיו "פי שניים" בזמן הסתלקותו, הרי "אין שלטון ביום המוות"?
כתוב בתורה ו' בליקוטי מוהר"ן, שביום הפטירה של הצדיק אין לו כוח להאיר, כי "אין שלטון ביום המוות". אך קראתי בספר 'פעולת הצדיק' שרבנו אמר לרבי נתן שביום הפטירה של הצדיקים הם יכולים לגלות לתלמידיהם סודות וגילויים נפלאים. איך זה מתיישב?
מאת שמואל: שלום.
כתוב בתורה ו' בליקוטי מוהר"ן, שביום הפטירה של הצדיק אין לו כוח להאיר, כי "אין שלטון ביום המוות". אך קראתי בספר 'פעולת הצדיק' שרבנו אמר לרבי נתן שביום הפטירה של הצדיקים הם יכולים לגלות לתלמידיהם סודות וגילויים נפלאים. איך זה מתיישב? בברכת שבת שלום, רפואה שלמה וחנוכה שמח לצדיק ולמשפחתו.
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר ויגש כ"ח כסליו ד' דחנוכה ה'תשע"ד
שלום וברכה אל שמואל נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל מרבה לדבר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ו) על הפסוק (מלאכים ב' ב') "ויהי נא פי שנים ברוחך אלי", שבעת ההסתלקות של הצדיק התלמיד יכול לקבל מהצדיק פי שנים, כי כל צדיק יש לו שתי רוחות, היינו רוחא דלתתא – שזו העבודה שעובד כל ימי חייו בעלמא הדין, שמדבק את עצמו תמיד באין סוף ברוך הוא, ומקיים את מצוותיו יתברך, ומתפלל תמיד לפניו יתברך ועוסק בתורה, וכמו כן באותו זמן שמקיים את המצוות ומתפלל להקדוש ברוך הוא ולומד תורה, על ידי זה הוא בורא רוחא דלעילא וכו', וכשבא הזמן שצריך להסתלק אזי מתחברות שתי הרוחות, היינו רוחא דלעילא יורדת מלמעלה ונדבקת ברוחא דלתתא, ומעלה אותה מעלה, ולכן מי שעומד שמה אז הוא מקבל פי שנים מהצדיק, ולכן זה דבר גדול מאד לעמוד לפני הצדיק בעת הסתלקותו מזה העולם, עיין שם.
אך בלקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו', שמה רביז"ל אומר שבשעת ההסתלקות הצדיק כבר לא יכול להאיר לתלמידו, כי כך כתוב (קהלת ח') "ואין שלטון ביום המוות", עיין שם.
נמצא שזה שני דברים נפרדים – בעת ההסתלקות הצדיק כבר לא יכול ללמוד עם התלמיד, אף שהוא מגלה אז נפלאות מאוד כמובא אצל רבי שמעון בן יוחאי באידרא זוטא שגילה לתלמידיו נוראות נפלאות, אבל לא בפירוש שילמד עם התלמיד. מה שאין כן, מי שעומד שם בעת הסתלקות הצדיק אז מקבל פי שנים מהצדיק, ורוחא דלעילא מתדבקת ברוחא דלתתא ומתייחדות יחד, וכך עולה למעלה, עיין שם.
הקדוש ברוך הוא יעזור לנו לקבל מהצדיק האמת, ונזכה לכל טוב אמיתי ונצחי בזה העולם.