שאלה: מאת נתן: מדי פעם כשאני מגיע לביקור אצל ההורים שלי אני קורא בעיתונים החילוניים שיש בביתם, ואשתי מאוד כועסת עליי בכל פעם שהיא רואה את זה. האם באמת זה חמור עד כדי כך? תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר יתרו י"ג שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני לא ידוע למה אתה שואל בדיוק על עיתונים חילוניים, האם בעיתונים חרדים מותר לקרוא? האם אין בזה ביטול תורה? מי שרוצה באמת ללמוד תורה, אין לו זמן להסתכל בעיתונים, ומספרים על מרן הגר"ע יוסף זי"ע ששאלו אותו מאיפה יש לו זכרון כזה לזכור את כל התורה כולה? ענה ואמר: מעולם לא קראתי עיתון. ואותו דבר מספרים על הגרי"ש אלישיב זצ"ל, ששאלו אותו: איך קנה התמדה כזו? אמר: מעולם לא היה לו זמן לקרוא עיתון, ולכן מה אתה שואל שאלה כזו? מי שרוצה ללמוד באמת ורוצה לזכות לחשק התורה, אין לו זמן לכלום רק לומד ולומד ולומד וכו' וכו'. עיתונים לא חרדיים יש בזה סתם איסור לקרוא, כי הם מלאים ליצנות מכל הקדוש לעם ישראל, וחכמינו הקדושים אמרו (שבת קט"ז.) אמר רבי ישמעאל: קל וחומר, ומה לעשות שלום בין איש לאשתו, אמרה תורה שמי שנכתב בקדושה ימחה על המים, הללו שמטילין קנאה ואיבה ותחרות בין ישראל לאביהן שבשמים על אחת כמה וכמה. ועליהם אמר דוד (תהלים קל"ט) "הלא משנאיך הוי"ה אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי", כי העיתונים הלא חרדיים מלאים כפירות ואפיקורסות, ומדברים פתוח נגד הקדוש ברוך הוא ונגד כל הקדוש לעם ישראל, ומלבד השיקוץ תיעוב עירום וזיהום שיש שמה שזה איום ונורא בלי בושה, ומראים כל מיני זבל ולכלוך עירום וכו', ומלבד הניבול פה שיש שמה וכו', שהם גורמים קנאה ואיבה ותחרות בין ישראל לאביהם שבשמים, והם הם המרחקים את נשמות ישראל מאביהם שבשמים, כי כח התקשורת הוא כח אדיר. ובאמת, גם העיתונים החרדיים לא נקיים מעלבונות בזיונות ושפיכות דמים שמעליבים בגדולי ישראל וכו', ומרבים מחלוקת וכו', כמאמרם ז"ל (שמות רבה פרשה ל"א סימן ט"ז) אתה מוצא שלא לקה קרח ועדתו אלא על שפשט ידו במשה ואהרן, וכן אנשי ירושלים לקו על שביזו הנביאים, שנאמר (דברי הימים ב' ל"ו) "ויהיו מלעיבים במלאכי אלקים", וכתיב (ירמיה ה') "חזקו פניהם מסלע מאנו לשוב", לכך הזהיר הקדוש ברוך הוא על כבודן של זקנים ושל צדיקים; וכל עיתון חרדי יש לו את הגדול שלו וכו', ולועג על גדולי ישראל אחרים וכו', שזה בכלל מושב לצים אחד גדול. ולכן אשרי מי שמתרחק מהם, וחכמינו הקדושים אמרו (שיר השירים רבה פרשה א' סימן כ"א) מה השמן הזה כוס מלא אינו מזרזיף כשאר כל המשקים, כך דברי תורה אין מזרזפים בדברי ליצנות. מה השמן הזה כוס מלא שמן בידך ונפל לתוכו טיפה של מים ויצאת כנגדה טיפה של שמן, כך אם נכנס דבר של תורה ללב – יצא כנגדו דבר של ליצנות, נכנס ללב דבר של ליצנות -יצא כנגדו דבר של תורה.
הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתיקח את עצמך בידיך ותתחיל ללמוד בהתמדה גדולה – מקרא, משנה, גמרא, מדרש, הלכה ואגדה שאין למעלה מזה, ומובא בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רמ"ו סעיף כ"ב כ"ג) ברית כרותה שכל הלומד בבית הכנסת לא במהרה הוא משכח, וכל היגע בתלמודו בצנעה מחכים, שנאמר (משלי י"א ב') "ואת צנועים חכמה". וכל המשמיע קולו בשעת תלמודו מתקיים בידו, אבל הקורא בלחש במהרה הוא שוכח; מי שרוצה לזכות בכתרה של תורה יזהר בכל לילותיו ולא יאבד אפילו אחד מהן בשינה באכילה ושתיה ושיחה וכיוצא בהם, אלא בדברי חכמה ותלמוד תורה. הגה: כי אין אדם לומד רוב חכמתו כי אם בלילה; עיין שם. אשרי מי שמכניס את עצמו בתוך התורה הקדושה, שאין עוד טוב מזה, כמאמרם ז"ל (עבודה זרה יט:) אין טוב אלא תורה, שנאמר (משלי ד' ב') "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו"; ומובא בזוהר (הקדמה י"א.) תא חזי, כמה הוא חילא תקיפא דאורייתא, וכמה הוא עלאה על כלא, דכל מאן דאשתדל באורייתא לא דחיל מעלאי ומתתאי, ולא דחיל ממרעין בישין דעלמא, בגין דאיהו אחיד באילנא דחיי ויליף מיניה בכל יומא, דהא אורייתא תוליף לבר נש למיזל בארח קשוט, תוליף ליה עיטא היך יתוב קמי מאריה לבטלא ההיא גזרה, דאפילו אתגזר עליה דלא יתבטל האי גזרה, מיד אתבטל ואסתלק מניה, ולא שריא עליה דבר נש בהאי עלמא. ובגין כך בעי ליה לבר נש לאשתדלא באורייתא יממא ולילי ולא יתעדי מינה, הדא הוא דכתיב (יהושע א' ח') "והגית בו יומם ולילה". ואי אתעדי מינה דאורייתא או אתפרש מינה, כאלו אתפרש מאילנא דחיי. [בוא וראה כמה חזק הוא אלו שלומדים תורה, כמה זה עולה על הכל, כי כל מי שלומד תורה, הוא לא מפחד לא מעליונים ולא מתחתונים, ולא מפחד משום דברים רעים שיש בעולם, מפני שהוא קשור באילן החיים, ולומד את התורה הקדושה, שמלמדת את האדם איך ללכת בדרך הנכונה, ומלמדת לאדם עצות טובות איך לשוב להקדוש ברוך הוא, ואפילו שנגזרה עליו גזירה, על ידי לימוד תורה כבר מתבטלים כל הגזרי דינים מעליו, ולכן צריך כל אדם להשתדל ללמוד תורה ביום ובלילה, ולא להיפרד ממנה, ואם פורש מן התורה, כאילו הוא פורש מאילן החיים].
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|