שאלה: מאת יצחק: שלום וברכה אל כבוד האדמו"ר שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר בחוקותי י"א אייר ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יצחק נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקך שאתה זוכה להתמיד בלימוד התורה הקדושה, אשר אין למעלה מזה, ואי אפשר להסביר לאדם שעדיין מלובש בגוף גשמי וחומרי את מעלת הזוכה ללמוד תורה הקדושה, כי התורה היא חכמתו יתברך, וכשאדם מכניס את עצמו בתוך התורה, אזי כביכול מכניס את עצמו בתוך חכמתו יתברך. והנה הקדוש ברוך הוא ברא את העולם דומם, צומח, חי ומדבר שזה לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, ולכן כל מה שחכמינו הקדושים אומרים כך זו המציאות, וכבר גדולי החכמים בחכמות המדע וכו' הודו שהכל כמו שחכמינו הקדושים הגדירו, ולא כמו שהגויים חושבים והמון העם חושבים, אלא הכל מתואם המדע והתורה יחד, ויש היום ספרים מגדולי המדענים שמתאימים יחד לדברי חכמינו הקדושים ולחכמי המדע של דורותינו אלו, והם מתפלאים איך שחכמינו הקדושים ידעו כבר לפני אלפיים שנה מה שרק עכשיו גילו? ובאמת התורה היא חכמתו יתברך, ולכן כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בחכמתו שבלי סוף וכו', מבואר בתורה וכו', ולכן אין שום סתירה כלל וכו', ואם יש איזו קושיא צריכים להתייגע לפרש את זה וכו'. בוודאי המון עם שאין להם את השכל הזה אי אפשר להסביר להם את זה וכו', אבל מי שיש לו שכל ודעת ולומד תורה, אז הוא יכול להתאים את המדע והתורה יחד ולראות שהכל תחת השגחתו של הקדוש ברוך הוא הפרטי פרטית, כי באמת אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל והכל לכל אלקות גמור הוא, וכל חלק מחלקי הבריאה – הן דומם הן צומח הן חי והן מדבר, הכל לבוש כביכול אליו יתברך, ולכן אין שום קושיא כלל וכו', ואם יש איזו קושיא, אז צריכים להתייגע בדברי חכמינו הקדושים ואז יתגלה לו שהכל כבר היה גלוי לחכמי ישראל וכו'. הקדוש ברוך הוא יאיר את עינינו בתורתו הקדושה, ונזכה למצוא את אמיתת מציאותו יתברך בתוך הבריאה, ונחדיר בעצמנו שהכל לכל אלקות גמור הוא, אלא זה בלבוש כזה שקשה מאד להשיג את זה תיכף ומיד וכו', כי סוף כל סוף אדם הוא איש גשם מלא גשמיות ועוביות וחומריות וכו' וכו', ומה גם שחטא בכל מיני עבירות שבעולם, ובפרט בתאוות ניאוף שטימטם את מוחו ודעתו לגמרי בשיקוץ תיעוב עירום וזיהום וכו' וכו', ואיך מוח של אדם שמלא ניאוף ועירום וכו', יבין רוחניות אלוקות? ולכן ההכרח שיהיה לו קושיות הן על דברי חכמינו הקדושים, והן עליו יתברך וכו' וכו'. יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה לזכך את עצמנו, ואז לא יהיו לנו שום קושיות לא על הקדוש ברוך הוא ולא על דברי חכמינו הקדושים ועל צדיקיו הגדולים הדבקים באין סוף ברוך הוא בקביעות, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) מה שקשה קושיות על הצדיקים, זהו מוכרח להיות. כי הצדיקים מתדמים ליוצרם, וכמו שקשה קושיות על השם יתברך, כמו כן בהכרח שיהיה קשה קושיות על הצדיק, כי הוא מתדמה אליו יתברך. ובענין הקושיות שקשה על השם יתברך, מרגלא בפומיה רביז"ל לומר: אדרבא, כך ראוי להיות דייקא, שיהיו קושיות על השם יתברך, וכך נאה ויפה לו יתברך לפי גדולתו ורוממותו. כי מעוצם גדולתו ורוממותו, שהוא מרומם מאד מדעתנו, על כן בוודאי אי אפשר שנבין ונשיג בשכלנו הנהגתו יתברך. ועל כן בהכרח שיהיו עליו יתברך קושיות, כי כך נאה ויפה להבורא יתברך, שיהיה מרומם ונישא מדעתנו, שעל ידי זה קשה קושיות, ואם היה הנהגתו כפי חיוב דעתינו, אם כן היה, חס ושלום, דעתו כדעתנו. הקדוש ברוך הוא יאיר את עינינו באור תורתו הקדושה.
|