שאלה: מאת יעקב: לכבוד הרב הקדוש, שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר בא כ"ח טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יעקב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה כותב שאשתך צדקת ולוחצת עליך להוריד את הפיאות וכו', וזה לא מסתדר אצלי, כי אם היא צדקת איך היא דוחקת עליך להוריד את הפיאות? בשעה שמוהרנ"ת ז"ל כותב (לקוטי הלכות גילוח הלכה ג' אות ב') עיקר הדת ישראל ועיקר היהדות תלוי בזקן ופיאות, ובהם ניכר היהודי כי הוא מזרע ברך השם, מזרע ישראל. ומי שרוח אחרת עמו חס ושלום, ורוצה לכפור חס ושלום באלקי ישראל, תחילת הכפירה הוא, שמשליך חס ושלום מעליו הזקן והפיאות. כי באמת כל דת ישראל הקדוש הוא תלוי בזקן ופיאות, כי כל דברי תורתנו הקדושה וכל המצוות כולם הם בחינת צמצומים להשגת אלקותו יתברך, כי כל אות ואות וכל תיבה ותיבה מתורתנו הקדושה שבכתב ובעל פה, וכל מצוה ומצוה וכל מנהג כשר של ישראל עם הקדוש והנבחר, כולם הם שיעורין וצימצומין, שעל ידם יזכו להשיג השגת אלקותו יתברך, כל חד לפום מה דמשער בלביה, כפי אשר יזכה על ידי עבודתו ויגיעתו בתורה ומצוות ומעשים טובים, ויפרוש ממעשים רעים. וכל אלו שמורידים את הזקן והפיאות בשאט נפש ובזדון ובמעל, אוי לו ואוי לנפשו, כי עוקר עצמו ונפשו מאלקי ישראל ואין לו חלק בתורת משה, אוי לנפשם כי גמלו להם רעה. ובשביל זה נתפשטה בעוונותינו הרבים מאד חכמת הפילוסופיה והאפיקורסות במדינת אשכנז וסביבותיהם, שפרקו מעליהם באלו הדורות עול מלכות שמים לגמרי והשליכו זקנם והפיאות, ומלובשים במלבושיהם וכו', ובאמת אינם עוברים על חמשה לאוין בלבד, כי כשמשחיתין פאת זקנם כאילו עוברים על כל התורה כולה, כי כל התורה כולה תלויה בזה, כי על ידי התער והסכין שמרימין על הדיקנא קדישא להשחיתה, חס ושלום, על ידי זה מתגבר מלכות עמלק; עיין שם. אתה צריך לדעת אשר יש לאו בתורה שאסור לגלח את פאת הראש והזקן, כמו שכתוב (ויקרא י"ט כ"ז) "לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית את פאת זקנך", וכתב החינוך (מצוה רנ"א) שלא להקיף פאתי הראש, שנאמר (ויקרא י"ט כ"ז) "לא תקיפו פאת ראשכם", ופירשו חכמינו הקדושים שהענין הוא, שאסור לישראל לגלח ולהשוות שערות ראשו לאחורי אזניו ולפדחתו, כמו שעושים גם היום עובדי עבודה זרה וכומריהם, וזהו שאמרו חכמינו הקדושים (מכות כ:) איזהו פאת הראש? זה המשווה צדעיו לאחורי אזניו ולפדחתו.
משורשי המצוה, כדי להרחיק ממנו ולהשכיח מבין עינינו ומכל מעשינו כל ענין עבודה זרה וכל הנעשה בשבילה, ובאה האזהרה מפורשת בדבר שיעשו לה בני אדם בגופותם, מפני שהיא למזכרת עוון תמיד אחר שהיא דבר קבוע בגוף, ומפני שזה מעיקרי טעם המצוה היו צריכין חכמינו הקדושים שיבארו לנו כי הקפת כל הראש גם כן בכלל הלאו, שלא תאמר שתכלית מה שנאסר כדי שלא נדמה להם והם לא יגלחו כל הראש כולו, למדונו שגם זה בכלל האיסור הוא, כמו שאמרו (יבמות ה.) הקפת כל הראש שמה הקפה, ואפשר כי התורה אסרה הכל משום דומה לדומה.
מדיני המצוה, מה שאמרו חכמינו הקדושים (מכות כ:) שאחד המגלח ואחד המתגלח כל זמן שסייע – שניהם חייבים, אבל לא סייע – אין חייב אלא המגלח, והמגלח את הקטן חייב. ובשיעור פאת הראש לא נתנו חכמים שיעור. וכתב הרמב"ם (פרק י"ב מהלכות עכו"ם הלכה ו') שמענו מזקנינו שאין מניחין פחות מארבעים שערות וכו', עיין שם. וכך מנהגם של ישראל מקדמת דנן שמשאירים פאות משתי צידי לחיין, וכן מגדלים זקן, שהם הסימנים של יהודי ירא שמים, ולא מתביישים משום בריה שבעולם, כי זה מצוה גדולה מאד לגדל זקן ופאות, ולהבדיל, גוי מאומות העולם הוא משחית את זקנו ופאותיו וכו', ואנחנו מובדלים מהגויים לגמרי, וזה הסימן שלנו שאנחנו יהודים.
הרי שלך לפניך, ומה יש להוסיף על זה? יעזור הקדוש ברוך הוא שתהיה חזק מאד, ושיהיה לך פאות שזה היופי של בר ישראל, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ז) כשבר ישראל מנענע את הפאות שלו – גורם שעשועים גדולים למעלה להקדוש ברוך הוא.
|