שאלה: מאת ישראל: שלום. אני רוצה להתחיל ללמוד בספר 'ליקוטי מוהר"ן', ואשמח מאוד אם הרב יוכל לכתוב לי הקדמה כללית איך עליי ללמוד את הספר כדי שאזכה להבין אותו. תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר בשלח ט' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שלימוד "ליקוטי מוהר"ן" הוא לימוד עמוק עמוק עד מאד, וכל אחד יכול למצוא את עצמו שם, כמובא (חיי מוהר"ן סימן שס"ב) התורות והמאמרים שבספריו הקדושים הם כלליות, וכל מה שאתה ממשמש בהם אתה מוצא בהם טעם נפלא וחדש ומתוק לחיך ומאיר עינים מאד, ויש בהם עמקות גדול בדרך פשט ובדרך סוד ונסתר, כי כל התורות יש בהם סודות נסתרים ונפלאים ונוראים מאד מאד, ואי אפשר לבאר זאת, עיין שם. וצריך שתדע שעיקר הלימוד בספרו הקדוש והנורא "ליקוטי מוהר"ן" צריכים ללמוד כמו שלמדו מוהרנ"ת ז"ל, היינו בדרך התחזקות, שצריכים להוציא מכל תורה את ההתחזקות ששייכת לכל אחד ואחד כפי שורש נשמתו, כי רביז"ל מדבר מכל אחד ואחד וכו', וכל אחד יכול למצוא את עצמו בספרו הקדוש, כי הוא כלליות גדול מאד מאד. ומה שאתה מבקש לכתוב לך הקדמה כללית איך ללמוד את הספר הקדוש והנורא "לקוטי מוהר"ן", זה מבואר הדק היטב היטב הדק בספר חיי מוהר"ן (סימן שפ"ט): הקשר והחיבור של התורות שלו הוא כעין בנין ואריגה ממש, שבתחילה מקשר ומחבר אלו שני דברים יחד, ואחר כך קושר ומחבר דבר שלישי להשני בכמה קשרים חזקים, וכן משלישי לרביעי וכן להלן וכו', אך על פי רוב חוזר בכל פעם לחזור ולקשר אלו הארבעה דברים יחד. כי מתחילה אין הקשר שלהם יחד, רק מזה לזה דהיינו מהראשון לשני ומהשני לשלישי ומהשלישי לרביעי, אבל עדיין אין קשר להרביעי בהראשון, אבל אחר כך מביא פסוק או מאמר חכמינו הקדושים או שאר ראיה אחרת שעל ידי זה מקשרם יחד, עד שמחבר בקשר הדק היטב כל אלו הארבעה דברים יחד, ואחר כך חוזר ומקשר עוד כמה דברים זה לזה, ויחד כולם הוא מקשר להחיבור והקשר הראשון.
ובתחילה אין קשר לשני החבילות הקדושות האלו כי אם על ידי איזה קשר שיש בין דבר אחד מהחבילה השניה לדבר אחד מהחבילה הראשונה, אבל אחר כך הוא חוזר לקשרם בראיות ודרכים נפלאים, שממשיך קורות לקשר הבנין משלישי שבראשון לרביעי שבשני, ומשם לשני שבשלישי. ואחר כך מחבילה שניה לשלישית גם כן כך, וכן להלן, ואחר כך מקשרם כולם יחד בדרך נפלא. [וכתב מוהרנ"ת ז"ל: כל זה הענין שמעתי והבנתי מפיו הקדוש למחרת יום הכפורים תקע"א שקודם הסתלקותו, ועדיין צריכין להרחיב הדיבור בזה ולהביא לזה דוגמא מכמה תורות כדי שתבין ענין זה היטב ותבין מעט דרכי הספר הקדוש הזה].
(וכן מבואר לקמן סימן תקצ"ד, שאמר לי רביז"ל שהתורות שלו הם כמו מי שנכנס לפלטין שיש בו היכלות וחדרים ואכסדראות ופשפשין נאים נפלאים ונוראים מאד, ועליות על גבי עליות שונות בדרכי חידושים נוראים, ותיכף כשנכנסין בחדר אחד ומתחילין להסתכל בו ולהתפלא על נפלאות החידושים אשר בו, בתוך כך רואין שנפתח לו פתח נפלא לחדר אחר, וכן מחדר זה לחדר עוד, וכן מחדר לחדר ומחדר לעליה וכו' וכולם פתוחים מזה לזה פתחים וחלונות ומקושרים ומשולבים זה בזה בסדר נפלא ובחכמה עמוקה ובתכלית היופי והנוי, וכל זה אי אפשר לבאר בכתב כי אם למי שנכנס קצת בהבנת עומק דברי רביז"ל. אשרי הזוכה לטעום נועם מתיקות עמקות תורתו הקדושה וכו'):
הקדוש ברוך הוא זיכני לחבר פירוש על כל ה"ליקוטי מוהר"ן" בשם "שפת הנחל" והוא פירוש פשוט מאד, כדי שגם אנשים פשוטים וילדים יוכלו להבין את דברי רביז"ל והקשר שיש בתוך התורה מהתחלה לאמצע ומהאמצע לסוף, כי דרכי התורות שלו שהם קשורים זה בזה מההתחלה לסוף ומהסוף להתחלה בדרך נוראה ונפלאה מאד, וכן יוצאות מזה עצות נוראות ונפלאות איך להתחזק בזה העולם.
|