שאלה: מאת נח: שלום לרב ורוב ברכות! תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תזריע כ"א אדר ב' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נח נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני בטוח שעל ידי שחזרת בתשובה, הלכת לכיון ההפוך לגמרי וכו', ונעשית קיצוני יותר מדי, ועל ידי זה דחקת את אשתך ואת ילדיך שילכו בקיצוניות כמו שאתה הולך וכו', עם דעות קיצוניות וכו', וזה מה שהפך אותם להיות מה שהם עכשיו וכו', הרי בפירוש כתב הרמב"ם (רמב"ם פרק א' מהלכות דעות הלכה ד') הדרך הישרה היא מדה בינונית, שבכל דעה ודעה מכל הדעות שיש לו לאדם והיא הדעה שהיא רחוקה משתי הקצוות ריחוק שוה ואינה קרובה לא לזו ולא לזו, לפיכך ציוו חכמים הראשונים שיהא אדם שם דעותיו תמיד ומשער אותם ומכוין אותם בדרך האמצעית כדי שיהא שלם בגופו. כיצד? לא יהא בעל חמה נוח לכעוס, ולא כמת שאינו מרגיש, אלא בינוני – לא יכעוס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו כדי שלא יעשה כיוצא בו פעם אחרת, וכן לא יתאווה אלא לדברים שהגוף צריך להן, ואי אפשר להיות בזולתן, כענין שנאמר (משלי י"ג כ"ה) "צדיק אוכל לשובע נפשו", וכן לא יהיה עמל בעסקו, אלא להשיג דבר שצריך לו לחיי שעה, כענין שנאמר (תהלים ל"ז ט"ז) "טוב מעט לצדיק", ולא יקפוץ ידו ביותר, ולא יפזר ממונו אלא נותן צדקה כפי מסת ידו, ומלוה כראוי למי שצריך, ולא יהא מהולל ושוחק, ולא עצב ואונן, אלא שמח כל ימיו בנחת בסבר פנים יפות, וכן שאר דעותיו, ודרך זו היא דרך החכמים, כל אדם שדעותיו דעות בינונית בינוניות ממוצעות נקרא חכם. ודבר זה כל בעל תשובה צריך לדעת, אשר אי אפשר ללכת בדרך קיצונית, ולדחוף את דעותיו הקיצוניות לאשתו ולילדיו, זה לא ילך, וזה נגד היהדות, לנו יש תורה הקדושה, אשר עליה נאמר (משלי ג' י"ז) "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום", כי התורה הקדושה לא מבקשת אותנו ללכת בדרך קיצונית, ולכן העצה היעוצה שיש לי בשבילך שתשנה את כל הגישה שלך לגבי אשתך וילדיך, ותראה ללכת איתם רק בדרכי נועם ובאהבה, ורק בצורה כזו תצליח. כל כך חבל שכל אלו שחוזרים בתשובה ואין להם מי שיוליך אותם, אזי הם הולכים בדרך קיצונית יותר מדי וכו' וכו', ולבסוף כשלא יכולים לעמוד בזה אזי נופלים חזרה אל תוך הטומאה בדרך קיצונית וכו' וכו', ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) שעל ידי אמונת חכמים זוכים ללכת בדרך הממוצעת, לא לימין ולא לשמאל, כי חכמי ישראל האמיתיים יראי השם וחושבי שמו יודעים איך להנהיג את הציבור שלא ילכו בדרך קיצונית, כי היא מאד מאד מסוכנת, כמו שאמר החכם מכל אדם (קהלת ז') "אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר למה תשומם: אל תרשע הרבה ואל תהי סכל למה תמות בלא עתך", ואמר מוהרנ"ת ז"ל כשאדם רוצה להיות צדיק יותר מדי וזה לא הולך לו, אזי רחמנא ליצלן הוא נופל ונעשה רשע יותר מדי, ולכן אדם צריך ללכת בדרך הממוצעת, ולא למתוח את החבל יותר מדי. אקווה שתבין ומהיום תלך עם אשתך וילדיך בדרך פשרנית מאד מאד, ואתה תמשוך את עצמך רק אליו יתברך, ותקיים את מצוותיו יתברך בשמחה עצומה, ותחזור בתשובה שלימה, וזה יגרום שגם אשתך וילדיך יתהפכו ללכת בדרך הנכונה.
|