שאלה: מאת דוד: לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויחי ט' טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה מוכרח ללכת אל רופא שיבדוק אותך וכו', כי היום יש תרופה להכל וכו', ומי יודע אם אין לך אולקוס וכו', ואת זה אתה צריך לבדוק, ויכולים לרפאות את זה, ולכן תשתדל מאד כן ללכת אל רופא ואל תפחד כלל, כי יש דיבור מרביז"ל שאמר, הקדוש ברוך הוא כל כך גדול שיכול לרפאות גם על ידי רופאים וכו', זאת אומרת שהם יכולים להיות שליחים טובים, העיקר שלא ייאשו אותך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ס.) על הפסוק (שמות כ"א י"ט) "ורפא ירפא" – מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות, ואמרו צדיקים שניתנה רשות לרופא לרפאות, אבל לא לייאש. קודם שהולכים אל רופא צריכים ללמוד את המאמר בלקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ג', ולומר את התפילה בלקוטי תפלות חלק ב' תפלה ג', ואחר כך לתת על פדיון, והקדוש ברוך הוא ימתיק ממך את כל הדינים על ידי פלא עליון, ותהיה בריא ושלם וכל הגזירות רעות יתבטלו לגמרי, ויומשכו עליך רחמים וחסדים גמורים. ויען שאני לא יודע אם יש לך את הלקוטי מוהר"ן ואת הלקוטי תפלות, אזי אמרתי להעתיק לך הן את התורה והן את התפלה, שלפני שאתה הולך אל הרופאים, תלמד את המאמר הזה ותאמר את התפלה הזו מלקוטי תפלות, ותראה נפלאות שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא:
ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ג'
כשחלה רבי אליעזר הגדול, אמר לרבי עקיבא: חימה עזה בעולם (סנהדרין ק"א). כי לא היה אז מי שיוכל להמתיק הדין, כי היה צריך לפדיון להמתיק הדין ולא נמצא. כי באמת אחר ההמתקה והפדיון, אז דייקא טוב לרפאות החולה על ידי רפואות, כי אזי דייקא אחר הפדיון וההמתקה יש רשות לרופא לרפאות:
כי הנה באמת, איך יכול הרופא לחגור מתניו לרפאות החולה על ידי רפואות וסמים, הלא אינו יודע הסם, הצריך לרפואות אותו החולה, כי יש סמים הרבה שהם מסגולים לרפואות החולאת, אך בודאי החולה אינו יכול להתרפא כי אם על ידי סם פלוני המיוחד לרפואתו, כפי שנגזר למעלה, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (עבודה זרה נ"ה), 'שגוזרין למעלה שיתרפא על ידי סם פלוני ועל ידי איש פלוני ביום פלוני'. ואם כן איך יכול הרופא להכניס עצמו לרפאות, הלא אינו יודע הסם שנגזר למעלה. אבל אחר ההמתקה והפדיון אז יכול לרפאות:
כי מה שצריך שיתרפא דייקא על ידי סם פלוני ואיש פלוני הוא מחמת מדת הדין, שכפי מדת הדין נגזר, שיומשך החולאת עד אותו הזמן ויום פלוני, ועל כן נגזר שלא יוכל להתרפאות כי אם על ידי סיבות אלו, דהיינו סם פלוני ואיש פלוני, כדי שימשך החולאת עד יום פלוני, כי כפי הזמן שצריך שימשך החולאת, כך גוזרין הסיבות לרפואתו, כדי שלא יוכל להתרפאות עד שיזדמנו יחד סיבות אלו: סם פלוני ואיש פלוני, באופן שלא יהיה לו רפואה כי אם ביום פלוני; אבל כשעושין פדיון וממתיקין הדין, ואזי נתבטל הגזירה, אזי קודם שגוזרין דין אחר, כי כשנמתק דין זה אזי גוזרין דין אחר, ובין כך ובין כך, דהיינו אחר המתקת הדין הראשון קודם שגוזרין דין אחר, אזי יכול הרופא לרפאות החולה על ידי סמים, כי אזי אין דין, ואזי יוכל להתרפאות על ידי איזה סם שיהיה, כי אין צריך דווקא סם פלוני וכו' מאחר שאין דין כנ"ל:
נמצא שאי אפשר לרופא לרפאות כי אם על ידי פדיון, שצריכין לעשות פדיון תחילה להמתיק הדין, ואז דייקא יש רשות לרופא לרפאות כנ"ל:
וזהו "ורפא ירפא" (שמות כ"א) (עם שתי התבות) מספר פדיון נפש. כי עיקר הרפואה על ידי פדיון דווקא, על ידי שממתיקין הדין. וזה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ברכות ס): 'מכאן שנתנה תורה רשות לרופא לרפאות'. מכאן דייקא, היינו אחר הפדיון, אז דייקא יש לו רשות להרופא לרפאות, כי קודם הפדיון אין רשות להרופא לרפאות, כי צריך להתרפאות על ידי סם פלוני וכו' כנ"ל. רק אחר הפדיון וההמתקה אז יש לו רשות לרפאות כנ"ל:
גם החילוק שבין הנקודות של ורפא ירפא הוא כי ורפא בחולם, ירפא בצירי, היינו כי חולם הוא בחינת המתקה, כמובא בכתבי האר"י זכרונו לברכה, שחולם גימטריא שלש הויות, שהם ממתיקין שלשה אלקים שבגרון, שהם מוחין דקטנות, שיורדין בגרון, ונמתקין על ידי שלש הויות, גימטריא חולם. ואזי אחר ההמתקה ירפא בצירי, בחינת (ירמיה ח): "הצרי אין בגלעד אם רופא אין שם", היינו בחינת רפואות, שאחר ההמתקה שהוא בחינת ורפא בחולם, אזי דייקא יכולין להתרפאות על ידי רפואות, שהוא בחינת ירפא בצירי כנ"ל:
לקוטי תפלות חלק ב' תפלה ג'
רופא חולי עמו ישראל, רופא אמת, רופא נאמן ורחמן, רחם עלינו ועל כל עמך בית ישראל ושמרנו והצילנו מרופאים ודאקטורים. וברחמיך הרבים תקדים תמיד רפואה למכה, ותשמרנו ותצילנו שלא נבוא לידי שום מחלה ומחוש וכאב כלל, ואפילו בעת אשר תשלח לנו חס ושלום איזה חולאת או מחוש על פי גזרת דיניך הקדושים והאמיתיים. אנא רחום ברחמיך הרבים, שמרנו והצילנו, שלא נטעה חס ושלום למסור עצמינו חלילה ליד הרופאים והדאקטורים, כי הן רופאי אליל כולם, המה מהבל יחד. כי אתה יודע האמת, שאין שום רופא יודע לרפאות החולאת והמחוש כראוי באמת לאמיתו, אפילו הרופאים המומחים הבקיאים ומופלגים בחכמתם מאד, כי אין שום רופא מומחה וחכם שיוכל לידע לכוון הסם המיוחד לרפאות אותו החולה, כפי גזרת דיניך שגזרת שלא יתרפא החולה כי אם על ידי איש פלוני וסם פלוני ביום פלוני. אשר על כן אי אפשר בשום אופן שיתרפא החולה כי אם על ידי סיבות אלו דייקא שנגזרו על רפואתו, ומי הוא החכם שידע כל זה. מכל שכן שרוב הרופאים והדאקטורים הם נבערים מדעת חכמת הרפואות, ואינם בקיאים היטב בחכמת הרפואה, כי היא חכמה עמוקה ויש בה חילוקים ושינויים רבים לאין שיעור ותכלית, אשר על פי רוב אי אפשר לכוון האמת לאמיתו, ובתנועה קלה הם מזיקים הרבה ומפסידים ומקלקלים יותר ממה שמתקנים לפעמים, והם הורגים ורוצחים נפשות בידים, וכמה וכמה נפשות שקעו על ידם. כי רבים אשר מתו על ידי הרופאים והדאקטורים מאשר מתו מיתת עצמן, כאשר נגלה לפניך אדון כל, וכאשר הרופאים האמיתיים מודים על זה בעצמן, שאי אפשר לידע חכמה זאת על בוריה, והודו ולא בושו, שטוב יותר למנוע מרפואות:
רבונו של עולם מלא רחמים, בורא רפואות אדון הנפלאות, אתה יודע שכבר נשתקע העולם הרבה בטעות זה לעסוק ברפואות, מימים ושנים הרבה, עד אשר קשה להוציאם ממבוכה זאת. ובפרט מחמת גודל הצער והמכאוב של כל סובלי חלאים, רחמנא ליצלן, הם מוסרים עצמן ליד הרופאים לבקש תעלה ותרופה למכותם. אבל רובם ככולם תוחלתם נכזבה, והרופא לא יגהה מהם מזור, כי אם ברחמיך וחסדיך העצומים, כאשר רחמיך גוברים עליהם להגהות מזורם ולחבש חלים:
על כן באתי לפניך מלא רחמים, רופא אמת, רחם עלינו ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל בכל עת אשר נצטרך לאיזה רפואה לנו או לבני ביתנו חס ושלום, לבל נלך ונדרוש אחר הרופאים, רק נדרוש ונבקש את פני יהוה תמיד. ותחזק את לבבנו להאמין ולבטוח בך ובצדיקיך ויראיך האמיתיים. ותעזור לנו ותושיענו שנזכה ליתן ממון על פדיון נפשינו תמיד. ותזמין לנו בכל עת אנשים כשרים ויראים באמת, אשר יהיה לאל ידם לעשות פדיון נפש מהכסף אשר ניתן להם, באופן שימתיקו הדין מעלינו ומעל זרענו ובני ביתנו, על ידי הפדיון נפש שיעשו עבורינו. ואתה תמלא רחמים עלינו ותרפאנו רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף. רפאנו יהוה ונרפא הושיענו ונושעה כי תהלתנו אתה, והעלה רפואה שלימה לכל מכותינו ולכל מכאובינו ולכל תחלואינו, (ובפרט להחולה פלוני בן פלוני) כי אל מלך רופא נאמן ורחמן אתה. כי אין לנו שום סמיכה על שום רפואה של שום רופא שבעולם, כי אם עליך לבד אנו נשענים:
אל נא רפא נא לנו ברחמיך הרבים ובחסדיך הגדולים, כי אתה לבד יודע גודל הצער והמכאוב של כל הסובלי חלאים ומכאובות. מלא רחמים, רחם עליהם ואל תסתיר פניך מהם, ותראה ותשגיח בענים ומכאובם, ותמלא רחמים עליהם להחלימם ולרפאותם להחזיקם ולהחיותם חיש קל מהרה. ויקויים מקרא שכתוב: "והסיר יהוה ממך כל חולי, וכל מדוי מצרים הרעים אשר ידעת, לא ישימם בך, ונתנם בכל שונאיך". ונאמר: "ועבדתם את יהוה אלהיכם, וברך את לחמך ואת מימיך, והסירותי מחלה מקרבך". ונאמר: "ויאמר, אם שמוע תשמע לקול יהוה אלהיך, והישר בעיניו תעשה, והאזנת למצותיו, ושמרת כל חוקיו, כל המחלה אשר שמתי במצרים, לא אשים עליך, כי אני יהוה רופאך", אמן כן יהי רצון.
הקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואה שלימה מן השמים ואל תפחד.
|