שאלה: מאת דוד: שלום לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר בשלח ו' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן שמ"ו) על ספרו הקדוש 'לקוטי מוהר"ן', שמכיוון שיצא בעולם הוא אתחלתא דגאולה, ואמר: מאחר שיצא בעולם אני חפץ מאד שילמדו אותו, כי צריכים ללמוד אותו הרבה עד שיהיה שגור בעל פה, כי הוא מלא מוסר והתעוררות גדול מאד להשם יתברך אשר אין ערוך אליו. אחר כך אמר בפירוש: שהלימוד בחיבוריו הקדושים הוא אתחלתא דגאולה, ואמר, שטוב לקבוע לעצמו שני שעורים ללמוד ספריו הקדושים – שיעור אחד פשוט – ללמוד במהירות הרבה מאד כדי שיהיה שגור בעל פה, ושיעור אחד ללמוד בעיון גדול – כי יש עמקות גדול ונפלא בספריו, ולכן אשרי מי שלומד הרבה את ה'לקוטי מוהר"ן', כדי שיהיה שגור על פיו, ומלבד זאת לומד שיעור אחד בעיון גדול מאד, ויחדש בו חידושים כפי מוחו והשגתו, ואמר (חיי מוהר"ן סימן שמ"ט) שיכולין להיות נעשה בעל תשובה גמור על ידי לימוד הספר שלו וכו', ואמר, שיהיו בני אדם שילמדו ויתפללו על ידי הספר הזה וכו', ואמר, שמי שישב ויעסוק בספריו רק בלי קנטור ונצחון, ויסתכל בו באמת אז בודאי יהיו נבקעין אצלו כל גידי קשיות לבבו. ואמר בזו הלשון: "סע וועט אים אלע אדערן טרענען" [שיפתח קשיות גידיו]; ולכן מה טוב ומה נעים שאדם זוכה ללמוד הרבה את ספרו של רביז"ל עד ששגור על פיו ממש. והנה, מאחר שרוב התורות הו גדולות וארוכות מאד, והיות שרביז"ל רצה שנוציא עצות לעובדא ולמעשה מכל תורה ומאמר, ולכן ביקש את מוהרנ"ת ז"ל שיעשה את ה'קיצור לקוטי מוהר"ן', וכשרביז"ל ראה את זה נהנה מאד מאד מזה, ואמר: "עס איז א שיין צעטיל [זה פתק יפה], ולכן מה טוב ומה נעים כשזוכים ללמוד תורה מ'לקוטי מוהר"ן', וזוכים ללמוד אחר כך את הקיצור של התורה, ואחר כך לומר את התפלה של התורה הזו, ואז עולמך תראה בחייך, ואשרי מי שזוכה להתמיד בזה, כי התורות ב'לקוטי מוהר"ן' הם כלליות גדולה מאד מאד, ועל ידן יכולים להבין ולחדש בכל התורה כולה, היינו על ידי ההקדמות של רביז"ל יכולים לפרש את כל פסוקי התנ"ך, וששה סדרי משנה, וכל מאמרי חז"ל וכו' וכו', אשרי מי שמכניס את עצמו בלימוד ספרי רביז"ל, ואז טוב לו כל הימים.
|