שאלה: מאת ישראל . תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר שמיני י"ח אדר ב' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ש"א) שעיקר עבודת איש הישראלי הוא בחורף לקום בחצות, היינו דעת רביז"ל הוא ללכת לישון מוקדם ולקום מוקדם, ודבר זה אין למעלה מזה, קודם ללכת לישון ואחר כך קמים, עם כל זאת אדם קרוב לעצמו והוא צריך לדעת את תכונת הנפש שלו, כי אם טבעו שהולך לישון מאוחר, וכן שקורה מה שקורה וכו', שהוא ממילא ער בלילה, אזי ישמור מאד מאד על השעתיים האלו של זמן חצות, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קמ"ט) שאז עת רצון גדול מאד בשמים. העיקר זכור וגם זכור שדייקא בלילה מתגבר הס"מ על האדם לבלות את הזמן בהבל הבלים, העיקר שלא יעסוק בעבודת השם יתברך, ולכן רואים איך שהסטרא אחרא מתגברת ומתפשטת מאד מאד דייקא בלילות, כגון כל המקומות של הוללות, כמו הדיסקוטקים והפאבים, הברים ומקומות הבילוי וכו', כי אז הקליפות שולטות בעולם, ולכן היתה דרכו של הרבי רבי אלימלך מליז'ענסק זי"ע להיות סגור ומסוגר בחצי הלילה הראשון שאז הקליפות משוטטות בעולם וכו', וצריכים מאד מאד לשמור מהם, ועל כן אשרי מי ששומר על הלילות, כמובא ברמב"ם (פרק ג' מהלכות תלמוד תורה הלכה י"ג) אף על פי שמצוה ללמוד ביום ובלילה, אין אדם למד רוב חכמתו אלא בלילה, לפיכך מי שרצה לזכות בכתר התורה יזהר בכל לילותיו ולא יאבד אפילו אחד מהן בשינה ואכילה ושתיה ושיחה וכיוצא בהן, אלא בתלמוד תורה ודברי חכמה. ואמרו חכמים (שיר השירים רבה פרשה מ"ז סימן ח') אין רינה של תורה אלא בלילה, שנאמר (איוב ב' י"ט) "קומי רוני בלילה", (חגיגה י"ב:) וכל העוסק בתורה בלילה חוט של חסד נמשך עליו ביום שנאמר (תהלים מ"ב ט') "יומם יצוה הוי"ה חסדו ובלילה שירה עמי תפלה לאל חיי", (סנהדרין צ"ב.) וכל בית שאין נשמעים בו דברי תורה בלילה אש אוכלתו, שנאמר (איוב כ' כ"ו) "כל חושך טמון לצפוניו תאכלהו אש לא נופח", ואמרו חכמינו הקדושים (ילקוט במדבר רמז תשמ"ט) על הפסוק (במדבר ט"ו ל"א) "כי דבר הוי"ה בזה" – זה שלא השגיח על דברי תורה כל עיקר, וכן כל שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק או שקרא ושנה ופירש להבלי עולם והניח תלמודו וזנחו הרי זה בכלל בוזה דבר השם. ואמרו חכמים (אבות פרק ד') כל המבטל את התורה מעושר סופו לבטלה מעוני, וכל המקיים את התורה מעוני סופו לקיימה מעושר, וענין זה מפורש הוא בתורה, הרי הוא אומר (דברים כ"ח מ"ז) "תחת אשר לא עבדת את הוי"ה אלקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל ועבדת את אויביך" ואומר (דברים ח' ב') "למען ענותך להטיבך באחריתך".
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|